Bil nummer ti millioner har nå rullet ut fra Dacia-fabrikken i Romania. Her snakker vi en imponerende snuoperasjon.
Bil nummer ti millioner har nå rullet ut fra Dacia-fabrikken i Romania. Her snakker vi en imponerende snuoperasjon.

Det så mørkt ut – men nå har de laget 10 millioner biler

Og Dacia går sine egne veier.

De startet i 1966 under navnet Uzina de Autoturisme Pitești. Det ringer kanskje ikke noen bjeller hos deg, men vi snakker det som var starten på bilmerket Dacia.

Lenge var de et ganske obskurt merke som i hovedsak solgte bilene sine hjemme i Romania og øvrige land i Øst-Europa. Utgangspunktet for det hele var at Dacia kjøpte produksjonsverktøy og rettighetene til å lage en lokal versjon av Renault 12.

Så kom det store vendepunktet i 1999. Og nå har Dacia akkurat feiret at de har produsert bil nummer 10 millioner. Går vi drøyt 20 år tilbake i tid, var det nok ikke så mange som trodde at den dagen ville komme.

Hadde dårlige odds

Men veldig mye endret seg altså i 1999. Da kjøpte nemlig Renault majoriteten i selskapet, fra den rumenske staten.

Opp til da hadde Dacia-historien vært ganske typisk for bilmerker i datidens Øst-Europa. Det handlet om gammeldags teknologi som ikke ble fornyet. Hjemmemarkedene var som regel strengt regulert og uten reell konkurranse. Dermed kunne man komme unna med produkter som ble mer og mer frakjørt.

Men etter hvert som Øst-Europa begynte å åpne seg, ble det veldig tydelig at disse bilmerkene hadde mørke fremtidsutsikter, hvis ikke noe drastisk skjedde. Det så med andre ord ikke veldig lovende ut for Dacia.

Helt nytt bilmerke til Norge – dette skrev vi om Dacia i 2012

Dacia-historien samlet, tilbake i 2018. Har du litt peiling på eldre Renault, vil du kjenne igjen mye her.
Dacia-historien samlet, tilbake i 2018. Har du litt peiling på eldre Renault, vil du kjenne igjen mye her.

Bruker hyllevare

Men så kom altså Renault på banen. De så muligheter der ikke så mange andre gjorde det. På mange måter det samme som Volkswagen-konsernet gjorde hos Skoda. Og selv om sistnevnte har blitt en større suksess, har mye også gått i riktig retning hos Dacia.

Akkurat som hos Skoda, var strategien å rendyrke Dacia som lavprismerke, men det ble snart tydelig at Dacia tok dette flere hakk lengre.

Renault har konsekvent brukt allerede utviklet teknologi – populært kalt hyllevare – i bilene til Dacia. Slik sett har de hele tiden ligget flere år bak de som har vært i front av utviklingen. Dacia har også hatt fokus på å kutte alt som er mulig av kostnader. Dette har gjennomsyret alt fra hvordan bilene har blitt utviklet – til utstyrsnivå. Dette har de også tydelig kommunisert ut. Dacia har blitt litt anti-status. Og for veldig mange europeiske kjøpere nybil til samme pris som en bruktbil.

Her snakker vi sjelden Dacia – i Norge

Salget har for alvor skutt fart de siste ti årene. Det har bidratt til å gi Dacia en skikkelig opptur.
Salget har for alvor skutt fart de siste ti årene. Det har bidratt til å gi Dacia en skikkelig opptur.

Mest solgte til privatkunder

Det tok Dacia 22 år å passere to millioner produserte biler. Det skjedde året før Renault gikk inn, nærmere bestemt i 1998.

I 2014 rundet de fem millioner biler. Og så tok det bare åtte år å doble dette til ti millioner.

Bestselgeren nå er småbilen Sandero. Den har ligget høyt på salgslistene i mange år. Og ser vi litt bak tallene og holder firma- og leasingbiler unna, er dette den mest solgte bilen til privatpersoner i Europa hvert år siden 2017. Det er ingen dårlig prestasjon.

Nybil - men den har ikke engang servostyring

SUV-en Duster er eneste Dacia du kan kjøpe i Norge, i alle fall inntil videre.
SUV-en Duster er eneste Dacia du kan kjøpe i Norge, i alle fall inntil videre.

Kom til Norge i 2012

Dacia hadde vært på en kjapp visitt til Norge tidligere også, men i 2012 fikk de for første gang en etablert importør. Renault Norge sto bak, og siden har de tatt inn SUV-en Duster til landet, i to generasjoner. Salget har aldri tatt av, men i perioder har den prisgunstige SUV-en solgt brukbart her hjemme.

I fjor kom Dacia med sin første elbil, Spring Electric. Slik det ser ut nå vil den ikke komme til Norge. Den offisielle forklaringen på det er at bilen ikke har nødvendige tilpasninger for å tåle vårt klima. I tillegg kom den ikke særlig bra ut i krasjtesten til Euro NCAP, noe som nok også kunne blitt et tema i vårt marked.

Men denne er helt sikkert bare starten på videre elektrifisering hos Dacia. Dermed er det slett ikke usannsynlig at vi får elektriske biler fra dem i vårt marked i årene som kommer.

LES MER: Dacia skal kutte bensin og diesel – så sent som mulig

Se video av elektriske Dacia Spring under: