ES7 kommer til Norge og blir en viktig modell for Nio. Med en av markedets største batteripakker, på opptil 150 kWt, skal den klare å kjøre opptil 930 kilometer på en lading.
ES7 kommer til Norge og blir en viktig modell for Nio. Med en av markedets største batteripakker, på opptil 150 kWt, skal den klare å kjøre opptil 930 kilometer på en lading.

El-SUVen får gigantbatteri – blir kjempeviktig i Norge

Snakker vi et endelig farvel til rekkeviddeangst?

Det kinesiske bilmerket Nio har vært på markedet i Norge et par år, allerede. De satser tungt, og har åpnet lokaler midt på selveste Karl Johan i Oslo.

De har også åpnet den første batteribytte-stasjonen i Norge – som ligger i Lier. Her er Nio unike – ved at de som eneste merke tilbyr batteribytte. En rekke nye batteribyttestasjoner er også planlagt.

Så langt har de bare hatt en modell i sortimentet i Norge: SUV-en ES8. Men snart får den selskap av en ny el-SUV – som virkelig setter en ny standard for rekkevidde ...

Nio starter på en av Norges dyreste adresser

Tom og Stian er de første i Europa som får prøve dette

Opptil 930 kilometer

ES7 kommer trolig til Norge i løpet av høsten. Den skal etterhvert bli tilgjengelig med tre batteripakker. Den største er på hele 150 kWt. Det skal gi en oppgitt rekkevidde på 930 kilometer!

Denne rekkevidden er riktignok basert på den kinesiske målemetoden (CLTC), som er noe mindre streng enn WLTP, som vi bruker i Europa.

Men vi snakker likevel om rekkevidde som overgår det meste annet på markedet.

I tillegg skal den klare 0-100 km/t på under fire sekunder og kunne trekke tilhenger på opptil to tonn.

Kanskje ikke så rart at Nio har store forventninger til ES7 i Norge ...

ES7 får ti (!) ulike kjøreprogram – inkludert et eget for kjøring med tilhenger og et som gir økt bakkeklaring.
ES7 får ti (!) ulike kjøreprogram – inkludert et eget for kjøring med tilhenger og et som gir økt bakkeklaring.

Nytt bilmerke i Norge – tilbyr noe du aldri har fått før

Tre batteripakker

ES7 blir tilgjengelig med tre batteripakker:

  • Nio ES7 75kWh: 485 kilometer rekkevidde (CLTC)
  • Nio ES7 100 kWh: 620 kilometer rekkevidde (CLTC)
  • Nio ES7 150 kWh: 930 kilometer rekkevidde (CLTC)

Akkurat som med ES8, vil du også kunne kjøpe bilen uten batteripakke. Hvis du velger abonnement-løsningen, koster 75 kWt batteripakken i skrivende stund 1.399 kroner i måneden og 100 kWt 1.999 kroner i måneden.

Akkurat som Tesla Model Y, vil Nio ES7 ha en egen camping-modus. Den holder temperaturen jevn og sirkulerer luften om man overnatter i bilen.
Akkurat som Tesla Model Y, vil Nio ES7 ha en egen camping-modus. Den holder temperaturen jevn og sirkulerer luften om man overnatter i bilen.

Faststoff: Hvor langt unna er egentlig «elbil-revolusjonen?»

Litt mindre, men ...

Som navnet tilsier, blir ES7 en noe mindre modell enn ES8. Likevel er de utvendige målene rause. Lengden er 4,9 meter og bredden knappe to meter – mens akselavstanden er på hele 2,9 meter.

Det gjør ES7 til en fullverdig familiebil. Bagasjerommet er på 658 liter.

I tillegg er det nok viktig for norske kjøpere at nykommeren kan trekke opptil 2.000 kilo hengervekt. Det er faktisk 500 kilo mer enn ES8.

Men du får ikke ES7 som sjuseter, slik du kan med ES8.

ES7 blir en fullverdig familiebil. Men du får den ikke som sjuseter.
ES7 blir en fullverdig familiebil. Men du får den ikke som sjuseter.

Er dette Norges mest unike bilbutikk?

Priser og levering

ES7 lanseres i Kina i august – og er ventet å komme til Norge i løpet av høsten.

Prisene er ikke klare, enda. Men i Kina koster en ES7 rundt 700.000 kroner med 75 kWt batteripakke. Vil du ha 100 kWt nærmer den seg 800.000 kroner.

Foreløpig får du ikke bestille den med 150 kWt batteripakken.

ES7 har også V2L-løsning – som betyr at du kan bruke bilen som strømkilde og lade opp annet utstyr.

Les vår test av Noi ES8 her

Interiøret skal blant annet by på et forbedret infotainmentsystem.
Interiøret skal blant annet by på et forbedret infotainmentsystem.

Levering på dagen

Så langt er det registret over 600 eksemplarer av Nio ES8 i Norge. Det er også en del slike til salgs på bruktmarkedet – som betyr at du kan få bil på dagen, om du vil det.

I skrivende stund får vi sju treff på Finn.no. Prisene starter på 651.000 kroner – mens den dyreste har en prisantydning på 799.000 kroner.

Sistnevnte er topputgaven med 100 kWt batteripakke, sju seter og dobbelt sett med 21" felger.

Video: Se vår videotest av Nio ES8 her:

Byton vakte stor oppsikt i Norge, men hvor ble det egentlig av dem?