Dette er luksus som skiller seg ut. DS 7 er nemlig toppmodellen til DS – premiummerket til Citroen. Den kommer til Norge med to varianter av den ladbare hybriden – og får opptil 360 hestekrefter. Foto: LAURENT NIVALLE
Dette er luksus som skiller seg ut. DS 7 er nemlig toppmodellen til DS – premiummerket til Citroen. Den kommer til Norge med to varianter av den ladbare hybriden – og får opptil 360 hestekrefter. Foto: LAURENT NIVALLE

Flaggskipet er fornyet – og får bedre rekkevidde

Dette er luksus som skiller seg ut.

DS er Citroën sitt premiummerke, og har de siste årene fått et stadig bredere modellutvalg.

Nå blir selve toppmodellen – DS 7 – fornyet. SUVen har fått både en visuell oppgradering, en del ny teknologi – og dessuten kraftigere motor og bedre rekkevidde på den ladbare modellen.

Dagens DS 7 kom på markedet i 2017 – og skiller seg ut ved å by på mye luksus og premiumfølelsen. Nykommeren er ventet å komme til Norge mot slutten av året.

Høy luksusfaktor

En facelift er gjerne ganske forsiktig. Men nye DS 7 kommer med betydelige forandringer både foran og bak.

Nye LED-lys optimaliserer effekten av lysene. Det er tre moduler som gjør at lysfeltet totalt er 380 meter langt (fjernlys) og 65 meter bredt.

På innsiden merkes luksusen ekstra godt i toppmodellen med utstyrnivået som heter Opera. Den leveres nemlig med Nappa-skinn i to farger, Basalt sort og Perle grå. Her er også dashbord og dører kledd i skinn, med en drapert effekt og uten skjøter.

Perlesøm er på plass og rattet er trukket i garvet skinn. DS har brukt mønsteret «Clous de Paris» i flere modeller og det er naturlig nok fortsatt med i DS 7.

Les vår test av DS 7 Crossback her

De karakteristiske LED-baklysene, med diamantaktig mønster, er noe av det som skiller DS 7 fra mange andre modeller. Foto: GREG
De karakteristiske LED-baklysene, med diamantaktig mønster, er noe av det som skiller DS 7 fra mange andre modeller. Foto: GREG

Rødt og gull

Klokkeremsmønsteret i setene, som mange setter pris på, er der fortsatt.

Standardmodellene kommer med 19- og 20-tommers felger, mens toppmodellen med 360 hestekrefter kommer med 21-tommers felger.

I den mer sportslige Performance Line-utgaven kombineres sort skinn med sort Acantara. Detaljer i rødt og gull understreker det sportslige fremtoningen.

Dette er en virkelig sjelden luksusbil

Ny motorisering

DS 7 4x4 E-Tense 300 og toppmodellen DS 7 4x4 E-Tense 360 har en bensinmotor med 200 hestekrefter – samt en elmotor foran og bak med henholdsvis 110 og 112 hestekrefter.

Batteriet har en kapasitet 14,4 kWt og gir en elektrisk rekkevidde på 65 kilometer ved blandet kjøring (WLTP).

Varianten med 360 hestekrefter har ikke bare ytterligere 60 hestekrefter i systemeffekt, den er også bearbeidet på andre områder. Den har en app som hjelper til med å optimalisere regenereringen ved bremsing, bilen er senket med 15 millimeter, bredere sporvidde (24 millimeter foran og 10 millimeter bak), kraftigere bremser og 21-tommers felger.

360 hestekrefter gir en akselerasjon fra 0 til 100 på 5,6 sekunder.

På innsiden er den kanskje viktigste nyheten at hovedskjermen til infotainmentsystemet er blitt fornyet. Den kan nå konfigureres helt etter ønske. Foto: William CROZES
På innsiden er den kanskje viktigste nyheten at hovedskjermen til infotainmentsystemet er blitt fornyet. Den kan nå konfigureres helt etter ønske. Foto: William CROZES

En ekte klassiker fyller år

"Leser" veien

En stor oppgradering for DS 7 er det nye operativsystemet DS IRIS. Løsningen er helt ny, og det er mulig å konfigurere infotainmentskjermen ned til minste detalj.

Skjermen er 12 tommer, og kan konfigureres etter brukerens ønske og har i tillegg progamerbare snarveier.

Fjæringssystemet leser av veien foran bilen med et kamera og tilpasser dempingen av hvert enkelt hjul etter det. Nattkameraet «ser» både mennesker og dyr opptil 100 meter foran bilen. Informasjonen kommer opp på instrumentskjermen i tillegg til et varsel.

Prisene er ikke klare enda.

Video: Dette var vårt aller første møte med DS 7:

Klassikeren ble satt bort på en norsk låve for 26 år siden