Her ble det gigantbot. En annen sjåfør manglet briller – og en arm!

– Vi ser overraskende mye rart langs veiene.

Et norsk vogntog (bildet) ble stanset uten gyldig dispensasjon – ble påvist 32.400 kilo overlast. Bileier fikk 189.800 kroner i overlastgebyr. Foto: Statens vegvesen
Et norsk vogntog (bildet) ble stanset uten gyldig dispensasjon – ble påvist 32.400 kilo overlast. Bileier fikk 189.800 kroner i overlastgebyr. Foto: Statens vegvesen

Kontroll av tunge kjøretøy er en viktig oppgave for Statens vegvesen. Her handler det både om det tekniske på bilene, og om at sjåførene har alt det formelle i orden i forhold til blant annet kjøre- og hviletid.

Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet.

Trafikkåret 2022 har så langt vært et av de verste på mange år, med tanke på dødsfall og alvorlige ulykker på veiene. Da blir kontrollvirksomheten av tunge kjøretøy ekstra viktig.

Resultatene fra kontrollene blant annet rundt Jessheim denne uken, viser at de fortsatt er høyst nødvendige.

Manglet arm

– Vi ser overraskende mye rart langs veiene. Heldigvis er de fleste flinke. Men de som ikke er det, vil du ikke treffe på veien, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby.

Opp gjennom årene har han opplevd en rekke spesielle situasjoner på disse kontrollene. Men å stoppe en sjåfør som mangler en arm, hører til sjeldenhetene.

Kontrolleder Bjørn Uno Rogneby. (Arkivfoto)
Kontrolleder Bjørn Uno Rogneby. (Arkivfoto)

Det verste jeg har sett på veien

– Får vanligvis ikke kjørerett

– Man får vanligvis ikke kjørerett om man mangler en arm. Men det er mulig å få dispensasjon, om man kan kjøre ved bruk av protese, forteller Rogneby.

– Det blir på sett og vis samme prinsipp som med briller. Synet blir bedre mer briller, og da er det greit å kjøre, sier Rogneby.

I dette tilfellet manglet altså både briller og arm/protese. Da endte det i stedet med anmeldelse av sjåføren fra Øst-Europa. Lastebilen var fra Norge.

En norsk varebil med ulovlig transport av ADR gods (farlig gods) endte også med anmeldelse av transportør.
En norsk varebil med ulovlig transport av ADR gods (farlig gods) endte også med anmeldelse av transportør.

Her avslører lastebilsjåføren seg

Ekstrem overvekt

En annen som ble stoppet manglet dispensasjon for å frakte tung vekt. Man må nemlig søke Veivesenet om dispensasjon for å kjøre med ekstra tung vekt. Det var ikke gjort her.

Ved kontroll ble det på det norske vogntoget påvist 32.400 kilo overvekt! Dermed vanket det en stor bot – på 189.000 kroner.

– Det svir nok. Så vi får håpe vedkommende ikke glemmer det neste gang, sier Rogneby.

Dette førerkortet fikk mannen utvist fra Norge

Manipulert fartsskriver

Dette var forøvrig ikke eneste vogntog som var for tungt lastet. Et norsk vogntog med overlast på 10.000 kilo på vei med begrenset vekt/bæreevne, endte med 43.000 kroner i overlastgebyr til bileier.

En norsk varebil med ulovlig transport av ADR gods (farlig gods) endte også med anmeldelse av transportør.

– Vi fant en boks med en rød firkant, som åpenbart var forsøkt skjult blant det andre som ble transportert. Farlig gods må man søke om å frakte, og bilen skal merkes tydelig, forklarer Rogneby.

Et vogntog fra Slovenia hadde fartsskriver som var manipulert (bilde). Det kunne ikke bevises at fører har benyttet dette utstyret, men bilen fikk bruksforbud til den var tilbake satt tilbake til original.
Et vogntog fra Slovenia hadde fartsskriver som var manipulert (bilde). Det kunne ikke bevises at fører har benyttet dette utstyret, men bilen fikk bruksforbud til den var tilbake satt tilbake til original.

Stoppet av politiet: Påsto han øvelseskjørte med seg selv (!)

Mye galt på én gang

En norsk lastebil hadde en fører som viste førerkort fra Canada, pass fra Italia og pass fra Brasil. Her manglet imidlertid førerrett og yrkessjåførkompetanse – det var heller ikke registrert kjøre og hviletider sine i bilens fartsskriver.

Her endte det med anmeldelse av både fører og transportfirmaet han jobbet for.

– Resultatene av kontrollene vi utfører, viser at det er nødvendig. Dette er for alles sikkerhet. Vi føler oss trygge på at vi med disse kontrollene avvverger ulykker, men det kan vi jo ikke få noe statistikk på. Men det at det trengs slike kontroller er det ingen tvil om.

Resultat av kontrollene i Jessheimområdet

Antall kontrollerte lette kjøretøy: 3

Antall bruksforbud: 25

Antall avskiltinger: 2

Antall dekkgebyr: 2

Antall overlastgebyr: 13

Antall bilbeltegebyr:

Antall øvrige gebyr: 9

Antall anmeldelser: 9

Antall kjøretøy med skriftlige mangler: 31

Video: Vi ble med UP på fartskontroll på E18: – Bare tull!

Tok bilder av politiet – mens han kjørte bil