2017 har frem til nå vært tidenes beste salgsår for Mercedes sine AMG-modeller. Nå er rekorden passert. Foto: Edward Knai
2017 har frem til nå vært tidenes beste salgsår for Mercedes sine AMG-modeller. Nå er rekorden passert. Foto: Edward Knai

Rekordsalg: Har allerede passert sitt beste år noensinne

Ny modell gir AMG-rekord.

De siste årene har salget av sportsbiler økt markant i Norge.

Mercedes sine heftigste modeller, signert AMG, er et godt eksempel på det. 2017 ble tidenes beste salgsår for AMG, med hele 215 utleverte biler.

Bestselgeren da var AMG E 53, fulgt av toppmodellen E 63 S – en av de raskeste stasjonsvognene i verden, med V8-motor og 612 hk.

Siden rekordåret i 2017 har salget av de aller grommeste modellene med stjerne i grillen falt, men nå skjer det ting igjen.

Én modell gjør susen

Kanskje ikke overraskende er det en elektrisk modell som bidrar til nok en salgsrekord for AMG.

André Jaskiewicz er kommunikasjonskonsulent i Mercedes Norge.
André Jaskiewicz er kommunikasjonskonsulent i Mercedes Norge.

Vi snakker om helt nye AMG EQE 43 4Matic.

– Selv om det ikke er synlig i registreringsstatistikken helt ennå, har EQE 43 4MATIC alene passert vårt beste år for AMG i Norge noensinne, forteller André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent i Mercedes Norge.

Den elektriske sedanen, med 476 hk, har altså passert 215 solgte eksemplarer allerede i år.

– AMG-salget har de siste par årene hatt en jevn og god fart, men det som tar oss godt forbi toppåret 2017 er lanseringen av helelektriske AMG-modeller. I tillegg til EQE 43 4Matic, opplever vi et høyt trykk på EQS 53 4MATIC+ og den ekstremt populære modellen G 63, sier Jaskiewicz.

Sistnevnte har en startpris på drøyt 3,1 millioner kroner som personbil. Varebil-utgaven begynner på rett over 2,4 millioner.

Slik vil de fylle tomrommet etter en gammel storselger

Dette er EQE 43 4Matic og den nye bestselgeren fra AMG.
Dette er EQE 43 4Matic og den nye bestselgeren fra AMG.

Nytt flaggskip på vei

Det er minst to nye godbiter fra AMG på vei. Helt nye SL 63 finnes allerede på norsk jord, mens det kommende flaggskipet AMG GT 63 S E Performance, ikke skal være langt unna.

Sistnevnte er en fireseters sedan og tidenes kraftigste serieproduserte Mercedes.

Samlet systemeffekt er vanvittige 843 hk og spinnville 1.470 Nm.

I bunn finner vi AMGs V8-motor på fire liter som yter 639 hk og 900 Nm. Men nå får den hjelp av en kraftig elmotor og et høyytelsesbatteri, hentet fra Mercedes sin Formel 1-satsning.

Test AMG GT C Roadster: – Sommerens feteste biltur??

AMG GT 63 S E Performance ventes til Norge i løpet av året.
AMG GT 63 S E Performance ventes til Norge i løpet av året.

2,9 sekunder

Nye AMG GT 63 S E Performance er en ladbar hybrid. Men det er i all hovedsak ytelser som står i høysetet, derfor er ikke den elektriske rekkevidden på 12 kilometer spesielt imponerende.

Imponerende er derimot ytelsene på det som nå kanskje er den ultimate familiebilen fra Mercedes.

0-100 km/t feies unna på rekordraske 2,9 sekunder. 0-200 km/t loves i mål på under 10 sekunder, mens toppfarten er 316 km/t.

I 2017 var E 63 S blant bestselgerne. Dette er den nye facelift-utgaven.
I 2017 var E 63 S blant bestselgerne. Dette er den nye facelift-utgaven.

AMG-salget 2021

Modell Antall
AMG A 35 2.0-306 4MATIC 3
AMG A 45 S 2.0-421 4MATIC 6
AMG CLA 35 2.0-306 4MATIC 2
AMG CLA 45 S 2.0-421 4MATIC 7
AMG C 63 S 4.0-510 1
AMG C 63 S 4.0-510 CAB 1
AMG E 53 3.0-435 4MATIC 5
AMG E 53 3.0-435 4MATIC CAB 1
AMG CLS 53 3.0-435 4MATIC 1
AMG GLB 35 2.0-306 4MATIC 1
AMG GLC 43 3.0-390 4MATIC 2
AMG GLC 63 S + 4.0-510 4MATIC 1
AMG GLE 53 + COUPE 3.0-435 4MATIC 2
AMG GLE 53+ 3.0-435 4MATIC 4
AMG GLE 53 + 3.0-435 4MATIC 5
AMG GLE 63 S + 4.0-612 4MATIC 11
AMG GLE 63 S + COUPE 4.0-612 4MATIC 3
AMG GLS 63 + 4.0-612 4MATIC 5
AMG G 63 4.0-585 4MATIC 8
GT R 4.0-585 1
AMG GT BLACK SERIES 4.0-730 1
Totalt 71

Nå kjøper vi ekstrem-biler som aldri før

AMG ONE er endelig offisiell: