Kun én i Norge: – Man blir nesten litt rørt!

Bli med på tur i spinnville McLaren 600 LT. Se video:

Klokken er 02 på natten. Jeg har hele Operatunellen for meg selv og nyter hvert eneste sekund, mens de gule lampene i taket raser forbi i takt med musikken.

Jeg har akkurat sett den nye Top Gun-filmen og hører på Danger Zone. Men jeg føler meg på ingen måte i faresonen – selv om jeg har 600 illsinte hestekrefter til disposisjon.

Plutselig skimter jeg et ganske kraftig, blått lys i bakspeilet. Akkurat i det jeg girer.

«Highway to the Danger Zone» velter ut av høyttalerne.

Et lite sekund er jeg sikker på at det er blålys. Så går det opp for meg at det er to blå FLAMMER som freser ut av eksospottene bak meg.

Jeg blir bare sittende å måpe – i en slags rus av bilglede og adrenalin. Her sitter jeg altså i en bil som produserer sitt eget pyroshow – midt på natten i Operatunellen!

Det er ikke ofte man får oppleve E18 rett utenfor Oslo helt alene. Her er bare å nyte de få minuttene det varer. Foto: Even Mellum
Det er ikke ofte man får oppleve E18 rett utenfor Oslo helt alene. Her er bare å nyte de få minuttene det varer. Foto: Even Mellum

Én i Norge

Normalt legger jeg bilnøkkelen min alltid i gangen, ved siden av lommebok og solbriller. Denne natten tar jeg med nøklene til nattbordet.

Følelsen av å våkne med nøkkelen til en McLaren er fullstendig absurd og en sjanse jeg ikke kan la gå fra meg.

Etter det Broom kjenner til, finnes det kun ett eneste eksemplar av superbilen i Norge.

Ukens testbil er McLaren 600LT.

Se full videotest av bilen øverst i saken.

Test Lamborghini Huracan EVO: Noen biler tar pusten fra deg

Dype racingseter og alcantara-ratt uten en eneste knapp. Dette gir umiddelbart godfølelsen. Foto: Even Mellum
Dype racingseter og alcantara-ratt uten en eneste knapp. Dette gir umiddelbart godfølelsen. Foto: Even Mellum

Ekstrem på alle områder

De siste årene har salget av både Lamborghini og Ferrari økt betydelig i Norge. McLaren er fremdeles et ekstremt sjeldent syn.

Eksospottene peker rett til himmels! Ikke bare ser det heftig ut, men det sparer også en god del vekt. Nærmere bestemt 13 kg, sammenlignet med 570 S.
Eksospottene peker rett til himmels! Ikke bare ser det heftig ut, men det sparer også en god del vekt. Nærmere bestemt 13 kg, sammenlignet med 570 S.

600LT bygges for hånd på McLaren sin fabrikk i Woking i England.

Utover å by på et spektakulært design og en hinsides V8-motor, er det spesielt to ting ingeniørene har prioritert på denne modellen: Vekt og aerodynamikk.

Sammenlignet med forgjengeren, 570 S, har McLaren klart å slanke bilen med hele 100 kg. Bare boltene til felgene (i titan selvfølgelig) veier 400 gram mindre. Og sånn kan vi fortsette...

600LT er kort og godt ekstrem på ALLE områder.

En av Norges villeste biler: – Folk applauderer når jeg kjører forbi

McLaren 600LT stjeler showet uansett hvor du tar den med. Til og med måkene blir stående å måpe i veikanten. Foto: Even Mellum
McLaren 600LT stjeler showet uansett hvor du tar den med. Til og med måkene blir stående å måpe i veikanten. Foto: Even Mellum

3.700 kroner på to dager

Det merker du umiddelbart når du setter deg i førerposisjon. Du bader omtrent i alcantara. Rattet har ikke en eneste knapp, og jeg savner det heller ikke.

Racing- og motorsport-assosiasjonene du får i 600LT er helt spesiell. Når selv en kort tur til butikken ender med følelsen av å delta i et LeMans-løp, sier det egentlig ganske mye.

Dette er en bil du kler på deg. Og det skal mye til for at du trer ut av førerposisjon frivillig.
Dette er en bil du kler på deg. Og det skal mye til for at du trer ut av førerposisjon frivillig.

Men det er først ute på svingete landeveier du virkelig skjønner hvor ekstremt bra denne bilen kjører.

Det som bringer frem den helt spesielle «McLaren-følelsen», er blant annet den vanvittig presise styrefølelsen. Den er sylskarp! Bilen kjører AKKURAT dit du vil.

Presisjonen jeg opplever bak rattet, styrkes av et understell som gir deg ekstremt gode tilbakemeldinger. Kontakten du har til underlaget er unik.

Selv om jeg har sagt det før, blir det litt som å danse med drømmedama. Begge leser hverandre så godt at kvelden blir en eneste stor dans på roser.

En dans du aldri vil skal ta slutt, men i dette tilfellet setter de skyhøye bensinprisene en brutal stopper. På to dager fyller jeg bensin for 3.700 kroner...

– Litt i overkant, svarer sjefen min og Broom-redaktør Knut Skogstad på mail, når jeg leverer inn bensinkvitteringene...

Test Chevrolet Corvette: – Like vågal som Donald Trump!

600LT er en av de mest baneorienterte modellene til McLaren. LT står for 'Longtail'. Foto: Even Mellum
600LT er en av de mest baneorienterte modellene til McLaren. LT står for "Longtail". Foto: Even Mellum

Formel 1-vibber

Selv om den ikke er direkte billig i drift, fortjener V8-motoren til McLaren hver eneste dråpe med 98-oktan. FOR en brutal åtter engelskmennene har satt sammen her.

Med nærmere 30 kroner literen, og en bensintank på 72 liter, bør du ordne deg et ekstra forbrukslån. Eventuelt sikre deg en hyggelig sponsoravtale med Equinor.
Med nærmere 30 kroner literen, og en bensintank på 72 liter, bør du ordne deg et ekstra forbrukslån. Eventuelt sikre deg en hyggelig sponsoravtale med Equinor.

Med et volum på 3,8 liter er den relativt kompakt. Likevel er den tunet til å levere 600 hestekrefter og 620 Nm.

Toppeffekten er helt oppe på 7.500 omdreininger. Lyden går fra en relativt dyp buldring på lavt turtall – til å hyle av glede når du passerer 4.000-5.000 omdreininger.

Det er faktisk litt Formel 1-vibber over lydbildet, særlig når du ruller ned vinduene i en tunell og lar det stå til...

0-100 km/t feies unna på bare 2,9 sekunder. Det er imponerende når vi har med en ren bakhjulstrekker å gjøre.

600LT er rask på papiret, men kjennes enda hvassere ut i virkeligheten. At du nesten sitter på bakken bidrar stort til den enorme fartsfølelsen.

Test BMW M2: Dette er BMW på sitt beste

Testbilen er en 2019 modell som har rullet 7.000 kilometer. Slik den står nå koster bilen rett i underkant av tre millioner kroner.
Testbilen er en 2019 modell som har rullet 7.000 kilometer. Slik den står nå koster bilen rett i underkant av tre millioner kroner.

Rørt

I en verden hvor nesten alt handler om elektrifisering om dagen, blir man nesten litt rørt av å kjøre en superbil som dette.

McLaren 600LT

  • Motor: 3,8-liter V8, biturbo
  • Effekt: 600 hk / 620 Nm
  • 0-100 km/t: 2,9 sekunder
  • 0-200 km/t 8,2 sekunder
  • Toppfart: 328 km/t
  • Vekt: 1.247 kg
  • Forbruk: Ikke oppgitt
  • Pris testbil: 2.995.000

Tanken på at denne levende kjørefølelsen etterhvert blir borte, får deg til å nyte hver eneste meter på veien litt ekstra.

I mine øyne representerer McLaren 600LT noe av det beste bilverden har å by på, dersom du setter pris på hysterisk presise kjøreegenskaper og ikke minst at hvert eneste fiber i kroppen din blir en stor del av kjøreopplevelsen.

Dessuten er det ikke alle biler som får deg til å føle deg litt som Tom Cruise, på rullebanen i et F-14 jagerfly. McLaren 600LT er en slik bil. Spesielt klokken to på natten, alene i Operatunellen – med «Danger Zone» på anlegget.

Bilen er lånt av Pettersen Autoimport.

Se video nederst i saken.

McLaren er gode på design. Denne hekken er det få som kan måle seg med... Foto: Even Mellum
McLaren er gode på design. Denne hekken er det få som kan måle seg med... Foto: Even Mellum

Bli med på test av den hysteriske bilen her – og få med deg lyden fra de to helt spesielle eksospottene: