DS 3 er en fargeklatt i trafikkbildet. Særlig når den spekkes slik som testbilen - med knallrød lakk kombinert med svart tak (koster 6.500 kroner) – og svarte felger.
DS 3 er en fargeklatt i trafikkbildet. Særlig når den spekkes slik som testbilen - med knallrød lakk kombinert med svart tak (koster 6.500 kroner) – og svarte felger.

Bedre rekkevidde – men fortsatt for dyr

Denne er for spesielt interesserte.

DS er søstermerket til franske Citroën og skal by på en del ekstra premiumfølelse, uten at det skal koste skjorta. I utgangspunktet en smart idé. Nordmenn er glade i å ha litt ekstra luksus i hverdagen.

DS 3 Crossback er en elektrisk, kompakt og litt crossover-aktig bil – med noen designtrekk som gir den særpreg. Dessuten en startpris på rett under 300.000 kroner.

I utgangspunktet en oppskrift som bør treffe godt i elbillandet, Norge. Nå har den dessuten fått en oppgradering, som skal gjøre den mer aktuell.

Ingen storselger

Det trengs en vitamininnsprøytning, for salget går trått. Siden januar 2021 er det registrert 140 DS 3 Crossback E-Tense i Norge. 29 av disse har blitt solgt i løpet av årets fire første måneder.

Til sammenligning er det over 2.100 som har kjøpt Citroën e-C4. Disse to bilene har en god del til felles.

Så hvorfor er det så store avvik? Det vil vi forsøke å finne ut av ....

Dette er en korttest. Det betyr at vi har kjørt denne modellen tidligere. Nå prøver vi den med en annen motor. Du finner en mer grundig test av denne modellen her.

Den særegne 'knekken' på skulderlinjen rundt B-stolpen er ikke like populær hos alle. Men designet generelt får tommel opp.
Den særegne "knekken" på skulderlinjen rundt B-stolpen er ikke like populær hos alle. Men designet generelt får tommel opp.

Hva er nytt:

Testbilen er en Performance Line-utgave. Det betyr blant annet sportsseter, 18" sorte felger – og utstrakt bruk av alcantara og røde kontrastsømmer. Sistnevnte blant annet på dashbordet og øverst på dørene.

I tillegg er rekkevidden forbedret noe siden sist vi kjørte DS 3 Crossback. Her har du nå 341 kilometer målt, etter WLTP-metoden.

Adaptiv cruisecontroll er fortsatt ekstrautstyr – men er del av en sikkerhetspakke som koster kun 5.500 kroner. Så da er det ikke så ille.

Ut over det er bilen utstyrt med det meste som standard i Performance Line-utgaven. Eneste tillegget på testbilen er den røde lakken og svart tak (6.500 kroner), tidligere nevnte sikkerhetspakke (5.500 kroner) og head up display (5.500 kroner). Da ender den på 349.500 kroner.

Interiøret i Performance Line er sportslig. Men kjøreegenskapene følger ikke opp. Til gjengjeld har du hele 17 cm bakkeklaring.
Interiøret i Performance Line er sportslig. Men kjøreegenskapene følger ikke opp. Til gjengjeld har du hele 17 cm bakkeklaring.

Hvordan fungerer det?

Med litt utbedringer på software – har rekkevidden økt fra 320 til 341 kilometer. Ikke at det har allverden å si, bortsett fra de gangene du mangler rundt 20 kilometer på å komme deg helt fram, selvsagt.

Oppgitt snittforbruk på 14,7 kWt per 100 kilometer klarer vi ikke å gjenskape – selv under ganske ideelle forhold.

Vi ender på 15,5 kWt når vi tar testløypa på 100 kilometer, med ulike veityper, både småveier og motorvei. Vi følger fartsgrensene (kjører ikke sakte for å spare strøm), det er tørt på veien og rundt 15 grader – og vi bruker det normale kjøreprogrammet (ikke spareprogrammet).

Men er du litt forsiktig, burde det ikke være umulig å nå rekkevidden på en vanlig sommerdag.

Bilen kan lade opptil 100 kWt. Det er ikke all verden, men med et lite batteri som det er her, på 50 kWt, klarer du likevel å lade fra 20-80 prosent på en halvtime, under helt optimale forhold.

Våre tester tilsier rundt 20-24 kWt på 20 minutter hurtiglading. Og du trenger vanligvis bare å lade 10-15 minutter for å få nok strøm til å komme deg videre. Da er også ladingen som regel mest effektiv.

Plassen er sterkt begrenset i baksetet – og bagasjerommet er heller ikke spesielt stort. Her finnes det bedre alternativer å velge mellom. Peugeot e-2008, for eksempel.

Med 136 hestekrefter, er det DS-3 ingen racerbil. 0-100 km/t på 9,8 sekunder er ganske "slapt". Men det fine med elbilene, der du får momentet helt fra start, er at opp til rundt 50-60 km/t føles det sprekt. Med mindre du setter den i spareprorgrammet Eco – da reduseres effekten såpass mye at den rett og slett kjennes undermotorisert.

Kjøreegenskapene lener seg tungt mot komfort, selv med det sportslige navnet Performance Line. Du har også god bakkeklaring, som noen vil sette pris på – og støynivået er behagelig lavt.

PS: Kjøper du DS, får du også litt ekstra service i form av gratis dekkhotell i tre år, inkludert dekkskift, dedikert DS rådgiver tilgjengelig 24 timer i døgnet, 24 timers veitjeneste og alltid erstatningsbil ved driftsstans (uansett årsak).

Bilen for deg hvis?

Du liker å skille deg litt ut

Ikke bilen for deg hvis?

Du trenger mye plass

Ikke bagasjerom foran og kun 350 liter til rådighet her. DS 3 Crossback er ingen plassmester.
Ikke bagasjerom foran og kun 350 liter til rådighet her. DS 3 Crossback er ingen plassmester.

Konklusjon:

DS 3 er ikke størst, billigst og i alle fall ikke raskest. For eksempel er Citroën e-C4 rimeligere, har betydelig bedre plass både i baksetet og bagasjerommet og i tillegg enda høyere komfort. Og der har du nok mye av forklaringen på det store avviket i salgstallene.

Du skal være litt spesielt interessert for å gå for DS 3 Crossback ...

Men det er i alle fall én av elbilene som etter alle solemerker vil koste det samme etter nyttår.

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan bileierne selv fortelle om bilen sin og hvilke erfaringer de har med den. Det ligger over 12.000 anmeldelser inne allerede! Deriblant er det også 18 anmeldelser også av det ferske bilmerket DS.

Én av disse gjelder DS 3 Crossback E-tense. Gå gjerne inn og legg inn en anmeldelse av din bil her

DS 3 Crossback E-Tense

Motor og ytelser:

Motor: Elektrisk, én motor

Effekt: 136 hk / 260 Nm

0-100 km/t: 9,8 sek.

Toppfart: 150 km/t

Forbruk (WLTP): 14,7 kWt/mil

Batteri/lading:

Batteripakke: 50 kWt

Rekkevidde: 341 km (WLTP)

Hurtiglading: 100 kW

Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 412 m x 154 m x 199 cm

Bagasjerom: 350 / 1.050 liter

Vekt: 1.523 kg

Tilhengervekt: 0 kg

Taklast: 70 kg

Pris:

Startpris: 332.000 kroner

Pris testbil: 349.500 kroner

Oppgitt vs målt:

Målt forbruk* 15,5 kWt/100 km

* = Vi kjører alle testbilene i egen testløype, som inkluderer motorvei, småkjøring og landevei, og forsøker å gjøre det så likt som mulig.

NB: Forbruket påvirkes likevel av ytre faktorer, som temperatur, vær, kjøreforhold, trafikk og kjøremønster.

Video: Vi testet bilferie med taktelt:

Jon Ingar forsøkte først å rullemale bilen...