Ford er en av mange bilprodusenter som sliter med å få tak i nok halvledere. Nå klarer de ikke å levere Focus med skjermen du ser på dette bildet, dermed er bilen pauset på det norske markedet.
Ford er en av mange bilprodusenter som sliter med å få tak i nok halvledere. Nå klarer de ikke å levere Focus med skjermen du ser på dette bildet, dermed er bilen pauset på det norske markedet.

Skjermen er problemet – nå får du ikke bestille bilen

Ford sliter med delemangel.

En rekke bilprodusenter har vært hardt rammet av delemangel det siste året. Dette har skapt store problemer. Da mange trodde det var tilbake til normal drift etter korona-pandemien, kom det i stedet nye utfordringer som har gått sterkt ut over produksjonen.

En av dem som er rammet er Ford. Og det faktisk i så stor grad at de når har stanset mulighet for å bestille modellene Fiesta og Focus i Europa.

Dette har tradisjonelt vært storselgere i vår del av verden. Nå er det altså stopp.

Ikke mulig å bygge med skjerm

Fiesta forsvant fra det norske markedet tidligere i år. Nå går det altså ikke an å bestille mellomklassebilen Focus heller:

– Som et resultat av den pågående globale halvledermangelen, er det per nå ikke mulig å bygge Focus med 13,2-tommers berøringsskjerm – som er det som selges i Norge. Vi vil starte opp igjen produksjonen av Focus med 13,2-tommers skjerm så snart det lar seg gjøre, sier Anne Sønsteby som er informasjonsdirektør for Ford Motor Norge, til Broom.

Hun legger til:

– Det er ikke andre modeller – som fortsatt selges i Norge – som rammes av dette. Med den pågående globale halvledermangelen – som berører hele bilbransjen og teknologibransjen – velger Ford å prioritere sine modeller med null og lavt utslipp - og det er disse modellene som også selges i Norge.

Halvledere er svært viktige for bilprodusentene, de danner grunnlaget for hele den moderne mikroelektronikken. Skjermer er noe av det som rammes her. Flere bilprodusenter har måttet droppe dem, for å i det hele tatt kunne produsere biler.

Julian fant en sjelden hissigpropp på låven

Ford Focus har tidligere solgt bra i Norge, siste generasjon har fått det tøft i konkurransen mot elbiler og ladbare hybrider.
Ford Focus har tidligere solgt bra i Norge, siste generasjon har fått det tøft i konkurransen mot elbiler og ladbare hybrider.

Noe kan ettermonteres

Flere merker har også prioritert de største og dyreste modellene sine, og skalert ned produksjonen av rimeligere biler. Elbiler og ladbare hybrider har også i mange tilfeller blitt forsøkt skjermet.

Hos enkelte merker har man holdt muligheten åpen for å ettermontere utstyr, når leveringssituasjon normaliserer seg. Mens andre har erklært at bilene selges som de er og at det ikke lar seg gjøre å legge til noe i etterkant.

Derfor må mange vente så lenge på nybil

Etter 46 år har Ford Fiesta forsvunnet fra det norske markedet. Etterspørselen etter ikke-elektriske småbiler er nå svært begrenset her hjemme.
Etter 46 år har Ford Fiesta forsvunnet fra det norske markedet. Etterspørselen etter ikke-elektriske småbiler er nå svært begrenset her hjemme.

Mange har blitt borte

PS: Nyheten om at Fiesta forsvant fra Norge etter 46 år, ble kjent i mars. Dermed skjedde det samme med Fiesta som vi har sett for mange andre bilmodeller i det siste, inkludert flere av Fords biler. Fiesta føyer seg inn i rekken etter blant andre EcoSport, S-Max, Galaxy og Mondeo.

Forklaringen er ikke mangel på deler, derimot at Ford som mange andre er på vei over mot å kun selge elbiler i Norge.

LES MER: Slutt etter 46 år i Norge

Video: Kjøpe billig Focus? Da bør du få med deg dette først