Dette hekkpartiet tilhører – tro det eller ei – en varebil. Nærmere bestemt Fords helsprø konseptbil Pro Electric SuperVan. Den er raskere fra 0-100 km/t enn en Bugatti Chiron ...
Dette hekkpartiet tilhører – tro det eller ei – en varebil. Nærmere bestemt Fords helsprø konseptbil Pro Electric SuperVan. Den er raskere fra 0-100 km/t enn en Bugatti Chiron ...

Sjekk Fords nye elbil – som har 2.000 hestekrefter!

Har verdenspremiere i dag.

Varebil er kanskje ikke det første du tenker på, når du hører at en bil har 2.000 hestekrefter og gjør 0-100 km/t på under 2 sekunder. Det er fullt forståelig.

Men akkurat det er det vi snakker om her. Rett og slett en varebil som kan kjøre fletta av omtrent hva som helst i en lyskryssduell.

I dag fikk Ford Pro Electric SuperVan sin globale premiere på Goodwood Festival of Speed i Storbritannia.

Den understreker også at Ford har forpliktet seg til en helelektrisk fremtid.

Det minner ikke så mye om en varebil forfra, heller.
Det minner ikke så mye om en varebil forfra, heller.

Skrur opp til 11

Ford Pro Electric SuperVan er en unik konseptbil hvor designteamet til Ford har fått frie tøyler til å utvikle noe så sjeldent som et racing nyttekjøretøy.

De fire elektriske motorene, et væskeavkjølt 50 kWh-batteri og et skreddersydd kontrollsystem, produserer til sammen rundt 2000 hestekrefter. Dette sørger i tur for at SuperVan går fra stillestående til 100 km/t på under 2 sekunder.

Det spesialbygde banetilpassede chassiset – med komponenter fra den nylig avdukede nye E-Transit Custom – komplementeres med kontinuerlig modemtilkobling, for å optimalisere bilens ytelse.

Den elektriske varebil-vevrstingen har verdenspremiere på Goodwood Festival of Speed.
Den elektriske varebil-vevrstingen har verdenspremiere på Goodwood Festival of Speed.

Racing-teknologi

Med 24/7-tilkoblingen det ekstreme varebilkonseptet har, får føreren konstant sanntidsinformasjon – noe som muliggjør fjernstyring av bilens oppsett og optimalisering av ytelsen.

SuperVan kommer også med flere kjøremodus og en bremseteknologi som regenerer, slik Fords andre helelektriske modeller leveres med i dag.

Det oppsiktsvekkende helelektriske konseptet ble utviklet i hemmelighet i Østerrike – i et samarbeid mellom Ford Performance, Ford Design og STARD. Sistnevnte er en Østerrisk spesialist på elektrifiserte racingbiler.

Første når du ser profilen, avsløres det tydelig at vi snakker om en fullvoksen varebil.
Første når du ser profilen, avsløres det tydelig at vi snakker om en fullvoksen varebil.

Optimalisert for ytelse

Fra det dramatiske designet på fronten til sideskjørtene og bakdiffusoren er også SuperVan på alle måter en racinginspirert varebil, mens det oppsiktsvekkende designet på bilens bakpart maksimerer marktrykket og gir SuperVan bedre veigrep.

På Goodwood Festival of Speed er det Romain Dumas, en svært erfaren racingfører innenfor e-racing, som skal sitte bak rattet og slippe de enorme kreftene i Electric SuperVan løs.

Han har blant annet nettopp satt rekorder i bakkeløpene på Goodwood Festival of Speed og han har også rekorden for raskeste rundetid med en elektrisk bil på Nordschleife, hvor han har vunnet fire Nürburgring 24-timers løp.

Ford har lang tradisjon for å by på spinnville varebiler. Denne er fra 1995.
Ford har lang tradisjon for å by på spinnville varebiler. Denne er fra 1995.

Lang tradisjon

Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40 for å utvikle Transit Mk1.

Deretter kom SuperVan 2 med en 590 hestekrefters V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri.

Senere kom også en SuperVan 3 – med en 650 hestekrefters Cosworth-motor som den delte med flere av datidens Formel 1-biler.

Men ingen av disse kan altså måle seg med dagens el-utgave ...

Video: Vi ble med UP på kontroll på E-18 - se hvordan det gikk

Her er politiets nye supervåpen