Renault Scenic har kommet til veis ende, etter en salgsutvikling som ikke har vært spesielt lystig for Renault.
Renault Scenic har kommet til veis ende, etter en salgsutvikling som ikke har vært spesielt lystig for Renault.

Slutt for stor bilsuksess – etter 26 år

Renault Scenic var virkelig en nyskapende bil.

Den debuterte i 1996 og ble umiddelbart en stor suksess for Renault. Flerbruksbilen Scenic var både nyskapende og utradisjonell da da den kom, den ble også kåret til Årets bil i Europa. Scenic hadde en rekke smarte løsninger og romslig interiør, kombinert med kompakte ytre mål.

Også her hjemme var salgstallene solide. Scenic hentet mange nye kunder til Renault. Første generasjon gikk unna i nesten 2,8 millioner eksemplarer totalt sett.

Renault har fulgt opp med nye utgaver og utvidet også kjapt med den større sjuseter-utgaven Grand Scenic. Salgsmessig har de likevel ikke klart å følge opp suksessen fra første generasjon.

Første generasjon het Megane Scenic, etter hvert forsvant Megane i modellbetegnelsen.
Første generasjon het Megane Scenic, etter hvert forsvant Megane i modellbetegnelsen.

Vil heller ha SUV

Nå har Scenic kommet til veis ende, produksjonen er avsluttet. Grand Scenic skal være med oss litt til, den skal etter planen fases ut neste år.

Dermed går det med disse modellene som med de fleste andre flerbruksbilene. Bilklassen er nesten borte. Fallende salg har gjort at den ene produsenten etter den andre har faset ut flerbruksbilene.

I stedet velger mange av kundene SUV-er. Noen bilprodusenter har tilpasset seg det ved å gi flerbruksbilene sine crossover-faktor. Peugeot 3008 og 5008 er de fremste eksemplene på det.

Dette var verdens første flerbruksbil

Grand Scenic utenfor Legoland, et velkjent sted for det som var den store målgruppen til bilen, nemlig småbarnsforeldrene.
Grand Scenic utenfor Legoland, et velkjent sted for det som var den store målgruppen til bilen, nemlig småbarnsforeldrene.

Satser på elbiler

Her hjemme var biler som Scenic, Volkswagen Touran/Sharan og Ford S-Max lenge populære, særlig blant småbarnsforeldrene. Men det begynner å bli lenge siden storhetstiden.

I et stadig mer elbil-preget modellutvalg her hjemme, er både Touran og Sharan ute hos Volkswagen. Ford faset ut både S-Max og den litt større Galaxy i fjor og skal ikke ha noen planer om oppfølgere til disse.

Hos Renault handler svært mye nå om elbiler. Nye Megane E-Tech kommer i sommer og er første bil i en stor, elektrisk satsing. Det gjør også at terskelen for å droppe eksisterende modeller nok er lavere enn vi tradisjonelt har sett.

Denne bilen lignet ikke på noe annet

Spesialutgaven RX4 hadde markant offroadstyling og 4x4. Også her tenkte Renault nytt.
Spesialutgaven RX4 hadde markant offroadstyling og 4x4. Også her tenkte Renault nytt.

Ikke mange bruktbiler

At Scenic-salget har vært begrenset i Norge i mange år, ser vi tydelig på bruktmarkedet. I skrivende stund er det ikke mer enn fem Scenic og 23 Grand Scenic til salgs her hjemme.

Den eldste er en 2001-modell som blir din for 19.000 kroner. Dyreste og nyest er en Grand Scenic fra 2018. Her er prisforlangende på 256.000 kroner.

Husker du dette? Renault Scenic ble kåret til bruktbilen fra helvete

Video: Fem tastetrykk – så blir plassen gedigen: