Elsket og hatet – så billig får du luksusbilen nå

Men her er det mye å se opp for ...

Hva får du egentlig av bruktbil fra 25.000-100.000 kroner? Det ser vi i Broom nå nærmere på. Vi har samlet et knippe av typiske billigbiler og gir deg våre beste råd: Hva bør du vite om dem, hva som er plusser og minuser og ikke minst: Hva du bør se opp for.

Denne gangen er bilen BMW 7-serie – og en 7-serie som virkelig skapte storm, da den ble lansert. Men selv om blant annet designet var kontroversielt, ble den en salgssuksess.

Hva bør du vite om 7-serien (E65 - 2001-2008)?

Det er den etter hvert svært så kjente Chris Bangle som står bak utseendet på 7-serien – den fjerde generasjonen av BMWs direktørbil og flaggskip.

Bangle gikk helt bort fra det elegante og klassiske designet fra modellen før. Kritikken haglet, da bilen ble avduket. Særlig hekken, med det klumpete bagasjelokket, fikk unngjelde. De digre og litt merkelige frontlyktene falt heller ikke i smak hos mange.

Innvendig var det et helt nytt infotainment-system – som BMW kalte iDrive. Dette var første modellen som fikk menyhjul til å styre med. Men brukervennligheten var en liten katastrofe. På den tiden hadde man ikke hurtigmeny-knappene som dukket opp senere.

Resultatet ble slakt for designet og brukervennlighet på iDrive.

Samtidig var det få som kunne nekte for at kjøreegenskapene var svært gode. E65 kjører rett og slett forbasket bra!

Dessuten har den fine motorer. 3-liters diesel er innstegsmodellen – og den desidert mest populære til denne bilen i Norge. Høyt moment gjør at 218 hestekrefter ikke føles undermotorisert – og forbruket er lavt.

I tillegg er komfortsetene noen av de mest behagelige som finnes i bilbransjen. De har et utall justeringsmuligheter, inkludert varme og kjøling.

En liten skuff i dashbordet skjulte telefonen og det er skinn nok i interiøret til å irritere på seg hele MDG. Dette var før man kvittet seg med plastbestikk og tradisjonelle sugerør for å redde verden.

Vi koster på oss å nevne at toppmodellen, 760i, er et skikkelig råskinn. Her snakker vi nemlig en 6-liters V12-motor – som har svimlende 450 hestekrefter. Dessverre er den utenfor budsjettet, denne gangen ...

Kanskje er det til og med en fremtidig klassiker?

Lyst på BMW-luksus? Dette må du sjekke!

Ingen tvil om at dette er en luksusbil. Her er det skyhøy premiumfaktor. Komfortsetene er dessuten noen av det beste bilverden har å by på.
Ingen tvil om at dette er en luksusbil. Her er det skyhøy premiumfaktor. Komfortsetene er dessuten noen av det beste bilverden har å by på.

Hva må du betale?

Tenk på det – for noen år siden var en slik bil helt urealistisk for folk flest. Nyprisen kunne fort bikke to millioner kroner for de motorsterke utgavene. I dag er de tilgjengelig for godt under 100.000 kroner. Tidvis under 50.000 kroner, også.

Men her er det greit å være litt ekstra forsiktig.

Begynn gjerne med å spørre om feil og mangler. Selger plikter å opplyse om det han eller hun kjenner til. En tilstandsrapport er alltid smart, uansett. Og sjekk historikken. Da vet du mer om hva du går til.

Nå skal det også sies at det begynner å bli et rikt utvalg av brukte deler, og alternativer til originaldeler. Du trenger heller ikke bruke merkeforhandler på alt som skal gjøres. På den måten sparer du en del penger.

For rundt 100.000 kroner får du en tidlig modell av E65-generasjonen – gjerne med høy kilometerstand, men som kan være i brukbar stand.

Er du en god (hobby)mekaniker, og har litt ekstra greie på BMW, kan en brukt 7-serie være et godt valg.

De helt klart mest populære bilene i Norge, hadde dieselmotor (730d) – med 218 hestekrefter. Momentet gjør dette til en fin motor, selv på en såpass tung bil.

Men du får 745i med 333 hestekrefter og en silkemyke V8-motor, også. Aldri feil på en direktørbil, det.

PS: E65 fikk en facelift i 2005 – som gjorde den en god del penere å se på. Den fikk blant annet nye lykter foran og bak (og en kraftigere dieselmotor). Men disse koster gjerne over 100.000 kroner.

Bennys råd til familiefar som vurderer 7-serie:

Det svært klumpete koffertlokk fikk mange til å sette frokosten i vrangstrupen, da bilen ble lansert.
Det svært klumpete koffertlokk fikk mange til å sette frokosten i vrangstrupen, da bilen ble lansert.

Hvem kjøpte den som ny?

Et hint ligger i betegnelsen direktørbil. Vi snakker en prisklasse som gjorde den uaktuell for de som ikke var svært godt lønnet – eller hadde vunnet i Lotto.

En del statsoverhoder og noen kongehus kjøpte også 7-serie. Vi er der, ja.

Pluss:

Komfort, kjøreegenskaper og en potensiell utstyrskonge!

Minus?

Designet (hvis du ikke er en av de som liker det, da) og driftskostnader ...

Brukt direktørbil: Her snakker vi brutalt verditap!

Hvor galt kan det gå?

Veldig mye. La oss understreke en gang til: Veldig mye!

For sin tid, var denne bilen stappfull av avansert utstyr. Ting som kan – og vil – gå galt med tiden – og som fort koster flesk å fikse på. Når du tror det ikke kan bli dyrere, så blir det det ...

Her gjelder det å lese annonsen godt og være på vakt. Hvis det for eksempel står at bilen skifter gir ujevnt, men at det kanskje kan fikses med et oljeskift på girkassen, bør du være skeptisk.

Video: Dette bør du vite om før du kjøpe denne bilen:

Denne 7-serien er skuddsikker!