Nye Range Rover Sport kommer med både bensin- og dieselmotor – og som ladbar hybrid. Og i 2024 er det også klart for helelektrisk utgave.
Nye Range Rover Sport kommer med både bensin- og dieselmotor – og som ladbar hybrid. Og i 2024 er det også klart for helelektrisk utgave.

Den viktigste nyheten kommer om to år

Da er det klart for elektrisk Range Rover.

Det er travle tider hos Range Rover akkurat nå. I løpet av kort tid har de vist en helt ny utgave av toppmodellen som bare heter Range Rover – og en ny Range Rover Sport.

De to er bygget på samme plattform og har veldig mye teknologi felles. Begge blir løftet flere hakk i eksklusivitet med de nye utgavene, det merkes også på prisene.

Range Rover starter på 1.890.000 kroner. Går du for Sport i stedet, sparer du en god slump penger. Den har nemlig startpris på 1.418.900 kroner. Dette gjelder Range Rover Sport PHEV 440e Dynamic SE.

Som navnet tilsier er dette en ladbar hybrid. Den er klasseledende på rekkevidde og skal klare mellom 109 og 115 kilometer på strøm.

Betydelig prisfordel

Dette er imidlertid bare en forsmak på elektrifiseringen hos Range Rover. I 2024 skal begge disse modellene komme i helelektriske utgaver. Det er biler som kan bli svært attraktive i Norge.

Selv om alt nå tyder på at elbilene vil få moms på beløp over 500.000 kroner, er det fortsatt ikke snakk om å innføre ordinære avgifter på elbiler her hjemme. Dermed vil de fortsatt ha en betydelig prisfordel, sammenlignet med øvrige biler.

Første generasjon: Her var du kongen i gata

Range Rover har blitt helt ny i år, dette er femte generasjon av luksusbilen.
Range Rover har blitt helt ny i år, dette er femte generasjon av luksusbilen.

Unngå ladeangst

Ut over at de har bekreftet 2024 som lanseringsår for de elektriske utgavene, er Range Rover tilbakeholdne med opplysninger. Vi får ikke vite noe om hverken batteripakker eller rekkevidde. Men det blir antatt at de kommer til å dra på skikkelig her, som de har gjort med de ladbare hybridene.

Kundene i denne prisklassen er ikke vant til å måtte kompromisse på så veldig mye når de kjøper bil. Bekymringer rundt rekkevidde og utfordringer med å få ladet bilen bør det dermed være minst mulig av. Det mest effektive da er nok å sørge for at bilene klarer langturer, uten at de må lades underveis.

Grombilen er 40 år gammel – har kun gått 18 mil

Range Rover Sport hadde premiere tidligere i mai, dette har vært en storselger for Range Rover i mange år.
Range Rover Sport hadde premiere tidligere i mai, dette har vært en storselger for Range Rover i mange år.

440 eller 510 hestekrefter

Range Rover tilbyr for øvrig to ladbare utgaver av nykommerne. Begge har batteripakke på solide 38,2 kWt netto. Hvis det tallet ikke sier deg så mye, kan vi jo sette det litt i perspektiv: Første generasjon Nissan Leaf hadde for eksempel en batteripakke på 24 kWt. Da Volkswagen e-Golf forsvant ut, hadde den batteripakke på 35,8 kWt.

440e har som navnet tilsier 440 hestekrefter. P510e har på sin side 510 hestekrefter. Så langt skal sistnevnte være den som velges av flest kunder.

Dessuten kommer de nye Range Roverne med rekkesekser, med både bensin og diesel og en ny V8 Twin Turbo.

Både Range Rover og Range Rover Sport har tatt flere steg opp i eksklusiv retning i nye generasjoner.
Både Range Rover og Range Rover Sport har tatt flere steg opp i eksklusiv retning i nye generasjoner.

Svinger med bakhjulene

Alle modeller er utstyrt med en ZF 8-trinns automat og det Range Rover kaller Intelligent All-WheelDrive. Dynamisk luftfjæring er med på sørge for optimal smidighet, kontroll og stabilitet.

Bilene har firehjulsstyring, der bakhjulene svinger motsatt av forhjulene i lave hastigheter, og med dem oppe i fart. Dette skal gi de store SUV-ene svingradiusen til en stasjonsvogn og smidigheten til en mye mindre bil.

Knallstart i Norge: De har solgt bil for 400 millioner kroner

Her er første video av nye Range Rover Sport: