Her er to biler som ligner mye på hverandre – og som noen ganske få kunder fortsatt ønsker seg: VW T-Roc R og Tiguan R. Vi har testet begge to.
Her er to biler som ligner mye på hverandre – og som noen ganske få kunder fortsatt ønsker seg: VW T-Roc R og Tiguan R. Vi har testet begge to.

8 av 10 kjøper elbil – men noen vil fortsatt ha disse

Familiebiler for de som ikke følger strømmen.

Utviklingen er klinkende klar. Nordmenn er i ferd med å omfavne det grønne skiftet – ved å kjøpe elbiler. Sånn er det i alle fall på nybilmarkedet. Åtte av ti kjøper elbil.

Etter hvert har også bruktbilmarkedet begynt å følge etter.

Men enkelte bilkjøpere sverger fortsatt til bensin og diesel – for eksempel i SUV-ene VW T-Roc og Tiguan.

Av disse kundene igjen, er det noen få som velger spesialmodellene med kraftig bensinmotor. Siden 2018 er det registrert 56 T-Roc R og 18 Tiguan R.

Vi har forsøkt å se hva som gjør at enkelte går så til de grader i motsatt retning av strømmen ...

Legendarisk bensinbil blir ny – men salget tar neppe av

Lyd

Trykk på startknappen i en av R-modellene til VW, så forstår du raskt at dette er et stykke unna elbil. Da vekkes nemlig bensinmotoren med et lite snerr.

Har du punget ut for et Akrapociv eksosanlegg, får du ekstra bøllete lyd. Tiguan R-en vi tester har det. T-Roc mangler det. Og vi kan si med en gang, at kjøper du en slik bil, ville vi anbefalt deg å koste på deg litt ekstra lyd.

Bilene er utstyrt med samme 2-liters turbo-motor. Her er det fire sylindre. Men T-Roc klarer seg med 300 hestekrefter – mens Tiguan har 320.

Begge er raske. Nøyaktig like raske, til og med. 0-100 km/t sparkes unna på 4,9 sekunder.

Tiguan med tøff farge, tøffe felger og og blå bremsekalipre er en stilig bil.
Tiguan med tøff farge, tøffe felger og og blå bremsekalipre er en stilig bil.

Tiguan R: Diskret råskinn!

For hard

Bensinmotor, raff eksos og giring gir en annen kjøreopplevelse enn med en elbil. Det er mer engasjement. Tiguan er komfortabel – ispedd litt sporty egenskaper når du gir på i svingene. Styrefølelsen er god – og understellet passe stivt, for en slik bil.

T-Roc føles smidig og lett, til sammenligning. Mye friskere under aktiv kjøring – men hard på ujevnt underlag og over fartshumper. Når vi kjører de to bilene etter hverandre, merkes det godt at T-Roc er mer hard core. Den er rett og slett i overkant stiv for hverdagen, synes vi.

Les vår test av R-Roc med 150 hk her

T-Roc er blitt fornyet – har blant annet blitt litt mer avrundet. Særlig frontfangeren. Det kler den godt.
T-Roc er blitt fornyet – har blant annet blitt litt mer avrundet. Særlig frontfangeren. Det kler den godt.

Plass og praktiske egenskaper

Tiguan er en mellomstor SUV – hvor plassen er godt utnyttet. Bagasjerommet er på hele 615 liter. Dessuten kan den trekke 2,2 tonn – uten å bli andpusten.

T-Roc er kompakt, men enda mer imponerende i måten den tilbyr innvendig plass på. Selv godt voksne – på opptil 190 centimeter – klarer seg helt greit i baksetet. Bagasjerommet er på 392 liter – og den kan trekke 1,6 tonn. Også det uten å bli svett.

Begge byr på mulighet for 75 kilo taklast.

Mange rømmer fra diesel – se hva vi kjøper i stedet

Akrapovic-eksosen på Tiguan R er tøff på en slik bil. Det gir mer smell og klem i lydbildet. Men det koster 46.000 kroner ...
Akrapovic-eksosen på Tiguan R er tøff på en slik bil. Det gir mer smell og klem i lydbildet. Men det koster 46.000 kroner ...

Dyr i drift

Med dagens bensinpriser er forbruk et viktig tema. Selv på biler med kraftige motorer, som disse. Tiguan er tyngst – og dermed tørstest. 0,97 l/mil er den oppgitt til. Men det blir rasende fort over literen, om du ikke er veldig forsiktig med gasspedalen.

T-Roc R nøyer seg med et oppgitt forbruk på 0,83 l/mil. Men i den virkelige verden blir dette også betydelig høyere.

Med andre ord. Du må lukke øynene når du besøker bensinstasjonene. For de som kjører elbil, sparer mye per mil, i forhold til det du må ut med ...

Interiøret i Tiguan begynner å se utdatert ut. Litt grått og trist blir det også – med de svarte skinnsetene og karbon-aktige listene.
Interiøret i Tiguan begynner å se utdatert ut. Litt grått og trist blir det også – med de svarte skinnsetene og karbon-aktige listene.

Klikk her for å lese testen vår av T-Roc fra lanseringen

Barske

Vi liker at begge bilene har den R-spesifikke blåfargen, kombinert med sorte detaljer. Utseendet er akkurat passe frekt til at de skiller seg ut fra de andre Tiguan- og T-Roc-modellene.

Sistnevnte er altså fornyet - med en forsiktig facelift. På innsiden inkluderer det blant annet nye digitale instrumenter.

Men hovedskjermene på begge bilene føles allerede gammeldags.

Vi har omtalt de haptiske knappene på rattet tidligere. De er bare irriterende, og et skritt tilbake fra de tradisjonelle "fysiske" knappene.

Konklusjon:

Det er ingen tvil om at R-utgavene av T-Roc og Tiguan vil fortsette å nå ut til noen kunder. De som sverger til lukten av bensin, girskifte og motorlyd.

Men dette er ikke rene entusiastbiler. Det betyr at de egentlig er tilpasset å brukes i hverdagen. Og da blir fort kostnadene høye. For høye, for de aller fleste, i forhold til hvor mye moro du får.

Det er litt trist. For det understreker en sannhet vi egentlig har visst om ganske lenge: Bensinbilene er på vei ut.

Interiøret i T-Roc er ikke moderne nok – selv om den nettopp er blitt fornyet.
Interiøret i T-Roc er ikke moderne nok – selv om den nettopp er blitt fornyet.

VW Tiguan R

Motor og ytelser:

  • Motor: 2-liter, 4 syl., bensin
  • Effekt: 320 hk / 420 Nm
  • 0-100 km/t: 4,9 sek.
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk (WLTP): 0,97 l/mil

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 451 x 209 x 167 cm
  • Bagasjerom: 615 / 1.655 liter
  • Vekt: 1.671 kg
  • Tilhengervekt: 2.200 kg
  • Taklast: 75 kg

Pris:

  • Startpris: 726.600 kroner
  • Pris testbil: 906.200 kroner

VW T-Roc R

Motor og ytelser:

  • Motor: 2-liter, 4 syl, bensin
  • Effekt: 300 hk / 340 Nm
  • 0-100 km/t: 4,9 sek
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,83 liter/mil

Mål, vekt og volum:

  • Lengde/bredde/høyde: 423 x 181 x 157 cm
  • Vekt: 1,5 tonn
  • Bagasjerom: 392 / 1.237 liter
  • Tilhengervekt: 1,7 tonn

Pris:

  • Startpris: 531.300 kroner

Video: Brukt Tiguan: Dette må du se opp for:

Les vår første test av T-Roc R her