Engelsk luksusbil møter norsk sommer ...
Snø passer dårlig med sommerdekk og cabriolet – til 5 millioner kroner.
Kjørecomputeren røper at det begynner å bli rimelig kjølig utenfor bilen. Nærmere bestemt 1,5 grader. Heldigvis er det bar asfalt.
Men så begynner snøen å dale ned. Først spredte, små fnugg – deretter digre flakk. Som kommer tett.
Kolonnen av sportsbiler, der vi ligger omtrent midt i, sakker ned farten.
Aurlandsfjellet kan være lunefullt – selv på sommeren. Vi har nettopp kjørt oppover fra Aurland – gjennom hårnålssvinger og trange veier. På fjellet åpner det seg opp.
Mektige fjell og flott utsikt – men også tunge skyer. Vestlandet på godt og vondt. Vakkert og mektig – og tidvis litt nervepirrende.
Særlig når du ratter en lånt bil – med en prislapp på ubeskjedne 5 millioner kroner ...
Ingen vei tilbake
Vi skal ned til Lærdal på den andre siden av fjellet. Men nå begynner jeg å bli alvorlig bekymret. Jeg har absolutt ingen intensjoner om å ende i grøftekanten med noe av det mest luksuriøse du kan få på fire hjul.
Snøen laver ned – og vi er ikke ferdige med stigningen, en gang. Det er omtrent hundre høydemeter foran oss før vi er på veiens høyeste punkt – på 1.306 meter.
For hver meter vi kjører oppover, blir det tettere. Jeg er ikke så bekymret for å komme meg opp. Nedoverbakkene som venter på vei nedover derimot, de gir meg høye skuldre.
Vi dro til Sverige for å teste to helt spesielle Bentley-er
Fysiske lover
Nedover hjelper nemlig firehjulsdriften ingenting. Og tyngdekraften bryr seg (snø)filla om bilen koster fem millioner kroner, eller ikke. De fysiske lovene gjelder for Bentley, også.
Jeg har knappe 2,5 tonn med bil som fort kan løpe løpsk på svingete og potensielt snøglatte fjellveier ...
Og det vil neppe hjelpe å snu, heller. Speilet avslører at det laver ned der jeg kom fra, også. Vi har kommet til et point of no return. Enten må jeg rett og slett stoppe – og vente på bilberger eller bedre vær – eller krysser fingrene for at det ikke legger seg snø i veien.
Her er han på årets minst viktige billansering
Høres dyr ut
Men la oss starte med begynnelsen, som det ofte heter. Vi henter nemlig bilen på godværsdag. Sola skinner. Det er varmt – og perfekte forhold for å teste en steindyr cabriolet. Faktisk en av de aller dyreste nybilene du kan få fingrene på i Norge.
Bentley Continental GTC Speed er et navn som klinger godt. Si de høyt. Ja, du merker det selv, den høres dyr ut. Selv for de som ikke kan så mye om bil.
Men det er ingenting mot hva som skjer når du ser selve bilen. Ingen Bentley er anonym. Men en lilla Continental GTC, med lilla interiør og svarte felger, er så langt unna at det nesten grenser til komisk.
Etter mer enn ti år med å skrive biltester, tror jeg aldri jeg har brukt ordet praktfull om en bil. Ikke før nå. Og er det én bil som virkelig fortjener en slik betegnelse, må det være denne.
Har tapt 2,5 millioner - for hver solgte bil!
Ikke min kopp med te
Misforstå meg imidlertid rett. Jeg ville aldri spekket bilen slik selv. Tidvis er det flaut å kjøre med taket nede i lokalområdet. Man lurer litt på hva folk tenker og sier om en som kjører en slik bil. Jeg får lyst å stoppe og fortelle alle hvordan ting henger sammen.
Men når vi setter kursen mot Vestlandet – i strålende vær – er det få steder jeg heller ville vært, enn akkurat bak rattet i denne bilen.
Dette er en korttest. Det betyr at vi har kjørt denne modellen tidligere. Nå prøver vi den med en annen motor. Du finner en mer grundig test av denne modellen her.
Her avdukes en av verdens mest eksklusive biler – i Norge
Hva er nytt:
Vi har kjørt Continental Coupe med V8 og W12 tidligere. Vi har også fått et kjapt møte med GTC (cabriolet-utgaven) med V8-motor. Men nå er det kanskje den deiligste kombinasjonen vi har fått hendene på: GTC Speed. Cabriolet og W12-motoren på 6-liter.
Den er ganske "enkelt" den raskeste carbrioleten Bentley har laget. 0-100 km/t leveres effektivt på 3,7 sekunder. Toppfarten er på 335 km/t (den fikk vi ikke testet).
Selv Bentley-eiere tar seg ikke råd til denne fargen
Hvordan fungerer det?
