Med rød Volvo PV Sport var man kongen i gata på 60-tallet. Det er man kanskje fortsatt? Nå har du muligheten til å sikre deg et unikt eksemplar. Foto fra Bilweb Auctions.
Med rød Volvo PV Sport var man kongen i gata på 60-tallet. Det er man kanskje fortsatt? Nå har du muligheten til å sikre deg et unikt eksemplar. Foto fra Bilweb Auctions.

Derfor kan denne gamle Volvoen sette prisrekord

Her har prisutviklingen vært helt vill.

En del klassiske biler har hatt en prisøkning de siste årene som har vært så bratt at den er vanskelig for noen å svelge. Eldre Porsche 911, Ford Escort av de to første generasjonene og ikke minst klassiske Volvo hører definitivt med på den listen.

Akkurat nå selges en veldig fin, rød Volvo PV Sport på auksjon i Sverige. Dette er en av modellene hvor prisene formelig har skutt i været de siste årene. Dette er biler vi for ikke så mange årene siden betalte 40 – 50.000 kroner for – og syntes det var stivt. Nå kan man legge ytterligere en null til kjøpesummen om man vi ha et skikkelig fint eksemplar.

Prisrekorden på PV er 650.000 kroner. Den ble solgt for et par år siden. Også den var en rød Sport, med alle de riktige tilbehørene og selvfølgelig fint restaurert.

Det er lagt ned over 2.000 arbeidstimer i å restaurere bilen tilbake til fordums glans. Foto fra Bilweb Auctions.
Det er lagt ned over 2.000 arbeidstimer i å restaurere bilen tilbake til fordums glans. Foto fra Bilweb Auctions.

60-tallets GTI

Skikkelig fint er også eksemplaret som selges nå. Det er slett ikke uten grunn at det spekuleres i om det kan bli prisrekord.

Volvo PV Sport var på mange måter 60-tallets GTI-bil. En vanlig familiebil som var trimmet opp og bød på hele 90 hestekrefter. Det høres ikke mye ut i dag, men det var samme effekt som for eksempel i Porsche 359 og 912 – og tre ganger så mye som i en VW Boble!

Under panseret ble den legendariske B18-motoren matet med bensin og luft fra to SU-forgassere, som også gav et herlig hest snerr ved pådrag. Dessuten hadde den annen kamaksel og høyere kompresjon. Dette var bilen mange unge menn drømte om den gangen. Var den i tillegg lakkert i lakk-kode 46, som er rød, ja – da var lykken fullkommen.

Les også: Det ble ikke mye tøffere enn dette

B18 Sport-motoren er overhalt og trimmet til 135 hestekrefter. Foto fra Bilweb Auctions.
B18 Sport-motoren er overhalt og trimmet til 135 hestekrefter. Foto fra Bilweb Auctions.

Attraktiv modell

Som en bekjent av oss for noen år siden så: Hadde du en hvit PV sport var du skikkelig kar – ingen tvil om det. Men hadde du en rød – da var du kongen i gata!

Det er jo også slik at PV ble utviklet gjennom livsløpet. Ingen årsmodell er på noen måte «feil», men det er heller ikke til å komme i fra at den siste årsmodellen fra 1965 er den mest attraktive. Den som blant kjennere kalles for F-modellen. Den har naturlig nok alle de siste og viktige oppdateringene.

Bilen som nå selges i Sverige er en F-modell. Den trillet ut av fabrikkportene i Lundby-fabrikken 21. januar 1965.

Les også: Bård fulgte drømmen og laget seg en helt unik arbeidsplass

Også innvendig er bilen som ny. Foto fra Bilweb Auctions.
Også innvendig er bilen som ny. Foto fra Bilweb Auctions.

Seks timer om dagen

Nå er bilen nennsomt restaurert tilbake til fordums glans av to herrer med fortid nettopp fra Volvo-fabrikken den gang bilen var ny. Målet for de to var å gjøre den helt perfekte restaureringen av den mest ettertraktede PV-modellen noensinne. Mellom august i 2021 og mai i år brukte disse kunnskapsrike herrene seks timer hver eneste ukedag på bygge opp igjen bilen.

ALT er gjort med den. Den er plukket i fillebiter og satt sammen igjen og detaljer helt ned på mikro-nivå er korrekte. Alt er enten restaurert, pusset opp eller byttet ut. Karosseriet er sandblåst og profflakkert. Motoren er overhalt av veteraneksperter ved Volvo i Köping og fikk samtidig en lett trimming. Ytelsen nå er på cirka 135 hestekrefter.

Bilen er selvfølgelig vist og godkjent. Etter dette er den kjørt rundt 500 kilometer. Den skal fortsatt være så godt som ny. Nå selges den altså. Det er det svenske auksjonsfirmaet Bilweb Auctions som står for salget av bil-perlen. Det er det flere grunner til at den selges.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Heller ikke under bilen er det noe å si på finishen. Foto fra Bilweb Auctions.
Heller ikke under bilen er det noe å si på finishen. Foto fra Bilweb Auctions.

Blir det rekord?

En av grunnene er at de to karene allerede har to andre PV Sport, i nesten samme fine stand. Den ene av disse ble kjøp ny i 1965. Dessuten har de et annet prosjekt på gang. Nemlig en P1800 som de nå skal gå i gang med å restaurere etter en liten sommerferie.

Nyeste VolvoKlassiker bestiller du veldig enkelt i Bladkiosken.no
Nyeste VolvoKlassiker bestiller du veldig enkelt i Bladkiosken.no

Auksjonen på den røde Sporten avsluttes 30. juni. Hva prisen blir vites dermed ikke enda. Men med den spinnville prisutviklingen som har vært, kan det kanskje bli ny rekord?

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du kjøpe vårt nyeste VolvoKlassiker magasin!

Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Du kan veldig enkelt bestille det i bladkiosken.no. Det koster 99 kroner (+ 39 kroner i porto) Du betaler med Vipps og får du bladet rett hjem i postkassen om noen dager.

Der finner du også tidligere utgaver av magasinet som kan bestilles.

Les også: Gammel Volvo koster nå mer enn Rolls-Royce

Video: Denne startet stasjonsvogn-eventyret for Volvo