Nissan Leaf er en stor suksess i Norge. Nå fases snart produksjonen av den populære elbilen ut.
Nissan Leaf er en stor suksess i Norge. Nå fases snart produksjonen av den populære elbilen ut.

Norges mest solgte – men nå forsvinner den snart

74.168 nordmenn har kjøpt Nissan Leaf.

Nissan satset milliarder av kroner på at verden var klar for elbil tilbake i 2010. Verden var kanskje ikke det akkurat da, men Norge var.

Nissan Leaf ble nemlig svært fort et veldig vanlig syn langs norske veier. Mer enn 74.000 biler har kommet hit til berget siden modellen entret det norske markedet i 2012.

Her hjemme var dette bilen som virkelig gjorde elbilen alminnelig. Har var det fire dører, greit med plass og, etter datiden, god rekkevidde. Dette sammen med en gunstig, avgiftsfri pris og en rekke andre elbil-fordeler gjorde at bilen falt i smak. Det til tross for et omdiskutert utseende.

Nissan Leaf finnes i to generasjoner. Noen tredje generasjon kommer neppe.
Nissan Leaf finnes i to generasjoner. Noen tredje generasjon kommer neppe.

Norsk suksess

I 2017 lanseres andre generasjon av Leaf. Den ser helt ny ut og har blitt bedre på det meste, men i bunn og grunn bygger den på første generasjon under karosseriplatene. Uansett: Suksessen forsetter her hjemme.

Men til tross for at bilen er en uavbrutt suksesshistorie i Norge de siste ti årene, har det ikke gått helt slik som Nissan håpet på med modellen. De hadde håpet på langt større salg, for eksempel i store og viktige markeder som USA og Tyskland.

Nissans fabrikk i USA hadde en produksjonskapasitet på 150.000 Leaf i året. På det meste ble det produsert 50.000 biler.

I løpet av de 22 årene bilen har vært produsert, er det ikke solgt mer enn snaut 600.000 eksemplarer av den, verden over. En uvanlig stor andel kom til Norge.

Les også: Tesla stopper produksjonen av norske bestselgere

Nissan var tidlig ute med elbil. Allerede i 2009 startet produksjonen av første generasjon Leaf.
Nissan var tidlig ute med elbil. Allerede i 2009 startet produksjonen av første generasjon Leaf.

Stenger fabrikkene

Nå går det altså mot slutten for bilmodellen. Det skriver det anerkjente bilnettstedet Automotive News.

Noen endelig slutt-dato er ikke satt, men det spekuleres i at modellen vil fases ut i løpet av et par år.

Etter det vi erfarer vil ikke Leaf få noen direkte etterfølger. Det spekuleres også i om Leaf-navnet vil beholdes.

Les også: Noen har hatt heftig bil i tre år – uten å tape ei krone

Nissan Ariya har blitt svært forsinket, men er neste elbil ut fra Nissan. Den kommer til Norge etter sommeren og blir en viktig modell framover.
Nissan Ariya har blitt svært forsinket, men er neste elbil ut fra Nissan. Den kommer til Norge etter sommeren og blir en viktig modell framover.

Viktig erfaring

Nissan har flere nye modeller på gang. Først ut er kompakt SUV-en Ariya, som er rett rundt hjørnet nå. En bil vi har ventet lenge på.

Den japanske bilprodusenten satser nesten 18 milliarder dollar(!) på videre elektrifisering av modellpaletten. Planen er å kunne levere 15 helelektriske modeller globalt innen 2030.

Leaf har på mange måter vært et slags eksperiment og en modell Nissan har høstet mye og verdifull erfaring fra. Det kommer godt med når nye modeller skal lanseres. Ikke mist har resten av verden blitt mer moden for elbiler siden den første Leafen kom.

Les også: Gammel suksess – nå blir den ny

Video: Er Nissan Leaf et smart bruktbilkjøp?