Skoda Kodiaq er Norges mest solgte dieselbil, og det med god margin.
Skoda Kodiaq er Norges mest solgte dieselbil, og det med god margin.

Topp 10: Her er dieselbilene vi fortsatt kjøper

Ett bilmerke dominerer stort.

Elbilene dominerer nesten fullstendig nybilsalget i Norge. Det har gått på bekostning av særlig bensin- og dieselbilene.

Mens dieselbilene for 11 år siden hadde en markedsandel rundt 75 prosent, er vi så langt i år under fire prosent.

I april måned ble det registrert så lite som 313 nye dieselbiler. På samme tid rullet det 7.207 nye elbiler ut på norske veier.

Troner øverst

Men hva velger de som bokstavelig talt går mot strømmen og kjøper ny dieselbil? Det har vi sett nærmere på, i statistikkene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Én bilmodell er klar bestselger her: Det er Skoda Kodiaq. En rommelig og ganske tøff SUV i familiebilklassen, med 4x4. Vi skal ikke så mange år tilbake i tid før dette nærmest var definisjonen på en norsk folkebil. Nå velger de aller fleste i stedet en elektrisk SUV. Med 61 solgte og registrerte biler, troner Kodiaq øverst på dieseltoppen.

På andreplass og med under halvparten av dette antallet finner vi konsernbror Volkswagen Tiguan. 30 nye Tiguan-eksemplarer rullet ut fra forhandlerne i april. Tiguan var lenge Norges mest solgte SUV. Det er den nå veldig langt fra å være. Hos VW er det elektriske ID.4 som nå har tatt denne posisjonen.

Dette er Tiguan R – R for råskinn

Volkswagen Tiguan har i mange år vært en ekte norsk 'folke-SUV'. Men nå er storhetstiden forlengst over.
Volkswagen Tiguan har i mange år vært en ekte norsk "folke-SUV". Men nå er storhetstiden forlengst over.

Gammel traver

Tredjeplassen kommer også fra VW, der finner vi nemlig crossoveren T-Roc. Den har kommet i ny utgave i år, helt uten elektriske drivlinjer. Egentlig kunne det fort betydd at den norske importøren droppet å ta den inn, men T-Roc har skaffet seg en ganske sterk posisjon i markedet og er helt tydelig fortsatt salgbar med dieselmotor.

På fjerdeplassen finner vi en annen gammel traver fra Volkswagen, nemlig Passat Alltrack. Dette er "offroad-utgaven" av Passat. Med økt bakkeklaring, 4x4, offroadstyling – og altså dieselmotor. 21 nordmenn gikk for den kombinasjonen i april.

Trenger vi egentlig så mange flere biler enn Passat Alltrack?

Det er ikke mye fart på salget av VW Passat i Norge lenger. Men Alltrack-utgaven går fortsatt unna i noen eksemplarer med dieselmotor.
Det er ikke mye fart på salget av VW Passat i Norge lenger. Men Alltrack-utgaven går fortsatt unna i noen eksemplarer med dieselmotor.

Salget faller

På femteplassen blander så franske Peugeot seg inn i selskapet, med to biler. Crossoveren 3008 har solgt bra i Norge i mange år, det samme har storebror 5008 gjort. 16 eksemplarer ble solgt og registrert av begge disse, dermed er Peugeot fortsatt godt med på dieseltoppen.

Blant de øvrige bilene på topp 10 finner vi hele tre fra Volkswagen: Nemlig Passat og personbil-registrerte eksemplarer at Caravelle og Crafter.

Volkswagen var blant merkene som hadde aller høyeste dieselandel i storhetstiden til disse bilene. De har også lagt vekt på å gi kundene sine valgfrihet mellom elektrifiserte og fossile biler de siste årene. Men tendensen er klar: Med unntak av Crafter og ny Passat Alltrack, faller salget for alle dieselbilene deres så langt i år.

Bruktbil? Da vil de fleste ha dieselmotor

Slik ser dieselsalget ut i Norge i april. Tabell fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Slik ser dieselsalget ut i Norge i april. Tabell fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Video: Den har dieselmotor og er en av Norges mest populære bruktbiler