Volvo-fabrikken i Torslanda utenfor Gøteborg er blant dem som har hatt utfordringer med deletilgang og produksjon de siste årene. Foto: NTB Scanpix.
Volvo-fabrikken i Torslanda utenfor Gøteborg er blant dem som har hatt utfordringer med deletilgang og produksjon de siste årene. Foto: NTB Scanpix.

Nå kan det verste være over

Bilbransjen har virkelig hatt det tøft.

Korona-pandemien rammet bilbransjen hardt. En rekke fabrikker måtte stenge, logistikk brøt sammen – og etterspørselen etter nye biler sank også kraftig i de fleste markedene.

Dermed lå det an til en stor opptur da pandemien begynte å slippe taket, men slik gikk det ikke. Da dukket det nemlig opp nye utfordringer, nå med delemangel.

Det er særlig mangel på såkalte halvledere som har vært problemet det siste drøye året. Halvledere er helt avgjørende for å få elektronikk til å fungere. Og i nye biler er det som kjent mye elektronikk.

Vanskelig å sette dato

Dette har gjort at mange har måttet redusere produksjonen, i noen tilfeller også stoppe fabrikkene helt. Biler har også blitt produsert og levert ut, uten enkelte utstyrsdetaljer som krever halvledere, med løfte om senere ettermontering.

Vi har også sett eksempler på at produsentene har tatt bort utstyr som tidligere har vært standard, for å kunne bygge ferdig biler.

For mange kunder har dette ført til stor usikkerhet. Det har blitt lang ventetid på mange modeller, samtidig som produsentene har slitt med å kunne gi nøyaktig dato for utlevering av biler.

Derfor er det ikke bare å produsere opp halvledere i en fei

BMW er blant dem som har lang ventetid på enkelte modeller, det gjelder blant annet noen utgaver av den elektriske SUV-en iX.
BMW er blant dem som har lang ventetid på enkelte modeller, det gjelder blant annet noen utgaver av den elektriske SUV-en iX.

Tar unna bestillinger

Nå ser det imidlertid ut som det verste kan være over. Bloomberg er blant dem som rapporterer at flere bilprodusenter er tilbake til normal produksjon, blant dem Volkswagen, Mercedes og BMW.

Tilgangen på halvledere skal ha endret seg betydelig og situasjonen er både bedre og mer forutsigbar enn den var i fjor. En medvirkende faktor her er at etterspørselen etter forbrukerelektronikk som også bruker halvledere, har falt i flere større markeder. Dermed blir det også enklere for bilbransjen å få tak i det de trenger.

Flere av de tyske produsentene er nå i gang med å ta unna bestillinger som har hopet seg opp og dermed redusere ventetiden.

Noen får ikke bil før i 2023 – andre leverer på dagen

Volkswagen er blant dem som har vært hardt rammet av delemangel. Det har også påvirket produksjonen av biler som høy etterspørsel i Norge, blant dem SUV-en ID.4. Foto: NTB Scanpix
Volkswagen er blant dem som har vært hardt rammet av delemangel. Det har også påvirket produksjonen av biler som høy etterspørsel i Norge, blant dem SUV-en ID.4. Foto: NTB Scanpix

Gode nyheter for Norge

Går det som mange nå håper, vil tilgangen på halvledere være normalisert fra andre halvår 2022. Dermed blir også situasjonen langt mer forutsigbar, både for produsentene og bilkjøperne.

For det norske markedet er dette svært gode nyheter. Vi gikk inn i 2022 med en historisk høy ordrereserve, altså biler som var bestilt, men ikke utlevert ennå. Ventetid på over ett år har ikke vært uvanlig på enkelte elbilmodeller.

Det har skapt frustrasjon på flere hold og påvirker naturligvis markedet, på den måten at de som kan levere uten lang ventetid får et stort fortrinn. Dette har nok også gjort at en god del kunder har droppet bilen de egentlig ville kjøpe, og heller gått for en annen modell med kortere leveringstid.

Ventetiden er kortere – likevel er det nesten ingen som velger dem

Video: Jan Tore fant drømmebilen i Sveits – og kjøpte usett