Bentley Continental GTC Speed er ganske enkelt den mest optimale GT-cruiseren jeg har kjørt. Den byr på fantastisk komfort, et absurd kraftoverskudd og en utstråling som får de rundt bilen til å lyse opp i et smil.
Hvordan den kan føles så myk og uanstrengt med de enorme 22" felgene, er et mysterium. Men det fungerer rett og slett eksemplarisk. Selv med taket oppe, er det minimalt med dekkstøy. Doble vinduer reduserer også annen støy effektivt.
Ekstra moro er det at den slett ikke gjør seg bort, hvis du har lyst å herje litt, heller. Sett den i Sport, og bruk både gass og ratt litt skikkelig, og den våkner skikkelig til liv. Det kan de andre som kjørte oppover fjellveiene på vestlandet (før snøen kom), skrive under på. Den digre og tunge GT-en hang godt med på sportsbilene.
Her er blant annet et svært imponerende understell avgjørende. Det strammes opp fra å være mykt og deilig, til å bli fast og presist. Det samme skjer med styrefølelse. Her blir også girskiftene raskere.
Men det er særlig tre ting som virkelig monner, når GTC Speed skal ut å erobre svingete fjellveier i høy fart:
- 48-voltsystemet som motvirker krenging. Det trengs, når knappe 2,5 tonn britisk luksus skal skifte retning.
- eLSD (electronic Limited Slip Differential) betyr elektronisk styrt differensalsperre, som sender kreftene til det bakhjulet som kan bruke de mest effektivt.
- Firehjulsstyring hjelper "hekken" gjennom svingene (dette er også praktisk i hverdagen, fordi det minsker svingradiusen på bilen betydelig).
Og som dessert har den i Sport et skikkelig frekt snerr fra eksosanlegget – som også inkluderer både "pops and bangs".
Den 6-liters W12-motor er en perle, rett og slett. Et helt vanvittig dreiemoment på 900 Nm gjør at du har monsterkreftene tilgjengelig så å si hele registeret. Og når du presser turtallet er skyvet gåsehud-rått.
At den skulle være rå som en cruiser, var jeg aldri usikker på. Men at en diger og tung cabriolet kunne kjøres så aktivt, hadde jeg ikke forventet.
Fra gentleman til hooligan ved hjelp av et tastetrykk, rett og slett.
Bagasjerommet er ikke enormt. Men du har plass til å legge ting i baksetet. Her er det uansett såpass trangt at det ikke egner seg for passasjerer på langtur. Da er det viktigere med vindskjermingen som monteres over baksetene, for å redusere turbulens i høy fart (den manglet dessverre på testbilen).
Taket kan du ta ned (eller opp) i opptil 50 km/t. Det kom godt med på turen vår, for å si det sånn.
Vi tar også med at forbruket er noe du må glemme først som sist. La oss bare slå fast at det er høyt. Oppgitt blandet forbruk er 1,4 l/mil. Klarer du det skal vi spandere en Pepsi-Max på deg!
Bilen for deg hvis?
Du verdsetter høy luksusfølelse og elegant design
Ikke bilen for deg hvis?
Du er redd for oppmerksomhet og irriterer deg over høy bensinpriser
Konklusjon:
Hvordan det gikk på Aurlandsfjellet? Det var noen nervøse minutter på toppen. Men heldigvis la snøen seg aldri såpass tykk på asfalten at det ble noe problem å komme seg velberget ned igjen.
Og etter en uke bak rattet sitter jeg igjen med en sterk følelse av å ha kjørt det ypperste du kan få av nybiler i GT-segmentet. Det handler om en unik følelse av luksus og krefter.
Luksusen formidles gjennom detaljene i alt fra håndsydde sømmer, orgelpipene til luftdysene og bruken av stål i stedet for plast – til de nydelige setene og "krystall"-lyktene foran og bak.
Kreftene formidles gjennom bruken av høyrefoten – om igjen og om igjen.
Eierne mener
I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 12.500 omtaler!
Men så langt har vi ingen som omhandler Bentley.
Du kan fortelle om bilen din: Klikk her - det er fort gjort.
Bentley Continental GTC Speed
Motor og ytelser:
Motor: 6 liter W12, bensin
Effekt: 659 hk / 900 Nm
0-100 km/t: 3,7 sek.
Toppfart: 335 km/t
Forbruk (WLTP): 1,4 l/mil
Mål, vekt og volum:
Lengde x bredde x høyde: 485 x 218 x 139 cm
Bagasjerom: 235 liter
Vekt: 2.436 kg
Tilhengervekt: 0 kg
Taklast: 0 kg
Pris:
Startpris: 4,3 millioner kroner
Pris testbil: 5 millioner kroner
Video: Vi tok med Bentleys flaggskip på en unik testtur: