Dette er bilen som får frem smilet hos de fleste

Broom-Larssen møter første generasjon VW Golf cabriolet. Se video:

Første gang Jan Erik Larssen og Brooms bilekspert Benny Christensen traff hverandre, hadde de begge første generasjon VW Golf GTI.

Da er det kanskje ikke rart at stemningen er på topp når de to møtes mange år senere – i Bennys egen Golf cabriolet.

Også den fra første generasjon. 1992-modellen var aller siste årgang av denne – og en bil som Benny selv beskriver som svært enkel og ukomplisert. Her er det ikke et spor av sikkerhetsutstyr. Og du kan omtrent plukke den i deler hvis du har litt verktøy.

– Det gir meg en veldig god følelse å kjøre denne bilen. Den er skikkelig nedpå. Folk smiler og peker når de får se den, forteller Benny.

1992-modellen var siste årgang av Golf 1 cabriolet.
1992-modellen var siste årgang av Golf 1 cabriolet.

Fin bil for 60.000 kroner

I tillegg trekker han frem at Golfen er ganske så anvendelig. Der en god del cabrioleter bare har to seter, har Golf plass til fire og et lite bagasjerom i tillegg.

Ikke mindre enn 350.000 eksemplarer ble laget. Det gjør også at det er ganske mange igjen, nå har dette for lengst blitt en klassiker.

På bruktmarkedet kan prisene starte på ned mot vrakpant. Men de bilene er neppe de smarteste kjøpene:

– Mitt råd er å legge mer penger i det. Kjøper du et lurvete eksemplar, risikerer du mye påkost for å holde bilen på veien. For rundt 60.000 kroner får du fine biler, forteller Benny.

Golf R cabriolet: Dette er morsomme saker

Tidsriktig brosjyrebil av første generasjon Golf cabriolet. Den hadde storhetstiden sin sent på 1980-tallet.
Tidsriktig brosjyrebil av første generasjon Golf cabriolet. Den hadde storhetstiden sin sent på 1980-tallet.

Bør sjekkes nøye

Det rimeligste eksemplaret av første generasjon Golf cabriolet på bruktmarkedet akkurat nå, blir din for 31.000 kroner. Det er en bil som ikke overraskende krever en del stell. Dobler du dette, er det brukbart med biler å velge mellom. Mens spesialmodeller og svært påkostede eksemplarer kan nærme seg 200.000 kroner.

– Det er viktig å sjekke nøye før kjøp. De fleste eksemplarene har vært gjennom en eller annen form for restaurering. Kvaliteten på jobbene kan variere mye. Derfor anbefaler jeg også en test eller sjekk på verksted, før man eventuelt slår til, avslutter Benny.

Se Jan Erik og Benny på cabriolet-tur i videoen øverst i denne artikkelen:

Kjells VW Golf cabriolet er ikke som alle andre ...

Video: Her tester Broom-Larssen en adskillig røsligere bil: