Kia har allerede vist sin kommende EV9 i konseptversjon. Nå er maskerte eksemplarer av bilen på test i Europa.
Kia har allerede vist sin kommende EV9 i konseptversjon. Nå er maskerte eksemplarer av bilen på test i Europa.

Her skal de ta opp kampen mot snobbemerkene

Kia EV9 vil virkelig skille seg ut.

Kia har stor suksess med elbilen EV6 i Norge nå. Den særpregede crossoveren er første bil ut i en helt ny familie av elektriske biler. Til neste år får den en storebror. Da skal nemlig Kia lansere digre EV9.

Vi i Broom fikk et eksklusivt møte med den i Frankfurt tidligere i år. Da ble vi invitert til en kjapp visning av konseptbilen. Og den vakte oppsikt!

Falt ned fra en annen planet

Den ligner litt på noe som har falt ned fra en annen planet. Ruvende, stor, i matt blå farge, kantete og med høyst særegent døråpning. Lysdesignet er enda mer særegent enn døråpningen.

Det er noe av det bilekspert Benny Christensen skrev etter å ha sett bilen for første gang. Her var det tydelig at Kia er ute etter å skaffe seg en imagebygger.

Klikk her for å lese mer om vårt første møte med EV9

Mange elbilprodusenter prioriterer lav front og minst mulig luftmotstand. Det skal vi ikke beskylde Kia for å gjøre her.
Mange elbilprodusenter prioriterer lav front og minst mulig luftmotstand. Det skal vi ikke beskylde Kia for å gjøre her.

Ute på test

Bilen er nesten 5 meter lang, over 2 meter bred og har en høyde på nesten 1,8 meter. Akselavstanden er stor, hele 3,1 meter, og det gjør godt for den innvendige plassen. Vi snakker stor bil!

Nå er kamuflerte eksemplarer av EV9 ute på test på europeiske veier. Kia nærmer seg innspurt for modellen, nå skal de siste detaljene på plass.

Mye tyder på at produksjonsklar bil er ganske tett på konseptbilen. Det betyr at Kia holder på de svært firkantede linjene. Her bryter de tydelig med mange konkurrenter. For luftmotstanden er dette neppe optimalt. Men Kia velger tydeligvis å heller prioritere et design som skal skille seg ut.

Her var Kia veldig tidlig ute med SUV

Svært futuristisk interiør, her kan det nok også bli en del endringer.
Svært futuristisk interiør, her kan det nok også bli en del endringer.

Dropper dørløsningen

Det er allerede mange elektriske SUV-er på markedet. Flere merker jobber også nå med store luksus-SUVer. Kia ønsker å slå seg inn i dette markedet, og sannsynligvis lokke kjøperne med en pen rabatt i forhold til premiummerkene.

De svært spesielle dørløsningen blir neppe med videre. I stedet for bakhengslede bakdører, blir det midtstolpe – og bakdører som åpner «normal» vei.

Som EV6 får bilen 800 volts elektrisk anlegg. Dette skal sikre ladehastighet helt opp mot 350 kW. Batteristørrelsen er ennå ikke kjent, heller ikke rekkevidde.

Total forvandling: Denne blir helt ny

Det er særpreg så det holder, også bakfra.
Det er særpreg så det holder, også bakfra.

Sjuseter

Vi forventer at Kia vil lansere bilen med flere setekonfigurasjoner. Her blir det neppe problemer å få plass til sju seter, og fortsatt et brukbart bagasjerom. To motorer og firehjulstrekk blir etter alt å dømme standard, i alle fall i vår del av verden.

For å holde kostnadene nede, er bilen bygget på samme plattform som EV6 og konsernbror Hyundai Ioniq 5, kalt Electric Global Modular Platform (E-GMP). På EV9 er denne strukket maksimalt.

Ny og ladbar: Dette er mye bil for pengene

Se video av Kia EV9 under: