Renault har en omfattende virksomhet i Russland, nå trekker de seg helt ut av landet. Denne forhandleren ligger for øvrig i Sankt Petersburg. Foto: NTB Scanpix
Renault har en omfattende virksomhet i Russland, nå trekker de seg helt ut av landet. Denne forhandleren ligger for øvrig i Sankt Petersburg. Foto: NTB Scanpix

Har 45.000 ansatte i Russland – nå trekker de seg helt ut

Renault ble tvunget til å handle kjapt.

Krigen i Ukraina har fått konsekvenser for flere bilprodusenter. Noen har underleverandører i Ukraina og har fått utfordringer med deler fra dem. En rekke vestlige bilmerker har også produksjonsanlegg i Russland. Her er det nå bråstopp hos de aller fleste.

Hardest rammet er Renault. 8 prosent av alle inntektene deres kom i fjor fra Russland. De har hatt et betydelig salg i landet, samtidig som de eier 68 prosent av AutoVAZ som blant annet produserer Lada.

Til sammen har Renault og AvtoVAZ ikke mindre enn 45.000 ansatte i Russland. De går nå usikre tider i møte.

– Vanskelig, men nødvendig

Nå er det nemlig klart at Renault selger seg ut av alt de eier i Russland. Det er akkurat bekreftet at det franske selskapet overfører hele eierandelen i AvotVAZ til forskningsinstitusjonen NAMI i Moskva. Prisen skal være én rubel, eller rundt 12 norske øre med dagens kurs. Ifølge rapporter vil denne eierandelen deretter overføres til byadministrasjonen i Russlands hovedstad.

Renault-sjef Luca de Meo kaller avgjørelsen om å trekke seg ut av Russland vanskelig, men nødvendig. Foto: NTB Scanpix.
Renault-sjef Luca de Meo kaller avgjørelsen om å trekke seg ut av Russland vanskelig, men nødvendig. Foto: NTB Scanpix.

– I dag har vi tatt en vanskelig, men nødvendig avgjørelse. Vi tar et ansvarlig valg for våre 45.000 ansette i Russland, uttaler Renault-sjef Luca de Meo.

Han hadde nok heller ikke mange alternativer i denne saken. Renault forsøkte først å sitte stille i båten og drive som vanlig. Men etter at Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i mars talte direkte til parlamentet i Frankrike og ba politikerne presse på for at alle franske selskaper skulle trekke seg ut av Russland, endret dette seg kjapt. Renault ble fremhevet som et eksempel, med oppfordring til global boikott hvis de ikke responderte.

Produksjonen går mot slutten – denne får ingen etterfølger

Bygge mindre avanserte biler

Bare timer senere, gikk Renault ut med melding om at de stoppet all aktivitet i Russland umiddelbart. Dessuten at de skulle vurdere sin fremtid i AvtoVAZ.

Nå er altså prosessen over. Renault skal imidlertid ha mulighet til å kjøpe tilbake sin andelen, innen de neste seks årene. Men da med fratrekk til alle investeringer som blir gjort i selskapet i mellomtiden.

Hvordan det vil gå med AvtoVAZ fremover, er uklart. Selskapet har basert mye av driften på kunnskap, teknologi og deler fra Renault. Når dette forsvinner nærmest over natten, blir det en krevende jobb å finne alternative løsninger. Det blir blant annet spekulert i at de nå må bygge langt mindre avanserte biler enn tidligere og fjerne viktig utstyr, for å opprettholde en viss produksjon.

Startet karrieren i NSB – nå er dette sjeldne saker

Renault trekker seg ut av AvtoVAZ, det vil få store konsekvenser for Russlands største bilprodusent. Foto: NTB Scanpix
Renault trekker seg ut av AvtoVAZ, det vil få store konsekvenser for Russlands største bilprodusent. Foto: NTB Scanpix

Vil koste dyrt

Det er også ventet at etterspørselen etter nye biler i Russland vil falle kraftig de neste årene, som følge av krigen og omfattende sanksjoner mot landet.

Inntil nylig har målsetningen for AutoVAZ vært at de skulle bygge rundt tre millioner biler årlig, innen 2025. Nå ser det svært urealistisk ut.

Samtidig er det klart at exiten fra Russland koster Renault dyrt. På kort sikt er det snakk om en nedskrivning på minst 20 milliarder kroner.

Ukraina-krigen stopper produksjonen av flere elbiler

Video: Heftige saker, denne er på vei til Norge