Det aller siste eksemplaret av Ford Mondeo rullet denne uken av samlebådet ved fabrikken i Spania. Etter 29 år er det slutt for modellen. Foto: Ford.
Det aller siste eksemplaret av Ford Mondeo rullet denne uken av samlebådet ved fabrikken i Spania. Etter 29 år er det slutt for modellen. Foto: Ford.

Denne uken var det slutt – en stor bilsuksess takker for seg

Aller siste Ford Mondeo har rullet av båndet.

Nyheten sprakk i mars i fjor: Da ble det kjent at Ford hadde bestemt seg for å legge ned produksjonen av sin Mondeo – og at bilen ikke skulle erstattes.

Her hjemme forsvant Mondeo ut av Fords modellprogram på høstparten. Og denne uken rullet så det aller siste Mondeo-eksemplaret av samlebåndet på fabrikken i Spania. Samme sted produserer Ford for øvrig også flerbruksbilene S-Max og Galaxy, mye tyder på at disse to heller ikke blir erstattet.

Med Mondeo-exiten er det slutt for en bilmodell som veldig mange har et forhold til – og som har vært en storselger i Norge i flere tiår.

78.500 biler i Norge

Mondeo ble lansert i 1993 og var den første av Fords biler som ble kalt en «global modell» . Siden den ble lansert i Europa – som erstatter for Ford Sierra, har det blitt produsert rundt fem millioner Mondeo.

Mondeo debuterte i 1993, da tok den over for Sierra hos Ford.
Mondeo debuterte i 1993, da tok den over for Sierra hos Ford.

Her i Norge har det blitt solgt til sammen rundt 78.500 eksemplarer av alle generasjonene.

– I Norge har Mondeo tronet på salgstoppen i mange år. Modellen som kom i 2007 er kanskje den som vakte aller størst oppsikt og begeistring grunnet en helt ny designretning med navn Kinetic Design og kjøreegenskaper i særklasse. Totalt er det solgt rundt 78.500 eksemplarer av Mondeo i Norge, fortalte Ford informasjonsdirektør Anne Sønsteby til Broom, da det først ble kjent at Mondeo skulle forsvinne.

Mondeo kan være et smart billigbil-kjøp

Her er det aller siste eksemplaret, nå skal det ikke komme mer Mondeo fra fabrikken i Spania. Foto: Ford.
Her er det aller siste eksemplaret, nå skal det ikke komme mer Mondeo fra fabrikken i Spania. Foto: Ford.

Hjalp ikke med 4x4

Her hører det også med til saken at salgstallene sank kraftig mot slutten. I 2015 ble det for eksempel solgt i overkant av 2.500 biler. I 2020 var tallet nede i 96 og i fjor ble det bare registrert noen titalls biler.

Her har Mondeo fulgt en trend vi har sett for alle merker i Norge. Tidligere storselgende stasjonsvogner som Passat, Avensis og Mondeo har tapt mye salg. Først til SUV-er, senere til elektrifiserte biler.

For Mondeo hjalp det heller ikke mye at siste generasjon fikk en nyhet mange norske kunder ønsket seg: Nemlig 4x4. Da modellen kom på markedet, var mye av luften allerede gått ut av ballongen i denne delen av markedet. En ladbar hybridutgave kunne nok reddet noe av salget, men det kom Ford aldri med.

Slutt etter 28 år: Her tok vi siste kjøretur med Mondeo

Siste generasjon Mondeo ble aldri en storselger, selv om den kom med 4x4.
Siste generasjon Mondeo ble aldri en storselger, selv om den kom med 4x4.

Mye å velge mellom som bruktbil

Hos Ford er det nå helelektriske Mustang Mach-E som er bestselgeren her hjemme. Den har truffet markedet perfekt og gitt Ford salgstall de ikke har vært i nærheten av på mange år.

På bruktmarkedet kommer Mondeo til å leve videre i mange år. Her er det også mange biler tilgjengelig, i skrivende stund nesten 700. Prisene varierer fra vrakpant til rundt 400.000 kroner for velutstyrte biler som ikke har gått langt.

Super-entusiasten Roy fikk sjokk: – Det er som et slag i ansiktet

Video: Her er bilene vi skulle ønske sto opp fra de døde