Hurtiglading: For noen blir bilferien ekstra dyr

Her er det store prisforskjeller. Se hele oversikten:

Det er store forskjeller på prisene, når du skal hurtig- eller lynlade. Elbilforeningen har laget en oversikt og kommer samtidig med noen forslag til hvordan ladingen kan bli enklere for bilistene. Foto: Illustrasjonsfoto
Det er store forskjeller på prisene, når du skal hurtig- eller lynlade. Elbilforeningen har laget en oversikt og kommer samtidig med noen forslag til hvordan ladingen kan bli enklere for bilistene. Foto: Illustrasjonsfoto

– Kilowattime er den nye literen. Nå er det faktisk mulig for elbilister å få oversikt, før var det klin umulig, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Hun sikter til tidligere, nokså forvirrende prismodeller, der elbilistene noen steder har betalt per minutt og andre steder per kilowattime – eller en kombinasjon av disse.

Norsk elbilforening har lenge bedt ladeselskapene innføre kilowatt-timeprising. Bu er fornøyd med at de siste ladeselskapene endret prismodellene sine før årets sommerferie – som for 65 prosent av elbilistene også blir en elbilferie.

Noen tar et påslag etter en viss tid for å redusere sjansen for kø på ladestasjonen.

– Det er greit. God ladeskikk er uansett å stoppe ladingen når du har nådd 80 prosent, som er grensen ett av ladeselskapene legger opp til, før de tar et lite påslag, sier Bu.

Denne SUVen skal sette en ny standard for hurtiglading

Billigst å lade elbilen lengst nord

Prisoversikten viser at ladeselskapet Ishavskraft, som har ladere i Troms og Finnmark, er billigst. Her betaler elbilister 4,25 kroner per kilowattimer for hurtiglading og 4,75 kroner per kilowattimer for lynlading.

– Dyrest er Ionity, og de er ganske mye dyrere enn resten av selskapene, sier Bu.

Her må du ut med 8,40 kroner for én kilowattime når du lynlader.

Fly eller limousin? Ja takk – begge deler!

Lurt å tegne kundeavtale

Ionity er eid av flere bilmerker, som kan gi en mer gunstig rabattavtale på ladingen. Denne oversikten viser drop-in prisene som gjelder for alle.

Tesla har ikke faste drop-in priser. De fleste stedene i Norge har de åpnet opp for andre bilmerker, og prisene varierer fra sted til sted.

Det er viktig å huske på at ved å tegne kundeavtale hos en ladetilbyder, er det en del å spare, som for eksempel i Ladeklubben til Elbilforeningen.

Brooms elbilskole: To ting er viktig å sette seg inn i når du skal hurtiglade

– Elbilisters lademekka!

Og selv om prismodellene har blitt bedre, ønsker Bu at ladeselskapene gjør hele opplevelsen av å lade, mye enklere.

Et godt eksempel finnes i Tyskland. På Ladeparken Sortimo Innovation Park, er det bare å plugge til bilen for å lade – da starter den umiddelbart å lade sakte. Så går du inn på stasjonen, forteller hvor du lader og de starter ladingen for deg, med rett ladehastighet for bilen din.

Og du kan selvsagt betale med kort, og ladeparken er universelt utformet.

– Dette må være alle elbilisters lademekka! I Norge er det flere av ladeselskapene som ikke en gang vil være med på å få til lading på tvers. Mer, Eviny, Cirkle K og resten av ladeselskapene i Norge – vi kan jo ikke være dårligere! Hva venter dere på, utfordrer Christina Bu.

Forskjellen på hurtiglading og lynlading

Forskjellen på hurtig-, og lynlading er hvor raskt du kan lade bilen din.

  • Hurtigladere leverer fra 50 kilowatt og lynladere fra 150 kilowatt.
  • Men skal du ha nytte av raske ladere, må du vite at bilen din faktisk kan ta imot så mye strøm, hvis ikke kaster du bare bort penger.
  • Det kan du finne ut i Elbilvelgeren, eller i bilens instruksjonsbok.

På elbil.no finner du alltid den oppdaterte prisoversikten

Oversikten er laget av Elbilforeningen.
Oversikten er laget av Elbilforeningen.

Video: Glem hurtiglading – i Lier bytter du hele batteripakken:

Du ser kanskje hva denne bilen ligner veldig på ...