Her strekker nye BMW M2 på bena på bane. Den er inne i siste fase av testingen, før den avdukes i oktober. Dette blirtrolig den siste M-bilen med kun bensinmotor.
Her strekker nye BMW M2 på bena på bane. Den er inne i siste fase av testingen, før den avdukes i oktober. Dette blirtrolig den siste M-bilen med kun bensinmotor.

Snart klar – kan bli den siste i sitt slag

– Dette blir en helt spesiell bil.

BMW M, navnebæreren til de sportsligste modellene fra BMW, kan i år se tilbake på 50 historiske år. Til festen kommer også helt nye BMW M2.

Med bare noen måneder igjen til verdenspremieren, nærmer siste testfase i utviklingen av bilen seg slutten. I likhet med første generasjon, vil den nye generasjonen by på mye kjøreglede i kompakt format.

Det ser også ut til å bli den siste modellen fra BMWs M-avdeling med ren bensinmotor – uten noen hjelp av elmotor.

I tilfelle snakker vi avslutningen på et helt spesielt kapittel.

Fire kraftige enderør avslører at dette er noe helt spesielt.
Fire kraftige enderør avslører at dette er noe helt spesielt.

Hedersplass

– Dette blir en helt spesiell bil. Alt tyder på at vi snakker om den siste helt nyutviklede M-modellen med ren bensinmotor. Nå er elektrifiseringen i full gang. Det trenger ikke å innebære at vi utelukkende får M-modeller som er tradisjonelle hybrider eller rene elbiler – men at de i alle fall har et 48-volt system som hjelper litt til, forteller Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Han tror akkurat det vil kunne gi nye M2 en helt spesiell plass i historiebøkene.

– Jeg tipper også BMW vil presse den sitronen så lenge de kan. Se opp for spesialmodeller! M2 er jo også et passende kapittel å ende den tradisjonelle M-bilen med: Seks sylindre i rekke, bensinmotor, bakhjulsdrift og en kompakt bil. Sirkelen er fullendt.

Dukket plutselig opp på politiets hjemmeside - tør du å sjekke?

BMW forventer at mange av kjøperne vil bruke bilen på bane. Derfor testes den grundig under slike forhold. Foto: Uwe Fischer
BMW forventer at mange av kjøperne vil bruke bilen på bane. Derfor testes den grundig under slike forhold. Foto: Uwe Fischer

Heftige ytelser

Helt nye BMW M2 får ytelser på nivå med «rosinen i pølsa» fra forrige generasjon, spesialmodellen BMW M2 CS. Det betyr omtrent 4 sekunder blank på øvelsen fra stillestående til 100 km/t.

Kreftene kommer fra samme 3-liters motor man finner i storebrødrene M3 og M4, men da i en egen konfigurasjon.

Kundene vil kunne velge mellom en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse, eller en 6-trinns manuell girkasse. Det siste vil helt klart være attraktivt for mange av puristene.

De sportslige egenskapene forsterkes av det adaptive M-chassiset og bakhjulsdriften.

Dette er en av de mest eksklusive bilene i Norge

I oktober forsvinner folien og vi får se det endelig designet på nye M2. Foto: Uwe Fischer
I oktober forsvinner folien og vi får se det endelig designet på nye M2. Foto: Uwe Fischer

Nytt design

Under kamuflasjen skjuler det seg et sportslig design med typiske M-detaljer.

På menyen for ekstrautstyr vil man blant annet finne karbontak og M-bøtteseter i karbon. Med andre ord; mindre vekt.

Verdenspremieren til helt nye BMW M2 blir i oktober, etterfulgt av markedslanseringen i april 2023.

Bilen skal produseres på BMWS fabrikk i Mexico.

Nå er det snart slutt for grombilen BMW M2

Avduking til høsten

BMW selv er ganske sparsommelige med opplysninger om interiøret. Men spionbilder tilsier at den får samme infotainmentsystem som i4, iX og nylig faceliftede 3-serie.

Det betyr to store skjermer som smelter sammen til en enhet på toppen av dashbordet.

Det er interessant å merke seg, da vanlige 2-serie ikke har denne løsningen ennå.

Vi vil selvsagt følge utviklingen tett både opp mot og underveis i avdukingen av nye M2 til høsten.

Les vår test av BMW M2 Competition her

Video: Vi har sett nærmere på nye og forrige generasjon av BMW M4: