Med elektriske biler i modellpaletten kan plutselig amerikanske biler, slik som Chevrolet Blazer EV, gjøre comeback i Norge og Europa.
Med elektriske biler i modellpaletten kan plutselig amerikanske biler, slik som Chevrolet Blazer EV, gjøre comeback i Norge og Europa.

Forsvant fra Europa – men nå kan det bli comeback i Norge

Chevrolet lanserer ny elektrisk familiebil.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Vet dere i Broom om det finnes planer om å ta inn den helt nye elbilen, Chevrolet Blazer EV, til Norge?

Benny svarer:

Heisann – og takk for godt og ikke minst aktuelt spørsmål!

Chevrolet Blazer er for meg, og sikkert for mange andre også, en velvoksen og tradisjonell SUV med separat ramme, godt firehjulsdrift-system og gjerne en klassisk V8-motor under det digre panseret. Men tidene forandrer seg.

Selv om den helt nye og elektriske Blazeren er lysår unna 70-talls-SUV-en, ser den tiltalende og lekker ut i mine øyne. Det er en modell det skal bli spennende å følge framover. Forhåpentlig på nært hold ...

Nye Chevrolet Blazer EV har blitt en elektrisk crossover. Den kommer 2024 modell.
Nye Chevrolet Blazer EV har blitt en elektrisk crossover. Den kommer 2024 modell.

Chevrolet er en del av bilgiganten General Motors som trakk seg ut av Europa for noen år siden.

De eide også Opel, som ble solgt til franske PSA. Da virket det som om avgjørelsen var ganske definitiv: GM skulle ikke satse videre i vår del av verden.

Men som kjent: Mye har forandret seg i bilbransjen og det på kort tid. Overgangen til elektriske biler går fort, også i USA der de store produsentene virkelig har våknet de siste par årene.

Nå satses det tungt på elbiler, også på andre siden av "dammen". Da blir Europa naturligvis veldig interessant, med den posisjonen disse bilene har her.

Det er håp

Bransje-nettstedet BilNytt.no skrev tidligere i år om at GM pent og forsiktig har kommet tilbake til Europa. De har etablert kontor i Zürich i Sveits og skal ha store planer de neste årene.

Ifølge BilNytt har de også vært i kontakt med tidligere samarbeidspartnere i Norge. Det kan jo fort bety at det ligger an til en relansering her.

Innvendig ser den nye Blazeren både digital og moderne ut.
Innvendig ser den nye Blazeren både digital og moderne ut.

Jeg har selv jobbet med amerikanske biler hos Bergheim i noen år og synes absolutt GM-merkene hører hjemme i den norske bilparken.

Det som ødela mye for dem tidligere var motorer som, mildt sagt, ikke var godt tilpasset det norske avgiftssystemet. Utslippene var skyhøye og mange av bilene ble rett og slett så dyre at det knapt gikk an å selge dem.

Med elbil er dette plutselig snudd på hodet. Her åpner det seg nye og spennende muligheter.

Det begynner å bli mange om beinet i elbilmarkedet i Norge, men samtidig er vi naturligvis et attraktiv marked for mange av elbilene GM-merkene har kommet med – og skal lansere fremover. Derfor vil det egentlig overraske meg hvis ikke biler som Chevrolet Blazer og mange flere kommer til Norge, i løpet av relativt kort tid.

Jeg krysser i alle fall fingrene. Chevrolet er jo et gammelt, ærverdig og legendarisk bilmerke, dessuten et godt supplement til alle de nye kinesiske produsentene som har etablert seg de siste par årene.

Chevrolet Silverado EV: El-pickupen kommer til å få kjørt seg

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Mistenker verkstedet for å ha «jukset» med servicen

Video: Har tar vi en titt på en annen av årets elbil-nyheter