Overgår Porsche: – Dette hadde jeg aldri trodd!

Vi tester toppfarten på nye Kia EV6 GT. Se video:

Forholdene kan nesten ikke bli bedre. Jeg cruiser av gårde i 190 km/t – nesten alene på Autobahn i retning Berlin. Det er fri fart!

Plutselig dukker det opp en hissig BMW M2 i bakspeilet. Normalt ville jeg naturligvis blinket til høyre og klargjort venstrefilen for den hissige tyskeren.

Men ikke denne gangen.

I stedet gir jeg flat pedal. Bilen bykser nærmest av gårde. 240 km/t kommer overraskende fort på. Nesten like artig er det at ett stykk BMW M2 blir borte i speilet.

Sportsbilen ga opp kampen mot Kias elektriske familiebil...

Kia EV6 er ikke bare en praktisk familiebil. Den er også brennkjapp!
Kia EV6 er ikke bare en praktisk familiebil. Den er også brennkjapp!

Spesiell invitasjon

Som en av de aller første i Europa, har vi fått nøklene til splitter nye Kia EV6 GT. Og ikke bare det.

Denne gangen skal vi få lov til å teste toppfarten på den elektriske versting-modellen. EV6 GT er tidenes kraftigste serieproduserte modell fra Kia.

Utgangspunktet er den populære crossoveren EV6, som har fått stor oppmerksomhet siden lanseringen.

Både rute og tidspunkt for dagen er nøye planlagt. Håpet er å få såpass lite trafikk, at vi klarer å nå toppfarten på Autobahn.

Se video fra toppfart-forsøket øverst i saken. Der får du også vårt førsteinntrykk av bilen.

Uten tvil deres tøffeste elbil så langt

Tidligere i sommer ble Broom med til Tyskland for å hente den aller første GT-versjonen til Norge.
Tidligere i sommer ble Broom med til Tyskland for å hente den aller første GT-versjonen til Norge.

585 hestekrefter

Rent visuelt er det ikke så fryktelig mye som skiller den nye GT-versjonen fra en vanlig EV6 GT-Line. Men det er noen ting du kan avsløre den på.

21-toms felger er standard på GT-utgaven.
21-toms felger er standard på GT-utgaven.

For eksempel 21-toms felger, giftgrønne bremsekalippere og en liten diffusor bak. På innsiden finner du egne sportsseter, giftgrønne kontrastsømmer og en egen GT-knapp på rattet.

Det som virkelig skiller denne fra både en standard EV6 og nesten alle konkurrentene, er kreftene. To kraftige elmotorer leverer til sammen 585 hestekrefter og voldsomme 740 Nm.

Det sender familiebilen på 2,1 tonn fra stillestående til 100 km/t på bare 3,5 sekunder. Vi snakker prestasjoner som en heftig sportsbil.

Toppfarten er det heller ikke mye å si på: 260 km/t.

Det er faktisk akkurat det samme som Porsche Taycan Turbo S. Sistnevnte koster fra 1,7 millioner kroner. EV6 GT starter nå på 679.000 kroner, etter en prisøkning på 60.000...

Råskinnet står klart – bli med på test i nesten 300 km/t!

Batteripakken har en kapasitet på 77,4 kWt. Rekkevidden er 424 kilometer mot 484 kilometer på EV6 GT-Line.
Batteripakken har en kapasitet på 77,4 kWt. Rekkevidden er 424 kilometer mot 484 kilometer på EV6 GT-Line.

Eksplosive krefter

Én ting er å lese tekniske data på papiret. Noe helt annet er å oppleve dette «in real» på veien. Så er jo det store spørsmålet: Klarer vi faktisk å oppnå topphastigheten på 260 km/t?

Bak rattet i EV6 GT merker du ganske umiddelbart at Kia-ingeniørene har gjort en del grep på understellet. Bilen er merkbart stivere og mer sportslig satt opp.

I kjøreprofilen 'Normal' oppleves EV6 GT fint balansert mellom det komfortable og sportslige. Aktiverer du 'Sport' eller 'GT', strammes understellet.
I kjøreprofilen "Normal" oppleves EV6 GT fint balansert mellom det komfortable og sportslige. Aktiverer du "Sport" eller "GT", strammes understellet.

Det trengs når slipper løs 585 hestekrefter. Og apropos å slippe løs: Vi er aldri i tvil om at EV6 GT har nærmere 600 hestekrefter å by på.

Akselerasjonen til 100 km/t er hinsides! Du blir kastet tilbake i bøttesetet. Men enda mer imponerende, er hvordan de eksplosive hestene fortsetter å dra videre.

Normalt dabber ofte det skikkelige elbil-skyvet av på rundt 100-110 km/t. Det er virkelig ikke tilfellet for EV6 GT.

Her fortsetter det. Først rundt 200 km/t begynner det og merkes. Men du verden så uanstrengt bilen raser av sted til 200 km/t. Dessuten oppleves bilen nesten overraskende stabil i såpass høye hastigheter.

Støynivået i kupéen er også lavere enn vi hadde sett for oss.

Porsche Taycan imponerer, men alt er ikke perfekt

Sportsseter i alcantara, kontrastsømmer og en egen GT-knapp på rattet skiller denne fra de andre i EV6-familien.
Sportsseter i alcantara, kontrastsømmer og en egen GT-knapp på rattet skiller denne fra de andre i EV6-familien.

Forbruk...

Før dagens høydepunkt og test av toppfart braker løs, kan det være greit å nevne at forbruket i «normale» Autobahn-hastigheter ikke er direkte avskrekkende.

Bilen kan lade fra 10 til 80 prosent på 18 minutter under optimale forhold.
Bilen kan lade fra 10 til 80 prosent på 18 minutter under optimale forhold.

I hastigheter mellom 120-130 km/t noterer vi rundt 25 – 28 kWt/100 kilometer.

Ligger du i rundt 200 km/t +, kan du nesten høre at strømmen velter ut av batteripakken. Vi noterer på et tidspunkt 76,3 kWt/100 kilometer. Dette er naturligvis ikke representativt for hvordan disse bilene vil bli brukt under mer normale omstendigheter.

EV6 GT har det samme 800V-systemet som de øvrige EV6-modellene. Maks ladehastighet er oppgitt til 239 kW. På en lynlader utenfor Hamburg, oppnår vi en ladehastighet på 230 kW. Det må sies å være godkjent.

To heftige elbiler avduket – neste år kommer første modell

Det er sjelden ladekø på stasjonene i Tyskland. I alle fall de vi er innom.
Det er sjelden ladekø på stasjonene i Tyskland. I alle fall de vi er innom.

Stjerna utenfor hotellet

Det er forresten interessant å se hvor mye oppmerksomhet bilen får i Tyskland.

En tysk Audi-entusiast er kjapp på avtrekkeren med kamera.
En tysk Audi-entusiast er kjapp på avtrekkeren med kamera.

Nærmere Berlin møter vi en skikkelig elbil-entusiast på en ladestasjon. Han har tidligere kjørt Audi A8. Nå kjører han e-tron 55. (Disse to koster nesten det samme i Tyskland).

Audi-eieren får store øyne i møtet med EV6 GT. Det er nesten så bratwursten glipper og faller på bakken.

«Får jeg lov til å ta et bilde av den??», spør han entusiastisk.

At EV6 enda er et sjeldent syn hos våre venner i Tyskland, får vi bekreftet så til de grader utenfor hotellet vårt i Berlin. Her kjører det både Ferrari- og Lamborghini-modeller forbi, men det er EV6 GT folk stopper opp for å se på...

Her tester vi Kia EV6 på isen!

Det stopper mange staslige biler utenfor Hotel Bristol i Berlin. EV6 er blant de som får aller mest oppmerksomhet.
Det stopper mange staslige biler utenfor Hotel Bristol i Berlin. EV6 er blant de som får aller mest oppmerksomhet.

Toppfarten overgår Porsche!

Et godt stykke utenfor Hamburg åpner det seg endelig opp. Det er nesten ikke trafikk, og endelig passerer jeg det magiske, grå skiltet med fem streker.

Med fri fart og åpen vei så langt øyet kan se, klemmer jeg til. GT-mode er aktivert, slik at bilen skal levere sitt aller beste.

Som nevnt, 200 km/t oppnås fullstendig uanstrengt. EV6 GT forsetter turen til 230. 240 og 250 km/t. Det begynner å dabbe litt av, men farten øker fremdeles.

Her bikker vi oppgitt toppfart med god margin. Enda har vi én km/t før vi gir oss.
Her bikker vi oppgitt toppfart med god margin. Enda har vi én km/t før vi gir oss.

Tunnelsynet er aktivert, jeg tviholder i rattet og før jeg vet ord av det viser speedometeret 260 km/t! Det fortsetter å øke.

Jeg har akkurat notert (en høyst uoffisiell) toppfart-rekord med elbil i Broom-redaksjonen.

Med over 260 km/t overgår den selv Porsche Taycan – som vi også har testet på Autobahn tidligere. Det hadde jeg aldri trodd.

På hele 267 km/t kaster jeg inn håndkleet. Ikke fordi en BMW M2 presser meg i ryggen. Men fordi jeg akkurat har tatt igjen en tysk sportsbil med fire ringer i grillen...

Test Kia EV6: Denne treffer godt!

Her kan du se toppfart-testen av Kia EV6 GT: