Akkurat nå tester vi i Broom helt nye Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Førsteinntrykket lover godt.
Akkurat nå tester vi i Broom helt nye Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Førsteinntrykket lover godt.

Uten tvil deres tøffeste elbil så langt

Førsteinntrykk: Mercedes-AMG EQE 43 4Matic.

Tidligere i år åpnet Mercedes for bestillinger av splitter nye EQE – lillebroren til den elektriske luksussedanen EQS.

Nå begynner det etterhvert å rulle noen eksemplarer av nykommeren på norske veier.

I første omgang er det kun én versjon som er tilgjengelig for bestilling i Norge: AMG EQE 43 4Matic, som er den foreløpige toppmodellen.

Som alltid når Mercedes sin AMG-logo pryder venstre side på bakluken, høyner det forventingene. Dette er modellen som skal levere heftige ytelser, rå kjøreegenskaper og et design som får forbipasserende til å glo litt ekstra.

Akkurat nå tester vi en av de første bilene på norske skilter – og det er ingen tvil: Nye EQE 43 4Matic er Mercedes sin tøffeste elbil, så langt.

Nå blir E-Klasse elektrisk

Sammenlignet med EQS, syns vi linjene og proporsjonene ser hakket bedre ut på denne. Startprisen er 909.800 kroner.
Sammenlignet med EQS, syns vi linjene og proporsjonene ser hakket bedre ut på denne. Startprisen er 909.800 kroner.

476 hestekrefter

Det får vi på mange måter også bekreftet ute på veien. Selv om testbilens fremtoning er nokså diskré, med Graphite Gray-lakk, oser den likevel noe ekstra.

20 toms AMG-felger, en liten hekkspoiler og en småsinna grill med 14 vertikale riller hinter om at dette ikke er en vanlig elbil fra Mercedes.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem. Det betyr at bilen hele tiden sender kreftene dit de trengs mest. Samlet effekt er 476 hestekrefter og solide 858 Nm.

Batteripakken har en nettokapasitet på 90,6 kWt. I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens i komfortmodus er fokuset på rekkevidde. Oppgitt rekkevidde er 530 kilometer, mens vår testbil skal klare opptil 518 kilometer.

Test Mercedes EQS: – Dette er tiårets viktigste bil

Hvis vi skal beskrive dette interiøret med to ord: Moderne luksus.
Hvis vi skal beskrive dette interiøret med to ord: Moderne luksus.

Spiser svinger

Bak rattet er det ingen tvil om at AMG har gjort sitt for at bilen oppleves såpass kjøreglad som den er.

Testbilen har 20 toms AMG-felger.
Testbilen har 20 toms AMG-felger.

I Sport+ senkes bilen og understellet strammes markant. EQE 43 4Matic spiser seg gjennom svingete landeveier på lekende vis. Bakhjulsstyringen, på opptil 3,6 grader, gjør den ekstra smidig gjennom de krappeste svingene.

Hvis du virkelig pusher bilen hardt, merker du naturligvis vekta. Bilen er virkelig ingen lettvekter med sine drøyt 2,5 tonn. Dette klarer selv ikke AMG-ingeniørene å trylle helt bort.

Plassen i baksetet er god og du sitter fint. Bagasjerommet er på 430 liter, mens du kan dra tilhenger på opptil 750 kg. Det er ikke spesielt imponerende i denne klassen.
Plassen i baksetet er god og du sitter fint. Bagasjerommet er på 430 liter, mens du kan dra tilhenger på opptil 750 kg. Det er ikke spesielt imponerende i denne klassen.

Herlig luksus

I motsetning til sin fossile slektning, E 53 eller E 63, oppleves EQE 43 mer komfortabel når du kjører den nettopp i komfort-modus.

Bilen kan hurtiglades med opptil 170 kW. Det er et stykke unna de beste i klassen, hvis vi ser på ren 'toppeffekt'.
Bilen kan hurtiglades med opptil 170 kW. Det er et stykke unna de beste i klassen, hvis vi ser på ren "toppeffekt".

Her gjør de adaptive og elektronisk justerbare demperne en fantastisk jobb. Komforten underbygges dessuten av et delikat og luksuriøst interiør. Dette er virkelig gjennomført, særlig med den gigantiske skjermen i midten som Mercedes kaller for «Hyperscreen».

Men pass på: Velger du dette, koster det deg 75.600 kroner. Dessuten er ikke tilgjengeligheten på Hyperscreen like god for tiden, grunnet den berømte chipmangelen...

Denne bilen er helt på grensen til galskap

Kommer du fra en bensindrevet AMG-modell, vil du ikke oppleve denne som like rampete. Her får du naturligvis ikke harde girskift eller pottesmell.
Kommer du fra en bensindrevet AMG-modell, vil du ikke oppleve denne som like rampete. Her får du naturligvis ikke harde girskift eller pottesmell.

Mer i vente

Nye EQE 43 4Matic leverer med sine 476 hk en solid kraftpakke.

Du merker ganske stor forskjell mellom 'komfort' og 'Sport+'. Det er ikke alltid det er slik...
Du merker ganske stor forskjell mellom "komfort" og "Sport+". Det er ikke alltid det er slik...

Skyvet er nok til du bør kontakte en kiropraktor, med spesialitet på nakkesleng, dersom du ikke er forberedt. Samtidig er det ikke like eksplosivt som Porsche Taycan Turbo S eller verstingen fra Tesla.

Det skal sies at EQE kommer i en enda heftigere AMG-utgave etterhvert. Da heter den EQE 53 4Matic. Den leverer 687 hk og sparker 0-100 km/t på bare 3,3 sekunder.

Vi tipper likevel de fleste vil klare seg med 43-versjonen, som i våre øyne er den tøffeste elbilen til Mercedes, så langt.

Broom kommer tilbake med full test av bilen senere.

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk x2
  • Effekt: 676 hk / 858 Nm
  • 0-100 km/t: 4,2 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t

Batteri og lading:

  • Batterikapasitet: 90,6 kWt
  • Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) 11 / 22 kW
  • Hurtiglader: 170 kW
  • Blandet forbruk (WLTP): 19,7 – 22,5 kWh/100 km

Vekt og bagasjerom:

  • Vekt: 2.525 kg
  • Hengervekt: 750 kg
  • Bagasjerom: 430 liter

Pris fra: 909.800 kroner

Pris testbil: 1.166.105 kroner

Se flere bilder av nye EQE her:

Husker du dette innslaget? Her tester Jan Erik Larssen S500 Coupé: