Her er VWs første elektriske sedan: ID. Aero. Den kommer på markedet neste år – og vil nok være høyaktuell for mange norske kjøpere. Foto: TOM SALT          tom@tomsalt.com
Her er VWs første elektriske sedan: ID. Aero. Den kommer på markedet neste år – og vil nok være høyaktuell for mange norske kjøpere. Foto: TOM SALT tom@tomsalt.com

Nettopp avduket: Dette har de ikke gjort før

ID. Aero blir den første elektriske sedanen til VW.

Her er de aller første bildene av VW kommende elbil – ID. Aero. Den er spesielt interessant i Norge, fordi den på mange måter er elutgaven av en bil som har vært svært populær i flere tiår – nemlig Passat.

Bilen du ser bilder her er en /sedankombicoupe. Men vi har sett en konseptbil tidligere, som er en stasjonsvogn. Og uten at noe er bekreftet offisielt, er det mye som tyder på at det kommer to varianter av ID. Aero – inkludert en stasjonsvogn.

Produksjonen av biler for det norske markedet skal etter planen starte neste år.

– Godt over 600 kilometer

Den norske importøren, Harald A. Møller, har stor tro på at ID. Aero vil sparke godt fra seg i det norske markedet.

– Med konseptutgaven får vi en god smakebit på det neste medlemmet av ID.-familien. Dette er en bil med et emosjonelt design som også ivaretar aerodynamikken. Rekkevidden blir på godt over 600 kilometer. Samtidig byr den på mye plass og eksklusivt interiør, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen Norge i Harald A. Møller AS.

Det er elegante og rene linjer på VW ID. Aero. Tofargede 22' felger gjør seg bemerket. Foto: TOM SALT          tom@tomsalt.com
Det er elegante og rene linjer på VW ID. Aero. Tofargede 22" felger gjør seg bemerket. Foto: TOM SALT tom@tomsalt.com

Slik vil de fylle tomrommet etter en gammel storselger

Lav luftmotstand

Konseptbilen er nesten fem meter lang. Det skrånende taket med coupé-preg bidrar til å oppnå en luftmotstandskoeffisient (Cd-verdi) på bare 0,23.

ID. Aero bygges på Volkswagens MEB-plattform, og dermed som en ren elbil fra bunnen av. Den helelektriske sedanen får et kort overheng, lang akselavstand og et romslig interiør.

Bilen har et litium-ion-batteri med et netto energiinnhold på 77 kWh.

Her kan du lese mer om konseptbilen til VW

– Gleder oss enormt

Bilens design med den aerodynamiske utformingen og den tilbaketrukne hekken reduserer luftmotstanden. Det gir bilen en imponerende rekkevidde på inntil 620 kilometer (WLTP).

– Vi gleder oss enormt til vi kan lansere ID. AERO i Norge. Vi tror den kommer til å treffe eksisterende Volkswagen-kunder som i dag har vært vant med å kjøre bil med god plass, men samtidig også skape entusiasme hos nye kundegrupper, sier Edvardsen-Eibak.

Fronten tar med seg noen av designelementene fra de andre ID-modellene. Foto: TOM SALT          tom@tomsalt.com
Fronten tar med seg noen av designelementene fra de andre ID-modellene. Foto: TOM SALT tom@tomsalt.com

22" felger

Bilen vises frem med 22-tommers tofargede felger med turbindesign. På konseptbilen er de klassiske dørhåndtakene erstattet av opplyste berøringsflater.

ID. Aero har en smal lysstripe på begge sider av den opplyste Volkswagen-logoen.

Den markante bakparten på bilen har også en lysstripe og LED-baklykter.

Dette blir Volkswagens åttende helelektriske ID.-modell i Norge, siden ID.3 ble lansert i 2019. De andre er: ID.4, ID.4 GTX, ID.5, ID.5 GTX, ID.BUZZ og ID.BUZZ Cargo.

Video: El-"folkevognbussen" har allerede vært på Norges-besøk:

VW-sjef: Vi skal bli mye billigere enn Tesla