Tesla er nå tvunget til å stanse produksjonen av Model 3 og Model Y, mens de gjør endringer på produksjonslinjene. Illustrasjonsbilde.
Tesla er nå tvunget til å stanse produksjonen av Model 3 og Model Y, mens de gjør endringer på produksjonslinjene. Illustrasjonsbilde.

Tesla stopper produksjonen av norske bestselgere

Både Model 3 og Y settes på vent.

Amerikanske Tesla har hatt en nesten eventyrlig suksess i Norge. Det begynte riktignok litt forsiktig med den lille sportsbilen, Roadster. Men i 2013 kom familiebilen Model S. Den ble både en snakkis og en bestselger.

Model S ble fulgt opp av den store SUVen Model X – og siden har Tesla-karusellen bare snurret fortere og fortere rundt.

De siste årene er det den mindre og billigere "folke-Teslaen" Model 3 – og den mellomstore SUVen Model Y – som har holdt hjulene i gang.

Til tross for at Model Y kom for under ett år siden, har den allerede passert Model X i antall solgte enheter. Den er også, med god margin, Norges mest solgte bilmodell så langt i år. Den mestselgende modellen totalt, er likevel 3-eren. Den nærmer seg 40.000 solgte, bare her på berget.

Tesla har ikke bare den mest solgte modellen i Norge. De er også det bestselgende bilmerket totalt.

Stopper produksjon

Nå venter det imidlertid noen utfordringer for elbilprodusenten. Fra 11. juli og to uker fram i tid vil det ikke bli produsert biler på Teslas nyåpnede fabrikk i Berlin.

Merkets største fabrikk, i Shanghai i Kina, stopper også produksjonen. Først for Model Y i to uker, så settes Model 3 på pause i 20 dager. Det skriver det anerkjente finansnettstedet Bloomberg.

Men denne gangen er det verken mangel på ledningsnett eller halvledere som er årsaken til produksjonsstoppen.

Les også: Denne bilen startet Tesla-eventyret

Etter oppgraderingen av produksjonslinjene skal produksjonskapasiteten kunne dobles. Illustrasjonsbilde.
Etter oppgraderingen av produksjonslinjene skal produksjonskapasiteten kunne dobles. Illustrasjonsbilde.

Skal doble kapasiteten

Grunnen til at Tesla stopper produksjonen er nesten av helt motsatt årsak. De skal nemlig gire opp produksjonen ytterligere og må derfor bygge om produksjonslinjene.

Fra rundt 1. august skal produksjonen være i full gang igjen ved begge fabrikkene. Målet er å kunne doble kapasiteten på sikt.

Men alt har ikke vært bare fryd og glede for Tesla, heller. Shanghai-fabrikken, som produserer flest biler, har vært hardt rammet av covid og nedstengninger allerede. Fabrikken i Berlin har bare så vidt kommet i gang. Etter flere forsinkelser ble den åpnet 22. mars i år.

En enda nyere fabrikk i Austin i delstaten Texas USA, ble først åpnet 7. april.

Les også: Kjøpe brukt Tesla Model S? Da bør du vite dette

Taper millioner av dollar

Flere fabrikker til tross – salget av Tesla-biler har falt for første gang på to år. Det viser produsentens egne tall. I andre kvartal leverte de snaut 255.000 biler. Det er 55.000 færre enn kvartalet før.

– Fabrikkene i Berlin og Austin taper millioner av dollar nå. De har nesten ingen produksjon, men massevis av utgifter. Dessuten haster det med å få Shanghai-fabrikken i full drift igjen.

Det sa Tesla-grunnlegger Elon Musk på et internt arrangement 31. mai i år.

Når de nye og oppgraderte produksjonslinjene er i drift om en måneds tid er det i alle fall ikke kapasiteten det skal stå på. Oppgraderingen, både med nye fabrikker og oppgraderte produksjonslinjer, røper jo også at elbilprodusenten både har tro på – og ser lyst på framtiden.

Les også: Nå har Tesla satt en vanvittig fartsrekord

Video: Dette var vårt første møte med Tesla Model Y