Dette er biltypen veldig mange drømmer om

Og her er en skikkelig tøffing. Se video:

USA er ikke bare bilens hjemland, men også pickupenes hjemland. Akkurat hvem som var aller først ute, strides de lærde om. For i massebilismens spede barndom er det litt vanskelig å skille mellom hva som var pickup og hva som var lastebil.

Ford hadde i alle fall en pickup-liknende sak i 1917 og erkekonkurrent Chevrolet året etter. Det som derimot er helt sikkert er at Fords legendariske F-serie så dagens lys helt tilbake i 1948.

Bilene ble umiddelbart en suksess blant bønder, håndverkere og andre som trengte en praktisk, enkel, solid og fleksibel bil. De senere årene har bilene blitt mer og mer livsstil-biler i tillegg. Og en biltype som mange ønsker seg.

Siden har Ford F-serie kommet i ikke mindre enn 14 (!) generasjoner. Den er verdens nest mest solgte modell gjennom alle tider, kun slått av japanske Toyota Corolla.

Dette må du betale – og dette må du vite

Bilene holder fortsatt koken. En pickup er en biltype som mange ønsker seg. Enten det er snakk om en Toyota Hilux, VW Amarok, eller noe enda større og amerikansk.

En av de aller råeste er Ford F-150 Raptor. En diger og bøs bil med framkommelighet og en attitude helt utenom det vanlige. Vi har nå testet andre generasjon av F-150 Raptor (2015 - 2020).

Her får du en toseters varebil fra 2018, som har gått 100.000 kilometer for rundt 800.000 kroner. Dette er 13. generasjon av F-serien.

Hvordan er den å kjøre, hva som er styrker og svakheter her – og ikke minst hva du bør være oppmerksom på før kjøp er definitivt betimelige spørsmål.

Alt dette, og mer til, får du svaret på ved å se videoen til denne saken.

Vi takker RøhneSelmer, Kalbakken, for lån av F-150 Raptor til denne testen.

Les også: Dette var drømmebil – slik er den 15 år senere

Video: Se vår test av Ford F-150 Raptor her

Annonsørinnhold: