BMW iX M60 er en råsterk og rask el-SUV. Men du skal være spesielt interessert for å punge ut de ekstra kronene denne koster.
BMW iX M60 er en råsterk og rask el-SUV. Men du skal være spesielt interessert for å punge ut de ekstra kronene denne koster.

Lynrask og god å kjøre – men du trenger den ikke

Vi har testet BMWs nyeste råskinn.

Endelig er den på plass i Norge. Bilen som ble utsolgt på to timer! Nordmenn stod rett og slett i kø for å sikre seg BMW-en som koster godt over én million kroner. Kvoten for 2022 – på rundt 200 biler – ble revet bort.

BMW iX har nemlig fått en ny toppmodell – som dessuten er tildelt den høyt ettertraktede M-bokstaven. Si hallo til iX M60 xDrive.

Her snakker vi betegnelse som forplikter.

Storselgere

Men før vi fordyper oss ytterligere i den nye toppmodellen, koster vi på oss å plassere iX litt mer.

Dette er altså en romslig el-SUV – som har truffet uvanlig godt blant norske kjøpere. Først ut var innstegsmodellene iX40 xDrive og iX50 xDrive.

De kom på markedet i Norge i fjor høst – og det er allerede registrert godt over 3.500 eksemplarer.

Her får vi et unikt innblikk i BMWs framtid

Startpris

Innstegsmodellen starter på 672.900 kroner, har 326 hestekrefter og rekkevidde på 425 kilometer.

iX 50xDrive har 523 hestekrefter – rekkevidde på hele 635 kilometer – og en startpris på 876.000 kroner.

Spørsmålet vi er interessert i å finne ut av: Er det noe poeng å bruke ytterligere 270.000 kroner for å få M60-utgaven?

BMW iX M60 ser ikke annerledes ut enn de andre iX-modellene. Men under skallet har det skjedd ting.
BMW iX M60 ser ikke annerledes ut enn de andre iX-modellene. Men under skallet har det skjedd ting.

Dette er en korttest. Det betyr at vi har kjørt denne modellen tidligere. Nå prøver vi den med en annen motor. Du finner en mer grundig test av denne modellen her.

Ventetiden kan bli mye kortere hvis du dropper elbil

Hva er nytt:

Det nye er selvsagt at det er enda mer krefter i M60-modellen. Ikke bare litt, heller. 619 hestekrefter er nå én ting. Men dreiemomentet på 1.015 er rett og slett spinnvilt.

Dette gjør iX M60 til en av de raskeste SUVene BMW har laget. 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder. Raskere for eksempel, enn BMW X5 M Competition.

Men samtidig skjer det noe med forbruk og rekkevidde, når effekten blir sånn. Rekkevidden her er på 561 kilometer. Ikke dårlig, isolert sett, men en god del lavere enn iX 50.

For øvrig er det lite nytt. Det betyr at utseendet er mer eller mindre identisk med en vanlig iX. Du skal virkelig følge godt med for å se detaljene som avslører M60. Men du kan jo se etter merket på bakluka og store bremseskiver med blålakkerte M-kalipre.

Vi har sansen for interiøret i iX. Særlig midtkonsollen – med meny- og volumhjul i krystall. Setene er gode – men ikke spesielt sporty.
Vi har sansen for interiøret i iX. Særlig midtkonsollen – med meny- og volumhjul i krystall. Setene er gode – men ikke spesielt sporty.

Fem tastetrykk – så får du kjempeplass

Hvordan fungerer det?

Når du gir gass ut av lyskrysset, fungerer dette akkurat som forventet. Det går noe så i inn hampen fort! Bilen bare bykser framover.

Du har selvsagt på grensen til komisk kraftoverskudd. Forbikjøringer går brennkjapt.

Samtidig er iX en deilig bil å kjøre. BMW har gjort underverker med understellet og styrefølelsen - og komforten er ypperlig. Men særlig sporty blir den ikke. Den er for tung og "deigete" i svingene. Egenvekt på 2,5 tonn og høy bakkeklaring krever sitt – selv i en M-modell.

Morsom å kjøre er den dermed først og fremst fordi den er så hinsides rask. Men noe leketøy er det ikke. Og det har BMW aldri tenkt at det skal være, virker det som. Derfor har du ikke skikkelig sportsseter, heller. Noe som skuffer oss litt.

Koppholderne som er plassert under midtkonsollen er litt kronglete å komme til.
Koppholderne som er plassert under midtkonsollen er litt kronglete å komme til.

Vi må tilstå at vi er litt skuffet over utseendet, også. Det blir rett og slett for diskret. BMW drar jo noen ganger på med litt bredere hjulbuer, tøffere spoilere eller sideskjørt. Her er det null og niks – utover at den "vanlige" M-pakken leveres som standard.

Men en artig detalj vi ble raskt glad i, er launch control. En fot på bremsen og gassen til bunns, så skjelver bilen i forventning. Lyd er det, også. Brooming! Dette liker vi. Selve akselerasjonen føles superbil-aktig. Her får du til og med en boost av det allerede voldsomme dreiemomentet - og har 1.100 Nm til dispensasjon.

Bagasjerommet er på 500 liter – med et eget avlukke for ladekabler.
Bagasjerommet er på 500 liter – med et eget avlukke for ladekabler.

Akkurat dette blir vi aldri for gamle til å gjøre. Om igjen – og om igjen.

Forbruket til M60 er oppgitt til 19,6 kWt per 100 kilometer. Det virker slett ikke urealistisk. Vi kommer under det på den 100 kilometer lange testløypa vår. Da ender vi på 18,9 kWt per 100 kilometer. Det betyr at du bør kunne strekke oppgitt rekkevidde litt - på en god dag. iX (alle modellene) har rett og slett et imponerende lavt forbruk i forhold til vekt, størrelse og ytelser.

Etter 300 kilometer står måleren på 19,9 kWt – med til dels mye aktiv kjøring og en bunke launch controler inkludert.

Men vi kommer ikke bort fra at de bredere dekkene og større felgene bidrar til lavere rekkevidde. Skal man være fornuftig, ville vi valgt rekkevidde og mer enn tilstrekkelig fraspark i iX 50 – til en rimeligere pris – enn å punge ut for M60.

Vårt største dilemma er følgende: Når du har kjørt iX 50xDrive, føles det aldri som om den mangler krefter. Den går som ei kule, den også. Riktignok en knapt sekund tregere til 100 km/t. Men mer enn nok, likevel.

Konklusjonen må derfor bli: Du velger M60 helt bevisst fordi du bare må ha det raskeste og råeste. Du trenger ikke den voldsomme rekkevidden og bryr deg ikke nevneverdig om prisforskjellen.

Et lite apropos om akkurat prisforskjellen: Selv om den på papiret ser ut som 270.000 kroner, er ikke det den fulle sannheten. iX M60 har nemlig en del utstyr inkludert i prisen, som iX 50 mangler.

Baksetene er flate og 'sofa-aktige'. Ikke helt som forventet i en M-modell. Men komforten er god.
Baksetene er flate og "sofa-aktige". Ikke helt som forventet i en M-modell. Men komforten er god.

Bilen for deg som liker å kjøre over bekken etter vann

Bilen for deg hvis?

Du "må" ha den råeste og raskeste iX.

Ikke bilen for deg hvis?

Du synes iX 50 går mer enn godt nok – og liker veldig god rekkevidde

De færreste vil nok si at iX er en pen bil. Men den skiller seg ut ...
De færreste vil nok si at iX er en pen bil. Men den skiller seg ut ...

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 12.000 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her – det er fort gjort.

Foreløpig ligger det ingen omtaler av BMW iX.

BMW iX M60 xDrive

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk, to motorer
  • Effekt: 619 hk / Nm: 1.100
  • 0-100 km/t: 3,8 sek.
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk (WLTP): 21,9 -24,5 kWt/mil

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 111,5 kWt brutto, 105,2 kWt netto
  • Rekkevidde: 502 - 561 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 195 kW
  • Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 495 x 197 x 170 cm
  • Bagasjerom: 500 / 1750 liter
  • Vekt: 2.659 kg
  • Tilhengervekt: 2.500 kg
  • Taklast: 75 kg

Pris:

Fra 1.162.900 kroner

At fronten ruver, er det i alle fall ingen tvil om.
At fronten ruver, er det i alle fall ingen tvil om.

Video: Vi var med på lanseringen av iX M60 i Tyskland:

Her får vi et unikt innblikk i BMWs framtid