Lengenden var ikke død – nå skal Land Rover produsere 25 helt nye eksemplarer av den klassiske Defenderen.
Lengenden var ikke død – nå skal Land Rover produsere 25 helt nye eksemplarer av den klassiske Defenderen.

Legenden kommer tilbake – men bare i 25 eksemplarer

Og de er ikke billige!

Den debuterte i 1948 og har for lengst blitt et ikon. Land Rover Defender (som den ble hetende etter hvert) gikk gjennom store endringer underveis i livsløpet, men var hele veien tro mot det opprinnelige designet.

29. januar 2016 trillet den aller siste Defenderen av samlebåndet og ut gjennom fabrikkportene i England. Det skulle gå fire år før Land Rover hadde arvtageren klar. Det er også en helt annen og mer moderne bil.

Men for veldig mange er det originalen som er den «ekte» Defenderen. De kan glede seg over at Land Rover nå har gått ut med nyheten om at de skal produsere 25 nye eksemplarer av bilen som altså egentlig er godt pensjonert.

Skjuler silhuetter

Land Rover Classic skal nemlig hylle de globale Land Rover-ekspedisjonene ved å produsere det de kaller Classic Defender Works V8 Trophy II.

Bilene har et unikt kamuflasjedesign som representerer 23 steder den legendariske 4x4-modellen har kjørt i løpet av sin 70-årige terrenghistorie, inkludert The Camel Trophy, The First Overland og G4 Challenge.

Designet skjuler også den ikoniske silhuetten til en rekke Land Rovere.

Vi testet den: Rett og slett eventyrlig tungkjørt

Her kan du drømme deg bort bare ved å studere dekoren
Her kan du drømme deg bort bare ved å studere dekoren

Windsor skinn

Bilene bygger på Defender-modellene fra 2012 til 2016. De strippes for alt utstyr og bygges for hånd etter nøyaktige standarder og høye spesifikasjoner av Land Rover Classic-teamet.

Terrengutstyret inkluderer A-stolpe med integrert vinsj, kraftig LED-lysrampe, steinbeskyttere, utvendig veltebur og slepekrok.

Innvendig er det Recaro sportsseter, dashbord og detaljer i Windsor skinn, Land Rover Classic infotainmentsystem og Elliot Brown-klokke som skal gjenspeile kamuflasjefargene.

Lyst på Defender? Her kan du lese mer om den

Eksklusivt interiør, med mange skreddersydde detaljer.
Eksklusivt interiør, med mange skreddersydde detaljer.

Bil og opplevelse

Under panseret finner vi en 5,0 liters V8-bensinmotor med 405 hestekrefter, denne har dreiemoment på 515 Nm. Bilen er oppgradert med nytt hjuloppheng, styring og bremser. Kunder kan velge mellom to karosseristørrelser, 90 eller 110. Dessuten 110 Double Cab pickup.

Her kjøper du forresten ikke bare en bil. I kjent Land Rover-stil handler det også om opplevelser. Kundene blir invitert til å delta i en eksklusiv tredagers Land Rover Trophy-konkurranse. Her får de en rekke terrengutfordringer som er inspirert av berømte ekspedisjoner over hele verden. Alt under kyndig ekspertveiledning.

Offroadegenskapene er legendariske, de er ytterligere forbedret i spesialutgaven.
Offroadegenskapene er legendariske, de er ytterligere forbedret i spesialutgaven.

Ikke akkurat billig...

Lurer du på prisen? Ikke overraskende er ikke dette akkurat billig. Bilene starter nemlig på 225.000 pund hjemme i Storbritannia. Det tilsvarer drøyt 2,6 millioner kroner, før norske avgifter. Avgift blir det også mye av, med denne motoriseringen.

Er du likevel interessert? Da må du kontakte Land Rover Classic direkte, her er det ikke snakk om å sende ut biler til forhandlere. Vi snakker samlerobjekter her, så de 25 bilene blir nok også høyst sannsynlig kjapt revet bort.

På dypt vann: Tror du dette kan gå bra?

Her er det bare å legge ut på nye eventyr!
Her er det bare å legge ut på nye eventyr!

Skummelt? Nei – her er det bare å gi gass!

Land Rover Defender med V8

  • V8-drivlinjene i Land Rover Defender og dens forgjengere startet med Series III Stage 1 V8 i 1979. 3,5 liters Rover V8 med forgassere produserte 90 hk.
  • Land Rover 110 fra 1983 og 90 fra 1984 brukte den samme 3,5 liters Rover V8-motoren som Series III Stage 1 V8, men produserte 113 hk. Denne ble oppgradert til 135 hk fra 1987.
  • Kun for nord-amerikansk spesifikasjon (NAS) Defender 90 og 110. Fra 1992 ble det montert en 182 hk 3,9 liters versjon med drivstoffinnsprøytning av Rover V8, sammen med 4-trinns automat.
  • I 1998 ble 4,0 liters V8-motoren med 190 hk og drivstoffinnsprøytning fra andre generasjon Range Rover montert på en begrenset 50-års jubileumsmodell – Defender 90 med 4-trinns automat.
  • 2018 Defender Works V8 med naturlig aspirert 5,0 liters motor var den første offisielle V8-drevne Land Rover Defender som ble lansert siden 1998.
  • I februar 2021 lanserte Land Rover Classic sin Land Rover Works V8 Trophy med et utvalg av 90 og 110 Station Wagon-design med unik Eastnor Yellow lakk med detaljer i Narvik Black og kraftige stålfelger i bilens farge.
  • I februar 2021 lanserte Land Rover en V8-motor til Defender 90 og 110. Den nye Supercharged-motoren med 525 hk sitter i den raskeste og kraftigste produksjonsmodellen av Defender noensinne og akselererer fra 0–100 km/t på 4,9 sekunder med en toppfart på 240 km/t.

Video: Denne Land Roveren er virkelig diger!