Kommer til Norge: Nå har 50.000 bestilt

Men kan bli dyrere enn først tenkt. Se video:

Den danske bildesigneren og gründeren Henrik Fisker nærmer seg å kunne tilby sin nye elbil til markedet. SUV-en Fisker Ocean skal etter planen leveres til de første kundene allerede i november – og er inne i en rigid testperiode akkurat nå.

Produksjonen vil foregå på Magna Steyer-fabrikken i Østerrike. Alt er så langt i rute – til tross for krig, chip-mangel og etterdønningene av pandemien.

Norge er dessuten et prioritert marked – og blir blant de første landene som får utlevert biler.

Pågangen har vært stor – og nå rapporteres det om 50.000 reservasjoner globalt. Det koster rundt 2.500 kroner å sikre seg en plass i køen.

– Tallene viser at det er en stor interesse for bilen vår, sier Henrik Fisker.

Broom har møtt Fisker-sjef Henrik Fisker flere ganger. Her fra bilutstillingen i Los Angeles før jul i fjor.
Broom har møtt Fisker-sjef Henrik Fisker flere ganger. Her fra bilutstillingen i Los Angeles før jul i fjor.

Kan bli dyrere

I en mail til Broom, skriver Fisker videre at prisene på Ocean vil bli uendret gjennom hele 2023.

Likevel kan bilen bli dyrere for norske kunder. Med den største batteripakken, rekkevidde på 630 kilometer og firehjulsdrift, koster nemlig Ocean 625.000 kroner.

Det betyr at den berøres av det nye avgiftssystemet som trer i kraft fra 1. januar. Da blir det moms på alle elbiler – og bare de som koster under 500.000 kroner kompenseres.

Det betyr i tilfelle at Fisker Ocean får momst på drøyt 30.000 kroner.

Innstegsmodellen, med rekkevidde på 440 kilometer, koster fra 372.000 kroner – og blir dermed ikke berørt av det nye avgiftssystemet.

Knuser Tesla på rekkevidde – prises gunstig

Tilhengervekt

Lengden på bilen er 4,7 meter – og den leveres kun som femseter. Fisker sier foreløpig ingenting om volumet på bagasjerommet. Men toppmodellen kan trekke opptil 1,8 tonn.

Akkurat som BYD Tang, har også Ocean en infotainmentskjerm som kan snus. Du kan altså ha enten stående eller liggende visning.

I tillegg har bilen en unik funksjon som kalles California Mode. Ett trykk, så senkes alle bilens vinduer ned – inkludert siderutene helst bakerst, og selve bakruta. I tillegg åpnes takluka – som Fisker sier er den største i en elbil.

Avduket i Los Angeles - snart kommer den til Norge

Standen til Fisker ble svært godt besøkt på LA Autoshow, der bilen ble offisielt avduket.
Standen til Fisker ble svært godt besøkt på LA Autoshow, der bilen ble offisielt avduket.

60.000 biler i Europa

– Vi forventer et årlig salg på 60.000 biler i Europa, sier Henrik Fisker selv.

Fisker produserer altså bilene sine på Magna Steyer-fabrikken i Østerrike. Der har de akkurat nå gjort seg ferdig med 50 prototyper som er i gang med testing.

Fisker åpnet nylig Europa-kontor i München og bygger et opplevelsessenter for merket i Tyskland, etterfulgt av andre europeiske land.

I videoen øverst kan du blant annet se mer av interiøret og høre deler av vårt eksklusive intervju med Henrik Fisker.

Første gang Fisker Karma ble vist i Norge var på Broom-festivalen!

Ny modell på vei

I tillegg til SUVen Ocean, holder Fisker på med en småbil som heter Pearl. Den er fortsatt ikke avduket – kun teaserbilder er sluppet så langt. Den kommer først i 2024.

Likevel er det registrert 3.200 reservasjoner.

Pearl vil bli tilgjengelig med to batteripakker – med rekkevidde opptil rundt 500 kilometer. Innstegsmodellen får forhjulstrekk – men den blir også tilgjengelig med dual motor firehjulsdrift.

Video: Her ser du vårt møte med Fisker Ocean på bilmessen i Los Angeles:

Går rett i strupen på Tesla – her er deres første modell