Mini har plassert en Cooper S cabriolet på understellet til elektriske SE. Dermed blir dette også verdens første, elektriske Mini cab.
Mini har plassert en Cooper S cabriolet på understellet til elektriske SE. Dermed blir dette også verdens første, elektriske Mini cab.

Denne er laget i bare ett eksemplar

Mini øver seg på elektrisk cabriolet.

Mini har lange og stolte cabriolet-tradisjoner. De ble videreført da Mini ble relansert i 2000, som en del av BMW-konsernet.

Mini cabriolet har også solgt bra her hjemme og er kjent som en bil breddfull av sjarm og kjøreglede.

Nå er Mini i full gang med elektrifisering. Så langt er det bare tredørs Mini Hatch som finnes i elektrisk utgave. Men det har lenge gått rykter om at neste generasjon av denne bilen som er ventet i 2024, også vil ha en elektrisk cabrioletutgave.

Elektrisk leketøy

De ryktene har ikke blitt svakere etter at Mini nå har sendt ut bilder av en svært eksklusiv spesialmodell. De har nemlig bygget ett eksemplar av dagens Mini cabriolet, på plattformen til elektriske Mini SE. Formålet er å teste ut kombinasjonen av nullutslipp – og kjøring uten tak.

Mini har ladeluke med særpreg.
Mini har ladeluke med særpreg.

«This toy is electric» står det på siden av bilen som er bygget i München.

Akkurat som Mini SE har den elmotor på 184 hestekrefter og rekkevidde på inntil 237 kilometer. Det siste har Mini klart til tross for at spesialmodellen veier en god del mer enn en SE. Bagasjerommet er fortsatt på temmelig moderate 160 liter.

En av de morsomste sommerbilene du kan kjøpe

Flere elektriske cabrioleter er meldt inn på markedet de kommende årene, veldig mye tyder på at Mini har tenkt å ta en posisjon her.
Flere elektriske cabrioleter er meldt inn på markedet de kommende årene, veldig mye tyder på at Mini har tenkt å ta en posisjon her.

Lengre rekkevidde

Den neste Minien skal bygges i kompaniskap med kinesiske Great Wall. Det er ventet fire centimeter lengre akselavstand enn på dagens utgave, det betyr temmelig sikkert litt mer innvendig plass. Samtidig kan panseret gjøres kortere når det ikke er snakk om å få inn en bensin- eller dieselmotor der lenger.

Økt akselavstand bør også kunne bety at Mini får på plass en større batteripakke enn på dagens SE. Her er det snakk om batteripakker på både 40 og 50 kWt og elektrisk rekkevidde på opp mot 400 kilometer. Det er også grunn til å tro at Mini vektlegger prestasjoner og kjapp akselerasjon. Her har merket gode tradisjoner å ta vare på.

Lite bil for pengene – men hva så?

Innvendig er det som vi er vant til i en Mini cabriolet. Til neste generasjon er det ventet en del endringer her.
Innvendig er det som vi er vant til i en Mini cabriolet. Til neste generasjon er det ventet en del endringer her.

Spare kostnader

Det vi ellers vet om den kommende Minien, er at den sannsynligvis får en del enklere løsninger enn på dagens modell, både utenpå og innvendig. Dette er for å spare kostnader og gjøre produksjonen av bilen enklere og mer effektiv.

Innvendig er det ventet høyere skjermfaktor enn i dag. Samtidig later det til at det karakteristiske, runde speedometeret vil leve videre, kanskje som en integrert del av en skjerm.

Brukt Mini? Nå er de billige!

Dagens elektriske Mini er langt fra noen rekkevidde-vinner. Det er ventet større batteripakke og dermed også mer rekkevidde når det er klart for ny generasjoon.
Dagens elektriske Mini er langt fra noen rekkevidde-vinner. Det er ventet større batteripakke og dermed også mer rekkevidde når det er klart for ny generasjoon.

Kommer i 2025?

Mini er selv sparsommelige med detaljer om det som skal komme de neste årene. De nøyer seg med å bekrefte at også neste Mini Hatch kommer i cabriolet-utgave, men sier ikke noe om drivlinjene.

I forhold til lansering, har det tidligere blitt antydet 2025 for cabrioleten. Med de utfordringene bilbransjen nå sliter med, er det vel neppe grunn til å tro at det skjer mye før dette.

Mini cabriolet som familiebil? Vi testet det ut!

Video: Her tester Broom-Larssen en ekte cabrioletklassiker