Derfor fikk vi den ikke med hengerfeste

Model S var bilen som startet Tesla-eventyret i Norge.

Tesla Model S med tilhenger er slett ikke noe vanlig syn. Ikke kommer det til å bli det heller.
Tesla Model S med tilhenger er slett ikke noe vanlig syn. Ikke kommer det til å bli det heller.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg lurer på hvorfor kan man ikke trekke henger med en Tesla Model S? Dette til tross for at man har hengerfeste.

I vognkortet står det 0 kilo tilhengervekt. Er dette fordi innfestningen ikke er god nok for å dra henger – eller er det noe annet?

Benny svarer:

Akkurat HVORFOR, og hva som er den offisielle grunnen er jeg ikke sikker på. Men det er mange ulike faktorer som kan ligge til grunn for dette.

Dette med tilhenger er noe som primært vi nordmenn, dansker og svensker driver med. Kanskje en og annen finne også.

Tesla er som kjent amerikansk. Også der borte har de behov for å hente en ny grill, kjøpe ny vaskemaskin og å kvitte seg med ulikt rusk og rask. Den store forskjellen er at amerikanere gjerne også har en velvoksen pickup til dette og andre forefallende og plasskrevende transportoppdrag som vi bruker tilhenger til.

Model S er også en bil utviklet i elbilens «barndom». Det er straks ti år siden modellen gjorde sitt inntog med brask og bram. Neppe visste ingeniørene i California at bilen skulle ta fullstendig av på et knøttlite sted oppunder Nordpolen. Attpåtil et av stedene i verden som er minst egnet for nettopp elbil. Og hvor mange av innbyggerne bruker tilhenger.

Kanskje var de usikre på teknologien – rett og slett om den ville tåle det både i forhold til varmgang i motorene og slike ting. I tillegg hadde de en rekkevidde å forsvare. Tung tilhenger trekker mye ekstra strøm.

Har vært gjort noen forsøk

Tesla Model X, som egentlig bygger på samme plattform som S, kan trekke tilhenger på 2250 kilo.
Tesla Model X, som egentlig bygger på samme plattform som S, kan trekke tilhenger på 2250 kilo.

Og igjen: kulturforskjeller. En campingvogn i Norge behøver ikke være stort større enn en eggekartong. I USA er det mobile homes, på størrelse med et husbank-hus og man bør ha en truck på minst syv tonn for å flytte greiene. Tesla hadde uansett ikke dugd til den oppgaven.

Det kan sikkert også være rent teknisk begrunnet. I forhold til konstruksjonen, plassen under bilen (hvor jo batteriet bor) og ikke minst dette med vekt og totalvekt. Det selv om den med tanke på ytelser og størrelse, i alle fall på papiret, ser ut som en god trekkbil.

Å utvikle et tilhengerfeste, få typegodkjent dette med alle mulige belastningsprøver og det som skal til, er heller ikke et lite stykke arbeid, hverken i tid eller penger. Om det har vært mulig å gjøre det, så kan det hende at de rett og slett ikke prioriterte det allikevel.

Jeg vet at det har vært gjort ulike forsøk på dette med tilhengerfeste på Model S, men etter det jeg kjenner til er det i privat regi og ikke noe Tesla står bak.

Det var hektiske og usikre Tesla-tider på den tiden. Selskapet var truet av konkurs mer enn en gang. På børsen gikk de opp og ned. Dessuten jobbet de både med Model X og Model 3 den gangen også. Det fikk nok rett og slett ikke prioritet, er min personlige teori.

Noen Tesla Model 3, men ikke alle, kan trekke tilhenger på 1000 kilo.
Noen Tesla Model 3, men ikke alle, kan trekke tilhenger på 1000 kilo.

Ikke trekk tilhenger

Man skulle jo tro at det var mulig å hekte på en 750 kilos alminnelig «hage-tilhenger» her også. Men slik er det altså ikke og slik kommer det nok også til å forbli.

Jeg antar derfor at det ikke er et tilhengerfeste i den forstand du har på din Model S – men kun en kule til å montere for eksempel sykkelstativ osv. på. Jeg vet at det ble solgt noen slike i en periode.

Du MÅ for all del ikke trekke tilhenger med denne. Det kan nemlig gå svært dårlig – også med tanke på forsikringen din.

Skal du ha Tesla og samtidig muligheten til å trekke tilhenger er det litt nyere Model 3, Y og X som gjelder. Og: Når Model S nå snart kommer i ny Plaid-utgave, har Tesla også fikset mulighet for hengerfeste på denne. Den kan trekke inntil 1.600 kilo. Men etter det vi kjenner til, er det ingen ting som tyder på at dette kan få noen form for tilbakevirkende kraft på Model S-utgaver som er solgt til nå.

Les også: Tesla stopper produksjonen av norske bestselgere

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Nå har Tesla satt en vanvittig fartsrekord

Video: Dette MÅ du vite om Tesla Model S som bruktbil