Her står elektriske BMW iX1 til lading innimellom testing i Nord-Sverige. Om ikke lenge er den klar for lansering – og blir en høyaktuell bil for det norske markedet.
Her står elektriske BMW iX1 til lading innimellom testing i Nord-Sverige. Om ikke lenge er den klar for lansering – og blir en høyaktuell bil for det norske markedet.

Ny elbil-SUV på vei: Denne blir det rift om

BMW bygger videre på suksessen.

Elbilnyhetene dukker opp med stadig tettere mellomrom. BMW har fått dreis på modellutvalget, etter at de startet med i3, iX3, iX og i4. De har også vist bilder og sluppet informasjon om det nye el-flaggskipet i7.

Men det stopper ikke der. Senere i år lanseres tredje generasjon av den kompakte SUV-en BMW X1 – og for første gang kommer den som en helelektrisk modell.

I vinter har de kamuflerte prototypene til BMW iX1 fått utfolde seg på nordisk snø og is under polarsirkelen.

Snødekte veier og spesialpreparerte isbaner er perfekte omgivelser for BMW sitt vintertestsenter utenfor Arjeplog i Nord-Sverige. Hvert år testes nye prototyper til det maksimale under typiske nordiske vinterforhold.

Vinter-testing

I vinter har kamuflerte prototyper av iX1 fulgt i hjulsporene fra de andre prototypene til BMW.

Etter møysommelig testing og finsliping av samspillet til de elektriske motorene, firehjulsdriften, høyspentbatteriet, ladesystemet og chassiset til prototypene til BMW iX1, kan bilene sette kursen mot varmere strøk igjen.

Vintertestingen har også gitt verdifull data for den kontrollerte varmestyringen for kort ladetid og lang rekkevidde, selv i minusgrader.

iX1 får to elmotorer og xDrive firehjulsdrift.
iX1 får to elmotorer og xDrive firehjulsdrift.

Denne blir perfekt for Norge

Rekkevidden

Med femte generasjon eDrive-teknologi, bygger iX1 videre på den elektriske kompetansen BMW kan vise til på tidligere modeller.

Nykommeren blir dessuten den tredje elektriske SUV-en fra det tyske premium-merket. Det er to elektriske motorer – en på forakselen og en bak – som kobles sammen med xDrive firehjulsdrift.

Basert på verdiene fra prototypenes nåværende utviklingsstadium, får BMW iX1 et kombinert elektrisk forbruk på 17,3 til 18,4 kWh. Det tilsier en rekkevidde på 413 til 438 kilometer i WLTP-syklusen.

Denne SUV-en har superkrefter

Produksjonen av iX1 starter allerede til høsten.
Produksjonen av iX1 starter allerede til høsten.

Levering i 2023

iX1 vil bli produsert på samme samlebånd som de nye X1-modellene med plug-in hybrid og forbrenningsmotorer.

– Produksjonen av BMW iX1 begynner på senhøsten i år, men norske forhandlere vil åpne for bestilling i sommer – før sommersolverv. Flere detaljer vil snart bli kjent, sier Marius Tegneby som er kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Vi vet det er stor interesse for vår neste elektriske modell og forventer svært stor pågang. Vi ønsker derfor å være tydelige på at slik verden nå ser ut, så vil levering fortrinnsvis skje først fra 2023, avslutter Tegneby.

Her tester de elektrisk drømme-SUV, lenge før tiden

Selger godt

Per april i år er det registrert 2.586 elektriske BMW i Norge. Det er SUV-en iX som står for brorparten av disse – med 1.779 registrerte biler.

De resterende består av i4 (299), iX3 (261) og fortsatt noen eksemplarer av den "gamle" traveren i3. 38 av disse ble registrert innen utgangen av april.

På bruktmarkedet er det også mye elektrisk å velge mellom fra BMW. I skrivende stund snakker vi 546 biler – og av disse er det soleklart mest av i3 (408 eksemplarer).

Mye tilsier at dette kan bli en vanlig bil i trafikken i Norge.
Mye tilsier at dette kan bli en vanlig bil i trafikken i Norge.

Video: Her får du vite mer om brukt BMW i3:

Kjøpeguide på X5: SUV-drømmen har blitt rimelig