Den gamle Golfen koster nesten en million kroner
Dette er sjeldne saker!
VW Golf er en av verdens aller største bilsuksesser. Bare her i Norge har nesten 300.000 eksemplarer blitt solgt av den populære modellen. Selv om salget av dalt kraftig de siste par årene – ettersom VW nå satser tungt på elbiler og den nye I.D-serien – er dette fortsatt en av de vanligste bilene i trafikkbildet.
Vi synes James May i Top Gear/The Grand Tour oppsummerte VW Golf veldig bra. Han sa en gang følgende:
– Egentlig trenger vi bare Golf. Alle de andre bilene klarer vi oss strengt tatt uten.
Et utall varianter
Det er mye rett i dette. VW Golf finnes jo i et utall varianter. Fra småkjipe, billige tredørs biler med liten motor og lite utstyr, til sinna GTI- og R-utgaver. VW har et utall drivlinjealternativer å tilby enten du vil ha bensin eller diesel. Du får den som ladbar hybrid og ikke minst det som var bestselgeren her hjemme de siste årene, den elektriske e-Golfen.
Du får den som stasjonsvogn, med firehjulsdrift, med manuell og automat, osv. osv. Når det er sagt; vi er glad for at utvalget av biler er litt større enn bare VW Golf, tross alt. Men May har rett. Det finnes én som de fleste kan bruke og leve med.
Men også blant alle de millionene av hverdags-Golfer og litt finere Golfer, finnes det noen få som er veldig spesielle og dermed verdifulle samlerobjekter. Slik som bilen på disse bildene.
Les også: Bilklassikere solgt for spinnville priser
G60 16v Limited
Den er en andre generasjon Golf. Den som gjerne kalles MK2, på intern-språket og som ble produsert mellom 1983 og 1992.
I juni i 1989 fant VW ut at de skulle produsere en modell som ble kalt Golf GTI G60 Limited. 70, eller 71 eksemplarer så dagens lys. De lærde strides litt om antallet, men det er uansett ikke mange.
Bilene hadde en 1,8 liter 16-ventilert G60 (altså med kompressor) bensinmotor som bød på ganske bøse 210 hestekrefter. Det var friskt for 33 år siden. 0-100 km/t skal kunne gjøres unna på kjappe 6,8 sekunder, mens toppfarten var 225 km/t.
Den var med det den raskeste VW du kunne kjøpe i 1989.
Les også: Volvoen har overrasket mange: – Noen har gått på en smell, ja
Unike detaljer
I tillegg ble bilene utstyrt med Syncro firehjulsdriftsystem fra VW Golf Rallye. Som de andre sporty Golf-modellene, har også denne en større fontspoiler, skjermutbyggere, andre hjul og oppgradert understell og bremser. Det som imidlertid er litt uvanlig er at den ble levert som femdørs. Kun to (!) av denne utgaven kom med tre dører. Den ene av disse ble kollidert og kondemnert. Den andre står på VWs eget museum.
Ofte hadde GTI-modellene også den tidstypiske grillen med ekstralykter, men ikke denne. Her er det kun enkle lykter. Den velkjente røde grillinnrammingen i rødt er også erstattet med blått. I tillegg er bilene utstyrt med grill-emblem og girkule med VW motorsport-emblem.
Alle bilene ble levert med skinninteriør. Ikke bare på setene – dashbordet var også skinntrukket på disse. Det virker med andre ord som om VW forsøkte å kombinere det sporty med det eksklusive her.
BBS-felgene er også både fine, tidsriktige og ikke minsk klassiske for modellen.
Les også: Bilen startet karrieren i NSB – nå er dette sjeldne saker
Den koster litt ...
Nå finnes det en slik bil til salgs. Den ble solgt ny i bilens hjemland, Tyskland, men har siden funnet veien over til England. Her er den nå lagt ut for salg hos anerkjente 4StarClassics, som har spesialisert seg på nettopp klassiske og litt spesielle biler. Det at denne bilen ble solgt ny i Tyskland gjør at den har rattet på «riktig» side.
Se hele annonsen og alle bildene her:
Som vi nevnte innledningsvis, er dette sjeldne biler og samlerobjekter nå. Noe som igjen speiler prisen på bilen, som ser uvanlig fin, original og velholdt ut. Disse bilene ble også langt på vei håndbygget på VWs motorsportavdeling. En avdeling som siden den gang har blitt nedlagt.
Prisforlangende på nummer 16, som dette er, ligger på friske 79.995 britiske pund. Det tilsvarer 975.000 norske kroner. Riktignok slipper man avgifter på så gamle biler, men momsen kommer i tillegg på kjøpsbeløpet. Det er med andre ord ikke noen billig bil vi snakker om her, selv om det er en gammel Golf.
Les også: VW legger ned i Russland – tilbyr de ansatte et halvt års lønn
Video: Her kjører vi en annen Golf-klassiker, nemlig cabriolet!