Her får du bruktbil med konkurs-rabatt

Billigbil: Dette bør du vite før du kjøper Saab 9-3.

Hva får du egentlig av bruktbil fra 25.000-100.000 kroner? Det ser vi i Broom nå nærmere på. Vi har samlet et knippe av typiske billigbiler og gir deg våre beste råd: Hva bør du vite om dem, hva som er plusser og minuser og ikke minst: Hva du bør se opp for.

Denne gangen ser vi nærmere på Saab 9-3, som solgte bra i Norge i flere år. Det var imidlertid ikke nok til å redde merket, Saab gikk konkurs i 2011.

Hva bør du vite om 9-3?

Dette er andre generasjon 9-3. Den første var egentlig en 900, som Saab byttet navn på i forbindelse med en facelift. Akkurat det er et ganske velkjent triks for å gi biler et forlenget liv.

Bilen debuterte i 2002, som 2003-modell. Det var ingen tvil om at dette var en viktig bil for Saab. Forrige 9-3 var gammel. Det samme var storebror 9-5. Nå trengte Saab virkelig en suksess, og det var ingen ting å si på ambisjonene. Planen var at 9-3 skulle bli en storselger, samtidig som den skulle løfte Saab opp i premiumretning.

Saab startet med sedan, den var alene i modellutvalget de første årene. Foto: NTB Scanpix
Saab startet med sedan, den var alene i modellutvalget de første årene. Foto: NTB Scanpix

Saab-eier General Motors holdt imidlertid igjen på pengesekken. 9-3 var bygget på samme plattform som Opel Vectra og hadde mye til felles med den, under skallet. Men Saab-ingeniørene var gode til å få inn særpreg, blant annet i et interiør som fikk mye skryt.

Sedan kom først, deretter cabriolet – og til modellår 2006 kom endelig stasjonsvogn. Som det skulle vise seg: Den kom for sent. Da var nyhetens interesse over, flere tøffe konkurrenter hadde kommet til, og resten av levetiden ble egentlig en forsvarskamp for Saab. 9-3 var på markedet helt til konkursen, med sterkt fallende salg de siste årene.

Cabrioletmodellen er i en særstilling blant entusiastene. Sedan har blitt en litt glemt bil – mens en 9-3 stasjonsvogn i god stand fortsatt kan være et bra familiebil-valg.

Klart mest vanlige motorisering er en 1,9-liters dieselmotor på 120 hestekrefter. Den gjør en helt grei jobb i denne bilen. 2-liters bensinmotor på 150 hestekrefter kler også 9-3 bra. De fleste eksemplarene er bra utstyrt, og interiørene holder seg generelt godt.

Saab kom veldig sent med 4x4. Derfor er det ikke mange slike biler på markedet, men de er ettertraktet blant kjennerne. Litt forhøyet 9-3X stasjonsvogn med firehjulstrekk er en god vinterbil!

Derfor endte det med konkurs for Saab

Saab kom med offroad-utgaven 9-3X helt mot slutten av livsløpet – alt for sent til å kunne få til noe storsalg.
Saab kom med offroad-utgaven 9-3X helt mot slutten av livsløpet – alt for sent til å kunne få til noe storsalg.

Hva må du betale?

Slitne eksemplarer får du nå fra vrakpant. Med mindre du har god tid, verktøy og peiling på mekking av bil, er nok det biler du best styrer unna.

Fra 20.000 kroner er det mulig å finne noenlunde kurante eksemplarer. Her kan tilstanden variere enormt. Selv om bilen ser fin ut, er det langt fra sikkert at den er i god teknisk stand. Kjøper du i denne prisklassen, bør du absolutt sjekke bilen nøye, med en test eller tilstandsrapport fra verksted.

For rundt 50.000 kroner er det ganske mye å velge mellom. Her trenger kjørelengden heller ikke å være avskrekkende, rundt 150.000 kilometer er ikke helt uvanlig.

Går vi til 100.000 kroner, er vi også like ved pristoppen for biler som ikke er helt spesielt påkostet. Da får du typisk en fin cabrolet fra 2004/2005 eller en stasjonsvogn fra de aller siste årgangene.

Så god servicehistorikk som mulig er grunnleggende viktig her. Dette kan også sprike veldig. Biler som har vært eid av Saab-entusiaster (helst bare én), kan være temmelig annerledes fra biler som har hatt mange eiere, og der de fleste bare har vært ute etter så billig bil som mulig.

Elbilen skulle redde Saab, her fikk vi teste den

Saab fikk mye skryt for interiørene sine. Både design og materialkvalitet har stått seg bra.
Saab fikk mye skryt for interiørene sine. Både design og materialkvalitet har stått seg bra.

Hvem kjøpte den som ny?

Saab var alltid litt sært i Norge. Det positive med det, er at mange av bilene ble kjøpt av entusiaster og folk med et litt over gjennomsnittlig forhold til bil. Det var også en ganske solid akademiker-faktor over mange kjøpere. Skal vi gjette mange av dem heller dro innom verkstedet, enn å forsøke å fikse småfeil selv?

Pluss

Særpreg, fine interiører, lekker cabriolet og praktisk stasjonsvogn.

Minus

Litt ujevn kvalitet, noen deler kan være krevende å få tak i.

Vi sjekket hva det kostet å importere Saab 9-7X– blir du overrasket?

Linjelekker cabriolet, her hadde Saab rike tradisjoner å bygge videre på fra forgjengerne.
Linjelekker cabriolet, her hadde Saab rike tradisjoner å bygge videre på fra forgjengerne.

Hvor galt kan det gå?

Som med billigbiler flest: Går du for så rimelig bil som mulig, må du også ta høyde for at eierforholdet kan vare frem til neste kjøretur. Og så kan det være slutt.

Derfor er det også så viktig å sjekke bilen før du kjøper. Grunnleggende viktig er det også når den sist var på EU-kontroll. En fersk EU-kontroll er ingen sikker garanti, men det er i alle fall en god indikator på at viktige ting er i orden. Er neste EU-kontroll om tre uker? Da er det vel grunn til å tro at dagens eier ikke akkurat har gledet seg til den...

Servicehistorikk er viktig. Det samme er det at slitedeler er skiftet. Og så MÅ du sjekke rust. Det har tatt livet av mange Saab-modeller opp gjennom årene.

Det som er litt unikt med Saab, er de entusiastiske eierne. Det smarteste du kan gjøre, er å kjøpe fra en av dem. Du betaler kanskje litt mer der og da, men de pengene sparer du fort inn.

Her snakker vi virkelig sjelden Saab til salgs i Norge

Hva skal du se opp for? Se mer i videoen under: