Nissan Ariya er en helt ny elbil og nordmenn er ikke bare først i køen. Vi stikker jammen av med halvparten av produksjonen også.
Nissan Ariya er en helt ny elbil og nordmenn er ikke bare først i køen. Vi stikker jammen av med halvparten av produksjonen også.

Norske kunder stikker av med halvparten av bilene

Nå er Nissan Ariya snart klar til levering.

Med 5,5 millioner mennesker fordelt på et langstrakt land, er ikke Norge akkurat noen gigant i global sammenheng.

Det gjelder hverken antall mennesker, eller salg av nye biler. De 150.000 nye bilene som gjerne selges her i løpet av ett år, er knapt en dråpe i havet, sammenlignet med de virkelig store markedene.

Men vi er, som kjent, veldig glade i elbiler. Der har vi definitivt vært et foregangsland og har blitt lagt merke til.

I slutten av juli kom rundt 40 Nissan Ariya til Norge. Dette er de aller første, men det kommer flere. Mange flere.
I slutten av juli kom rundt 40 Nissan Ariya til Norge. Dette er de aller første, men det kommer flere. Mange flere.

Halvparten av produksjonen til Norge

Når den helt nye elektriske familie-SUV-en Nissan Ariya om kort tid begynner å leveres til tålmodig ventende kunder, er vi nordmenn ikke bare aller først i køen. Vi stikker jammen av med halvparten av de produserte bilene i tillegg. Det er nesten ikke til å tro.

For bare noen dager siden kom den første båtlasten med den nye Nissan-modellen til Drammen havn. Les mer om det her:

Disse bilene er ikke kundebiler, men biler som distribueres ut til landets Nissan-forhandlere som demonstrasjonsbiler.

Vil du vite mer? Les mer om nye Nissan Ariya her:

Nissan Ariya leveres både med for- og firehjulsdrift. Rett etter sommeren er de første kundebilene klare for levering.
Nissan Ariya leveres både med for- og firehjulsdrift. Rett etter sommeren er de første kundebilene klare for levering.

Kundene får snart bil

For kundene er snart ventetiden over. I slutten av august/begynnelsen av september kan de første kundene hente ut sin nye Ariya. En bil, som i likhet med mange andre om dagen, har opplevd forsinkelser. Men nå er den altså rett rundt hjørnet.

I første omgang er det de som har bestilt Ariya med forhjulsdrift som får bil. De som venter på bil med firehjulsdrift, må smøre seg ytterligere med litt tålmodighet. Men omtrent rundt tiden det første snøfallet normalt kommer, får også disse sine biler. Det vil si i slutten av oktober, eller tidlig i november.

Les også: Gammel suksess – nå blir den ny

Nissan Ariya er en helt ny bil, også innvendig.
Nissan Ariya er en helt ny bil, også innvendig.

Topputgaven er bestselgeren

Fordelingen mellom for- og firehjulsdrift er 35 forhjulsdrift og 65 prosent firehjulsdrift, så langt.

Ariya leveres med to ulike batteristørrelser på henholdsvis 63 kWt og 87 kWt. Den minste er forbeholdt biler med forhjulsdrift. De vil ha en rekkevidde på 403 kilometer. Biler med største batteripakken kan leveres med drift på enten to eller fire hjul. Rekkevidden er på rundt 500 kilometer.

Prisene starter på 425.000 kroner for den rimeligste. Mens topputgaven med stort batteri og firehjulsdrift koster fra 551.000 kroner.

– Den mest bestilte bilen så langt er Ariya e-4ORCE Evolve, altså topputgaven. Men vi ser at en del kunder tenker at 63 kWt-batteri holder og at Advance utstyrsgrad er tilstrekkelig da bilen er såpass godt utstyrt fra fabrikk. Vi tror likevel at utgaven med 87 kWt-batteri og mye utstyr vil være den mest ettertraktede også fremover. Det sier Marina Maneas Bakkum som er kommunikasjonsdirektør i Nissan Nordic Europe.

Les også: Tesla stopper produksjonen av norske bestselgere

Nissan Ariya får en god start i Norge. Halvparten av all produksjon går hit, til å begynne med.
Nissan Ariya får en god start i Norge. Halvparten av all produksjon går hit, til å begynne med.

Vil ikke ut med salgstall

Bestiller man bil nå, vil levering være første kvartal neste år, legger Maneas Bakkum til.

Noen tall for forhåndssalg eller salgsmål vil hun derimot ikke ut med. Annet enn at de er fornøyde med forhåndssalget, at de forventer å selge enda flere nå som demonstrasjonsbilene kommer på plass – og at de gleder seg stort til å starte med kundeleveringene.

Ettersom Norge får halvparten av alle produserte biler, er det grunn til å anta at flere tusen nordmenn har bestilt. Etter mange år med storsalg av Leaf, har Nissan også en svært solid portefølje av elbilkunder.

Les også: Nissan Leaf er Norges mest solgte – nå forsvinner den snart

Video: Har har akkurat de første Nissan Ariya kommet til Norge