Vanlig stasjonsvogn fra Volvo? Nei, her snakker vi høy entusiastfaktor! Foto: Bilwebauctions.se
Vanlig stasjonsvogn fra Volvo? Nei, her snakker vi høy entusiastfaktor! Foto: Bilwebauctions.se

Sjelden mulighet: Nå selges Volvo-klassikerne på auksjon

Tre på samme gang – de kommer fra samme eier.

Stasjonsvogn har vært en viktig del av Volvo-merkevaren i flere tiår. De har til og med sitt eget navn på biltypen: Nemlig Herregårdsvogn.

Stort sett har dette handlet om biler der praktiske egenskaper og fornuft har trumfet det aller meste annet. Men noen unntak har det også vært: Som modellen det nå straks skal selges tre eksemplarer av på auksjon i Sverige.

850 T-5R er en betegnelse som kan få pulsen til å øke hos bilentusiaster over hele verden. Her tok Volvo utgangspunkt i den ganske trauste stasjonsvognen 850 og laget en bil som virkelig vakte oppsikt da den ble vist første gang i 1994.

5.500 biler ble bygget

T-5R ble utviklet delvis i samarbeid med Porsche. Både motoren på 240 hestekrefter og girkassene fikk hjelp fra Tyskland. Nok til å sende bilen av gårde fra stillestående til 100 km/t på 6,9 eller 7 sekunder, på henholdsvis sedan og stasjonsvogn.

Den opprinnelige produksjonen var planlagt til 2.500 biler, men bilen var en stor suksess så 5.500 T-5R ble produsert: 1.975 av disse var i kremgul farge som virkelig ble en signatur for modellen. Bilen ble fort kalt T-Gul på folkemunne.

Bilene har for lengst blitt samlerobjekter og det er ingen liten begivenhet når tre eksemplarer av T-5R nå skal selges på samme auksjon i Sverige.

Caresto T6 R: Dette er egentlig en Volvo

To av bilene er altså i den karakteristiske gulfargen, dette eksemplaret har manuell girkasse. Foto: Bilwebauctions.se.
To av bilene er altså i den karakteristiske gulfargen, dette eksemplaret har manuell girkasse. Foto: Bilwebauctions.se.

Overkommelige priser

Bilweb Auctions står bak, bilene kommer fra samme eier. Det er snakk om to gule eksemplarer fra 1995 – og en rød bil fra 1996.

De tre virker å være i relativt normal bruksstand, prisene må også kunne sies å være overkommelige.

Den rimeligste er en gul bil som har rullet 265.000 kilometer. Den har full servicehistorikk og prisen blir estimert til mellom 120.000 og 140.000 svenske kroner.

Slik får du mer krefter i en gammel Volvo:

Gøteborg og Rivieraen

Den andre gule bilen har manuell girkasse, noe som er sjeldent på disse modellene. Den har gått 180.000 kilometer og servicehefter sladrer om at bilen har hatt tilhold både i Gøteborg og på den franske rivieraen. Her er prisantydning 160.000-200.000 kroner.

Bil nummer tre er altså ett år nyere, fra 1996. Her er kilometerstanden på 240.000, siden 2008 har den ikke rullet mer enn 21.000 kilometer. Prisantydning her: 180.000-220.000 kroner.

Dette er bilene Volvo aldri laget

De tre bilene kommer fra samme eier, det røde eksemplaret er ett år nyere enn de to gule.
De tre bilene kommer fra samme eier, det røde eksemplaret er ett år nyere enn de to gule.

Dårlig tid

Selv om bilene er sjeldne og ettertraktet, må prisene kunnes sies å være overkommelige. Her er det også helt klart potensiale for verdistigning de kommende årene.

Får du lyst på én av dem? Da har du relativt dårlig tid. Auksjonen går nemlig av stabelen allerede 19 mai. Da får vi svaret på hva markedet nå vurderer som riktig pris på biler som dette – også om de tre blir splittet opp og får hver sine eiere, eller om én samler kjøper alle.

Denne Volvoen er i ferd med å bli sjelden:

Fire fakta om T-5R:

– Bilen ble i siste liten omdøpt fra 850 PLUS 5, til T-5R.

– Hvis du ikke ville ha grå 17-tommers felger, kunne du få 16-tommere – uten tillegg i prisen.

–850 T-5R ble erstattet av 850R som hadde ytterligere 10 hk ekstra - altså 250.

– I USA fikk man ikke kjøpt bilen med automatgir.

Video: Her runder Volvoen én million kilometer