Denne moderne tolkingen av legendariske Audi urquattro er den første i en serie med retrobiler: Billige er de ikke...
Denne moderne tolkingen av legendariske Audi urquattro er den første i en serie med retrobiler: Billige er de ikke...

Slik hyller de en legendarisk bilmodell

Her gjenoppstår klassikerne i moderne drakt.

Audi Quattro, eller urqattro, som vi gjerne kaller bilen i dag, er utvilsomt en av bilmerkets viktigste modeller.

Ikke bare gjorde den firehjulsdrift alminnelig i personbiler, men den gjorde også godt fra seg i rallyløypene på første halvdel av 80-tallet.

Mange husker nok TV-bildene av en gul og hvit rallybil i fint driv, med en velberegnet firehjuls-sladd og hører den særegne, herlige lyden av den 5-sylindrede turbomotoren på høyt turtall.

Mange husker Audis legendariske rallybiler fra 80-tallet.
Mange husker Audis legendariske rallybiler fra 80-tallet.

Man nærmest følte varmen fra stikkflammene som slo ut fra eksosrøret ...

Teknikk og erfaring derfra ble videreutviklet og kom senere i biler du og jeg kunne kjøpe. «Forspranget ligger i teknikken» var Audis slagord den gangen. Det passet godt!

Ny og gammel, side ved side. Mye er forskjellig, men likheter finnes også.
Ny og gammel, side ved side. Mye er forskjellig, men likheter finnes også.

ELegend 1

Slik blir det legendestatus av. Bilene er i dag ettertraktede samlerobjekt er og prisene øker stadig.

Den litt firkantede Audi urqattro dukket opp i 1980 og bygde i utgangspunktet på Audi 80.

Nå er det duket for en retro-utgave av billegenden. Vi har tidligere skrevet om retroprosjektet ELegend EL1. Les mer om den her:

Men det er mer på gang. Nå kommer både ELegend EL2 og EL3 i tur og orden. Se ikke bort fra at det kan bli litt ventetid.

Det bayerske selskapet ELegend (og altså ikke Audi) som står bak bilene har ikke ferdigstilt de 30 eksemplarene av EL1 enda. Men de fleste skal visstnok være solgt. Det til tross for stiv pris. Vi snakker om rundt én million euro, eller 10 millioner norske kroner.

Les også: Denne kommer om to år – her er første smakebit

For cirka 10 millioner kroner kan du fortsatt sikre deg en slik bil. Kun 30 bygges, men ikke alle er solgt ennå..
For cirka 10 millioner kroner kan du fortsatt sikre deg en slik bil. Kun 30 bygges, men ikke alle er solgt ennå..

Det kommer flere – men hva?

ELegend spesialiserer seg på å produsere elektriske, moderne retro-kopier av gamle rallyklassikere.

Nå planlegges det altså to nye i form av EL2 og EL3. Akkurat hvilke klassikere som vil gjenoppstå, det har ikke selskapet gått ut med ennå. Men at en av Lancias mange rallyklassikere står på listen, er ganske sikkert. Både Delta HF Integrale, EVO037 og ikke minst Stratos er definitivt hete kandidater. Dette er biler hvor det også tidligere har vært leflet med retro-kopier.

Andre spekulasjoner går i retning av MG Metro 6R4, Peugeot 205 Rallye Turbo 16 og Toyota 222D. Hva det til slutt blir gjenstår altså å se. Vi venter i spenning.

Også her er planen å bygge kun 30 biler av hver modell.

Les også: Var storselger i Norge – nå er det lenge siden vi fikk kjøpe den

Lancia 037 er en het kandidat til å gjenoppstå i retro-utgave. Foto fra Kimera Cars
Lancia 037 er en het kandidat til å gjenoppstå i retro-utgave. Foto fra Kimera Cars

Lette og raske

Drivlinje-arkitekturen i EL2 og EL3 skal være lik som i EL1. Om noen fortsatt skulle være i tvil – vi snakker elmotorer. Her finner vi et tri-motor oppsett. Én foran og to bak, en til hver av bakhjulene og selvfølgelig firehjulsdrift.

Batteripakken i bilen er på 90 kWt, rekkevidden skal være på drøyt 400 kilometer. Ytelsen er rundt 800 hestekrefter og takket være et lett monocoque karbonfiber-karosseri er vekten på 1.560 kilo for EL1. Det er lite til elbil å være.

Bilene skal kunne gjøre unna 0-100 km/t på bare 2,8 sekunder og 0-200 km/t på bare 8,5 sekunder. det er med andre ord svært kjappe biler vi snakker om her.

Det skal bli spennende å følge med på de smågale ideene til ELegend og se hva som dukker opp.

Les også: Nå er det brennhett på bruktbilmarkedet

Video: Se Jan Tores knallfine og originale Audi urquattro her