Eksport av brukte biler ut av Norge har vært minimal i veldig mange år. Så kom elbilene – og endret på dette også.
Eksport av brukte biler ut av Norge har vært minimal i veldig mange år. Så kom elbilene – og endret på dette også.

Nå strømmer en spesiell biltype fra Norge – til Ukraina

Eksporten har økt kraftig.

Importen av brukte biler til Norge har vært betydelig i mange år. Høye avgifter og dermed også høye bilpriser, har gjort at det har vært til dels mye penger å tjene på dette.

Eksport av brukte biler fra Norge derimot – det har det vært fint lite av. Men de siste årene har vi sett en klar endring. Og ikke overraskende: Dette handler om elbiler.

Bransje-nettstedet BilNytt.no har sett nærmere på bruktbileksporten av elbiler. Fra en forsiktig start i 2017 med 32 biler, økte det til 706 biler i fjor. Og så langt i år er antallet hele 1.204 biler.

Ukraina har tatt over

Elbiler har hverken avgift eller moms i Norge. Dermed blir de brukte elbilene også svært konkurransedyktige i utlandet. I tillegg er utvalget godt her til lands, etter mange år med høyt salg.

Høyt elbilsalg i mange år, gjør at det også er mye å velge mellom på bruktmarkedet i Norge.
Høyt elbilsalg i mange år, gjør at det også er mye å velge mellom på bruktmarkedet i Norge.

BilNytt.no har også sett nærmere på Statistisk Sentralbyrås (SSB) statistikk over hvor bilene havner. Det er interessant lesning.

I 2017 og 2018 gikk flest biler til Sverige. I 2019 tok Polen over førsteplassen. Og siden 2020 har Ukraina vært største importør av brukte norske elbiler. Fra 244 biler i fjor, har dette økt til 353 biler, bare i første halvår 2022.

Erik har reddet mange fra krigen med gammel varebil

Det er mangel på drivstoff og rasjonering mange steder i Ukraina. Denne bensinpumpa i nærheten av Kramatorsk er beskyttet av sandsekker. Foto: NTB
Det er mangel på drivstoff og rasjonering mange steder i Ukraina. Denne bensinpumpa i nærheten av Kramatorsk er beskyttet av sandsekker. Foto: NTB

Snittpris: 105.000 kroner

Krigen har gjort elbiler ekstra attraktive i Ukraina. Helt siden Russlands invasjon har det vært mangel på drivstoff, med rasjonering flere steder.

Nissan Leaf har vært en storselger i Norge i mange år. Nå får du første generasjon rimelig på bruktmarkedet.
Nissan Leaf har vært en storselger i Norge i mange år. Nå får du første generasjon rimelig på bruktmarkedet.

Mange biler har også blitt ødelagt siden krigen brøt ut. Ukraina har derfor fjernet avgift på import av brukte biler. Det gjør at mange nå benytter sjansen til å kjøpe bil fra utlandet. Her skal biler til 50.000-60.000 være spesielt attraktive.

BilNytt.no forteller at gjennomsnittsprisen på elbilene som har blitt eksportert så langt i år ligger på 105.000 kroner. Det betyr at vi nok i stor grad snakker modeller som første generasjon Nissan Leaf, Renault Zoe, VW e-Up og Mitsubishi i-MiEV. Alle disse solgte svært bra i mange år, det gjør også at det er mange biler å velge mellom på bruktmarkedet.

Elbil til 50.000 kroner – slik gjør du et godt kjøp

Video: Dette er viktig å vite før du kjøper brukt elbil