Polestar har akkurat sendt ut dette bildet av det de kaller en prototype av kommende 5. Nå skal den snart vise seg frem på legendariske Goodwood Festival of Speed i England.
Polestar har akkurat sendt ut dette bildet av det de kaller en prototype av kommende 5. Nå skal den snart vise seg frem på legendariske Goodwood Festival of Speed i England.

De selger bare én bil i Norge – det varer ikke så mye lengre

Polestar viser frem sedanen 5.

Polestar har hatt stor suksess med elbilen 2 i det norske markedet. I skrivende stund er dette også den eneste modellen de tilbyr her hjemme, etter at den den ladbare hybriden Polestar 1 forsvant ut.

Slik skal det imidlertid ikke være mye lenger. Etter planen skal Polestar starte produksjonen av en SUV-en 3 senere i år, den skal bygges ved Volvos fabrikk i Ridgeville, USA.

Polestar 3 blir en stor og kostbar SUV som skal ta opp kampen mot blant annet de tyske premiumbilene i segmentet. Volvos kommende elbil på XC90-størrelse blir også en naturlig konkurrent.

Polestar 4 er så ventet i 2023/2024. Dette blir en mindre bil enn 3, karosserimessig en SUV med coupe-faktor. Polestar lager altså ikke en navnerekkefølge ut fra størrelse, her er det når bilene kommer på markedet som avgjør.

Dette er Polstar 3, en stor og eksklusiv SUV som skal bygges i USA.
Dette er Polstar 3, en stor og eksklusiv SUV som skal bygges i USA.

Vises på Goodwood

I 2024 venter vi også bilen du ser i kamuflert versjon øverst i denne artikkelen. Polestar 5 bygger på en konseptbil kalt Precept, som Polestar viste første gang i 2020.

Bilen vakte stor oppsikt den gangen og i mellomtiden har Polestar utviklet den videre.

Nå skal de vise en prototype av Polestar 5 under det legendariske biltreffet Goodwood Festival of Speed 2022.

Les testen av den billigste utgaven av Polestar 2 her

Konseptbilen Precept har vakt stor oppsikt, her er det tydelig at Polestar ønsker seg en imagebygger.
Konseptbilen Precept har vakt stor oppsikt, her er det tydelig at Polestar ønsker seg en imagebygger.

Uten bakvindu

Det vi vet om bilen er at den blir en rommelig sedan. Her er det naturlig å tenke størrelse som på Mercedes EQE/Tesla Model S. Det kinesiske markedet er ventet å bli viktig. Der har sedaner i mange år vært høyt på ønskelisten hos mange.

Konseptbilen har en helt spesiell detalj. Den har nemlig ikke det tradisjonelle bakvinduet. Fravær av bakvindu gjør det mulig å flytte den bakre takbjelken lenger bakover. Det gir et stort glasstak og bedre rom for hodet i baksetet – samt en større og dypere baklukeåpning.

Sikten bakover besørges av ulike kameraer som sender bilder digitalt til innvendig speil og skjerm.

Polestar 3 kan bli en storselger i Norge

Konseptbilen har fire separate seter. Det er nok slett ikke umulig at de to bakerste blir erstattet av et tradisjonelt baksete når produksjonsklar bil skal vises.
Konseptbilen har fire separate seter. Det er nok slett ikke umulig at de to bakerste blir erstattet av et tradisjonelt baksete når produksjonsklar bil skal vises.

Resirkulerte plastflasker

Lav vekt har vært et viktig premiss underveis i utviklingen av bilen. Her skal det være utstrakt bruk av aluminium, samtidig som tradisjonelle bolter blir erstattet av lim.

Interiøret i konseptbilen har stort innslag av ulike bærekraftige materialer som resirkulerte plastflasker, gjenvunnet fiskegarn og resirkulert korkvinyl, for å nevne noe. Polestars ambisjon er å ta med seg denne bærekraftige tankegangen inn i produksjonen.

Bare gulvmattene sparer miljøet for flere millioner plastflasker

Video: Dette lover bra fra Polestar