En av de smarteste bruktbilene du kan kjøpe

Se hva du må betale for bestselger-SUV-en nå:

Hva får du egentlig av bruktbil fra 25.000-100.000 kroner? Det ser vi i Broom nå nærmere på.

Vi har samlet et knippe av typiske billigbiler og gir deg våre beste råd: Hva bør du vite om dem, hva som er plusser og minuser og ikke minst: Hva du bør se opp for.

Denne gangen er bilen Toyota RAV4, nærmere bestemt den «nye, store» som ble lansert i 2012 og som ble produsert fram til og med 2018. Dette er fjerde generasjon av den populære SUV-en.

Med fjerde generasjon ble Toyota RAV4 en fullverdig familiebil.
Med fjerde generasjon ble Toyota RAV4 en fullverdig familiebil.

Hva bør du vite om Toyota RAV4?

RAV4 kom helt tilbake i 1994 og den kompakte SUV-en har vært en stor suksess for Toyota.

Mer enn 10 millioner biler har blitt produsert, av disse har mer enn 2 millioner havnet i Europa og et ikke ubetydelig antall i lille Norge. Vi snakker om over 60.000 biler totalt.

Grunnen er at bilen passer godt for norske forhold. Med høy sittestilling, god plass, mulighet for firehjulsdrift. Noe rundt 90 prosent av norske kunder velger. Dessuten er den kjent for høy kvalitet og god driftssikkerhet.

Som vi nevnte innledningsvis, denne generasjonen vokste også ganske mye. For første gang ble den en fullverdig familiebil med grei plass både til folk og bagasje. Den fikk lengre akselavstand. Det gjorde godt for kjøreegenskapene og den ble mer stillegående. De tidligere var både litt stumpete i fjæringen og man hørte både motoren og hjulene mot asfalten litt mer enn det som var behagelig på langtur.

Utseendet er ganske anonymt, både utvendig og innvendig. Fornuft er gjennomgangstema i hele bilen.

Til å begynne med ble bilene levert med dieselmotorer sammen med hybrider, som jo i en årrekke var Toyotas paradegren. Fra 2018 var det slutt på dieselmotorene. Kun hybrider (ikke ladbare) ble solgt her i Norge. Bilene finnes i forskjellige utstyrsvarianter. Alt fra ganske kjipe, til svært velutstyrte.

Les også: Var test fra da denne var helt ny

Interiøret i RAV4 står seg relativt godt den dag i dag, men når man bruker skjermen skjønner man at det har vært en utvikling de ti siste årene.
Interiøret i RAV4 står seg relativt godt den dag i dag, men når man bruker skjermen skjønner man at det har vært en utvikling de ti siste årene.

Hva må du betale?

Toyota har et godt rykte, det har definitivt bidratt til å holde bruktbilprisene oppe. Også på eldre biler. Men nå kan du få de første RAV4 av fjerde generasjon til 100.000 kroner. Vi snakker da om 2013-modeller, som har gått relativt langt, ofte godt over 200.000 kilometer og som bærer preg av å være nettopp "bruktbil". Da ikke bare i positiv forstand ...

Om det dukker opp finere biler med lav kilometerstand, så vær oppmerksom på at dette kan være biler med forhjulsdrift. Ikke noe galt med det –men det er jo litt dumt å ende opp med en slik om du egentlig er ute etter en med 4x4...

For 150.000 kroner er utvalget stort. Man får åtte år gammel bil med en kilometerstand på rundt 150.000, ofte med én tidligere eier og godt med utstyr.

Fra modellår 2016 fikk bilene en facelift, med en del endringer, både visuelt og teknisk. En slik bil som har gått under 100.000 kilometer og som er hel og pen, får man for rundt 250.000 kroner. Men da er det ikke noen typisk billig-bil lenger.

Les også: Her får du smart familiebil til skikkelig lavpris

I 2018 forsvant dieselmotorene. Fra da av er det hybrid drivlinje som gjelder for RAV4.
I 2018 forsvant dieselmotorene. Fra da av er det hybrid drivlinje som gjelder for RAV4.

Hvem kjøpte den som ny?

Disse ble nok i stor grad solgt til trygghetssøkende folk som ville har en pålitelig og praktisk kompakt-SUV med god bakkeklaring og god framkommelighet. Det med et enkelt og forutsigbart bilhold var nok også viktig.

En del gikk også med lampe på taket. Toyota vippet Mercedes ned fra toppen av taxi-tronen. RAV4 var en av modellene som bidro til det.

Pluss

Dette er fornuft på fire hjul, dessuten byr den på både plass til en familie, firehjulsdrift og en smått legendarisk driftssikkerhet.

Minus

Ikke den mest sexy, spennende eller kjøreglade bilen man kan kjøpe.

Les også: Denne produsenten må droppe utstyr som har vært vanlig i flere tiår

Toyota RAV4 har gjennom snart 30 år på markedet blitt en folke-SUV i Norge.
Toyota RAV4 har gjennom snart 30 år på markedet blitt en folke-SUV i Norge.

Hvor galt kan det gå?

Faktisk ikke så helt ille. Den generelle kvaliteten er som nevnt svært god. Mange eiere er også flinke til å følge opp bilene med service og vedlikehold.

På tidligere RAV4-modeller har Toyota hatt en del problemer med dieselmotorene sine, men vårt inntrykk er at dette stort sett er ryddet opp i på denne generasjonen.

Men for all del – en del av bilene er snart 10 år gamle og har gått langt. Har tidligere eier slurvet med vedlikehold, kan det fortsatt koste penger om du havner opp med et lurvete eksemplar. Toyota-verkstedene kan også å ta seg godt betalt.

Igjen: Det handler om å sjekkeS bilene godt før kjøp og å lete opp et eksempler som er i god teknisk stand. Det er viktigere enn årsmodell, fine felger og høyt utstyrsnivå, mener vi.

Les også: Vil du heller ha stor statusbil til lavpris?

Hva mener eierne?

Vi i Broom har spurt eierne hva de mener om sin Toyota RAV4 av denne generasjonen. 67 eiere har svart og gitt karakter på sine RAV4. Klikk her så får du se hva de mener om bilene sine:

Legg gjerne igjen en anmeldelse av din bil, uansett merke og modell du også.

Les også: Rekorddyre verkstedtimer? Dette kan du heller gjøre selv!

Video: Dette bør du tenke over før du kjøper en brukt Toyota RAV4

Video: Her tester vi Toyota RAV4 som bruktbil