Volvo V90 CC kom aldri som ladbar hybrid. Det bremset nok salget noe. Men brukte dieselbiler kan fortsatt være smarte kjøp.
Volvo V90 CC kom aldri som ladbar hybrid. Det bremset nok salget noe. Men brukte dieselbiler kan fortsatt være smarte kjøp.

Dieselbil til 500.000: – Kan fortsatt være et godt kjøp

Elbil, ladbar hybrid eller diesel – det er dilemmaet.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg har en 2017 Volvo V60 Hybrid som var nylig på service hos forhandler. Ventetiden ble brukt på å se etter elbil med litt ekstra plass. Det har nettopp blitt familieforøkelse – og det er så vidt jeg får med barnevogna nå. Jeg fant fort ut at elbilene til Volvo var for små, de også.

Så prøvde jeg V90 Cross-Country – med dieselmotor. Den var en drøm å kjøre, samt at den hadde veldig god plass. Prisen er 500.000 kroner.

Så til spørsmålet mitt er: Er det verdt og bruke så mye penger på en diesel i disse tider. Vil den være null verd om for eksempel åtte år? Bør jeg heller fokusere på elbil eller hybrid som neste investering?

Benny svarer:

Aller først: Gratulerer med familieforøkelsen! Det er jo ikke så rent sjelden at bilbehovet endrer seg etter en slik begivenhet.

Når fornuften, magefølelsen og alt det andre stemmer i forhold til behov som plass, pris og hva man ønsker seg – ja, da tror jeg man har funnet riktig bil.

Volvo V90 CC er da også en glimrende bil med mange av de tradisjonelle og gode Volvo-kvalitetene om bord. Kanskje særlig dette med plass, komfort og sikkerhet.

Jeg synes også at den ser bra ut. Etter min mening til og med finere enn den større XC90. Jeg tror også at V90 CC hadde solgt langt bedre om den hadde kommet som ladbar hybrid. Det gjorde den aldri.

Bedre 4x4-system

Apropos det, V90 CC har et mye bedre firehjulsdriftsystem enn hva hybridene har. Denne har et tradisjonelt og svært velfungerende Haldex-system, som er mer effektivt enn el-løsningen i de ladbare hybridene.

Når det er sagt: Jeg forstår dilemmaet ditt. Diesel er ikke verken det politisk mest korrekte nå, og ei heller det mest framtidsrettede. Men dieselbilene har fortsatt sine svorne tilhengere. Slik vil det nok være en god stund framover, også. Nyere dieselbiler med lav kilometerstand er fortsatt svært lette å selge. Enkelte modeller holder seg dessuten svært bra i pris.

Volvo V90 CC byr på høy bakkeklaring og godt firehjulsdriftsystem, noe som de ladbare V90-ene ikke matcher.
Volvo V90 CC byr på høy bakkeklaring og godt firehjulsdriftsystem, noe som de ladbare V90-ene ikke matcher.

Kan fortsatt være et fornuftig kjøp

Jeg tror fort du kjører billigere med en dieselbil enn en bensinhybrid. I alle fall om du ikke bare har småkjøring. Men den vil selvfølgelig være dyrere i bruk enn en elbil. Slik er det bare og slik vil det fortsette å være.

Når det gjelder spørsmålet ditt om verditap de åtte neste årene, er det helt umulig å svare på. Men den verste avskrivningen er tross alt tatt på en bil som er to-tre år gammel. Noe avskriving vil det naturlig nok fortsatt være, men det er nok bruken som gjør denne dyrere enn for eksempel en elbil.

På den annen side – hvem har sagt at du må ha den i åtte år? Barnevogn-perioden går jo tross alt ganske fort over.

Kort oppsummert helt til slutt: Om du liker bilen godt og den passer dine og familiens behov – så mener jeg dette fortsatt kan være et smart kjøp.

Jeg ønsker deg lykke til med bilkjøp!

Les også: Den har dieselmotor – men er mer populær enn noen gang

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: – Det var da en helsikes pris for en oljeskvett ...

Video: Her tester vi en annen populær brukt Volvo