Rust tar knekken på mange biler, men litt og ufarlig rust, skal det fint kunne gå an å leve med. Illustrasjonsbilde.
Rust tar knekken på mange biler, men litt og ufarlig rust, skal det fint kunne gå an å leve med. Illustrasjonsbilde.

Når det ser slik ut nærmer det seg ofte bil-livets slutt

Men man kan holde det gående en stund til, likevel.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har kommet over en eldre og brukt Suzuki Liana til 17.000 kroner – som er EU-godkjent til 2024.

Jeg og tre andre venner tenker å bruker den i Tromsø. Eier nevner at det ikke er er noen kjente feil med bilen.

Men jeg lurer på hvor farlig det er med rust på bakre hjulbuer? Det er IKKE planlagt å eie denne bilen i mange år.

Benny svarer:

Heisann! For 17.000 kroner får man ingen ny bil, nei. Snarere tvert imot. Vi må et godt stykke ned på motsatt ende av skalaen. Vi snakker da om bruktbil med ymse skavanker. Deriblant rust. Litt rust må man ofte leve med på biler i denne prisklassen. De nærmer jo seg bil-livets slutt.

Når det er sagt, tror jeg ikke Suzuki Liana er noe dumt valg. Bilen er liten, enkel og driftssikker. Ikke akkurat veldig spennende, men den er bedre enn både paraply og moped … Den bør absolutt være en doning som tar dere greit fram i "Nordens Paris", som jo er preget av mye vær – til alle årstider.

Begrense skadene

Du sier ikke noe om hvor omfattende rustskadene på bilen er. Men den er nettopp EU-godkjent for to nye år. Det tyder på at det ikke er helt ille. Rust er dyrt og tidkrevende å reparere om det skal gjøres skikkelig. Det tviler jeg på er lønnsomt på en bil i denne prisklassen – og med en bil dere uansett bare skal ha et par år.

Mitt råd blir derfor å fikse det på aller billigste måte. Det vil si pusse bort det verste, legge på rusthindrende middel, sparkle over og lakkere det med en spraylakk i bilens farge. Da kan du bremse rustangrepet noe, og det ser litt penere ut.

Men rusten vil komme igjen på litt sikt, siden dette ikke er noen fagmessig reparasjon.

Ikke bærende konstruksjon

Alternativt kan du kan bare la det være som det er den stunden dere skal bruke bilen.

Hjulbuer er ikke den del av bilens bærende konstruksjon i utgangspunktet, så det går greit. Det man ofte kan få mangel på i slike tilfeller er skarpe kanter.

Jeg anbefaler også å sjekke bilen generelt litt nøye før kjøp. Det kan være mer rust, det kan være behov for service eller nye dekk.

Ser det greit ut, tror jeg, som nevnt, at dette kan være et helt greit billigbil-kjøp.

Lykke til!

Les også: Her får du bruktbil med konkurs-rabatt

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Hadde bilen i én uke – så kom sjokk-regningen

Video: Dette kan du fortsatt gjøre selv på bilen din – og spare penger