En 10 år gammel brukt luksus-SUV kan definitivt være risikosport. Lexus RX kan være et hederlig unntak.
En 10 år gammel brukt luksus-SUV kan definitivt være risikosport. Lexus RX kan være et hederlig unntak.

Biltypen kan være skummel å kjøpe – her er et unntak

Noen ting er likevel viktig å sjekke nøye.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg vurderer å kjøpe en brukt Lexus RX 450 til rundt 200.000-250.000 kroner. Er det noen gjengangerfeil jeg skal se etter, eller noe jeg bør være oppmerksom på? Mvh. Espen

Benny svarer:

Hei Espen! Brukt premium-SUV til 200.000-250.000 kroner er noe vi har vært innom her på Broom mange ganger. Veldig ofte med noen advarende ord og en løftet pekefinger.

Dette kan nemlig være risikosport. Vi snakker avanserte biler med mye og kostbart utstyr. De var utenfor rekkevidde for de fleste av oss da de var nye. Nå er de plutselig oppnåelige til en grei penge. Klart det frister ...

Slik ser en Lexus RX ut innvendig. Kanskje ikke aller best på materialkvalitet, men suveren på funksjon og finish.
Slik ser en Lexus RX ut innvendig. Kanskje ikke aller best på materialkvalitet, men suveren på funksjon og finish.

Men som jeg har skrevet mange ganger etter hvert: Du har kanskje råd til å kjøpe bilen – men har du råd til å eie den?

Godt voksne eksemplarer av biler som Range Rover Sport, BMW X5, Mercedes M-Klasse og Volvo XC90 har nemlig det til felles at det er MYE som kan gå i stykker. Da kan det også bli svært dyrt.

Det er mye som kan gå i stykker på en Lexus RX også, men byggekvaliteten her er legendarisk god. Slik sett er dette et tryggere kjøp enn de fleste av konkurrentene.

Ikke fritatt for nøye sjekk

Lexus har også sjelden vært opptatt av å være først ute med så veldig mye. De synes det er viktigere å teste ut ting skikkelig (og da mener jeg skikkelig) – før de sender det ut til kundene. Det er en god forsikring mot problemer.

Dessuten tror jeg mange av de som kjøpte bilene nye, var voksne, fornuftige og trygghetssøkende mennesker, som ville har noe litt finere og mer påkostet, enn for eksempel Toyota – selv om unntak garantert finnes. Trygghetssøkende mennesker bruker bilene forsiktige og er nøye med vedlikehold og service også. Det er jo slike bruktbiler vi helst vil ha tak i.

Takutformingen og den skrånende bakluken gjør at Lexus RX ikke gir mest plass for pengene.
Takutformingen og den skrånende bakluken gjør at Lexus RX ikke gir mest plass for pengene.

Samtidig er det naturligvis slik at ting går i stykker, også på en Lexus. For den prisen du antyder blir bilen fort ti år gammel og har som regel også rullet et godt stykke.

Du er dermed ikke på noen måte fritatt fra sjekke bilen. Spesielt typiske slitedeler som bremser, forstilling, hjuloppheng og dekk bør sjekkes nøye. Servicehistorikk er også viktig. Mitt inntrykk er, som nevnt, at mange Lexus-eierne er gode på følge opp det.

Du bør også sjekke for rust. Særlig i hjulbuene bak og der fangertrekk møter bakskjerm, samt i traverser og bærebroer under bilen.

Hvis alt dette er på stell og du finner en bil som ser både hel og pen ut: Da tenker jeg dette ser et av klassens aller tryggeste bruktbilkjøp.

Lykke til med bilkjøp!

Les også: Føler seg lurt av selger – likevel kommer han ingen vei

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: – Det var da en helsikes pris for en oljeskvett ...

Video: Her tester vi en annen aldrende drømme-SUV