Etter mer enn 64.000 solgte eksemplarer er det slutt for Ford Fiesta i det norske markedet. Den forsvant ut av listene til den norske importøren i fjor.
Etter mer enn 64.000 solgte eksemplarer er det slutt for Ford Fiesta i det norske markedet. Den forsvant ut av listene til den norske importøren i fjor.

Nå er det slutt – etter 46 år i Norge

Ford Fiesta har pent og stille takket for seg.

Ford Fiesta har for lengst blitt en småbil-legende. Sammen med VW Polo og Opel Corsa var den i mange år nærmest definisjonen på fornuftig og rimelig småbil. Og fra starten tilbake i 1976, har over 20 millioner biler rullet ut til kundene.

Flere skal det bli, men ikke i Norge. I fjor forsvant nemlig Fiesta stille og diskret fra Fords modellutvalg her hjemme.

Dermed skjer det samme med Fiesta som vi har sett for mange andre bilmodeller i det siste, inkludert flere av Fords biler. Fiesta føyer seg inn i rekken etter blant andre EcoSport, S-Max, Galaxy og Mondeo. Årsaken er ikke overraskende overgangen til elbiler:

Fiesta debuterte i 1976 og ble umiddelbart en stor suksess.
Fiesta debuterte i 1976 og ble umiddelbart en stor suksess.

Mustang Mach-E dominerer

– Fiesta ble tatt ut av sortimentet grunnet den høye andelen Norge har av elektrifiserte modeller, og da i hovedsak helelektriske biler.

Det forteller Anne Sønsteby som er informasjonsdirektør hos den norske Ford-importøren.

Hos Ford er det nå helelektriske Mustang Mach-E som dominerer salget. Ford har også de ladbare hybridene Kuga og Explorer. Fiesta har så langt ikke kommet i noen elektrifisert utgave og på tampen var bensinmotor eneste alternativ.

Julian fant en sjelden hissigpropp på låven

Active heter denne Fiesta-utgaven, med litt ekstra offroad-pynt.
Active heter denne Fiesta-utgaven, med litt ekstra offroad-pynt.

Noen få biler igjen

Salget av biler med kun bensin- eller dieselmotor er nå svært begrenset. Her hører det også med til saken at elbilene lenge har forsynt seg grovt fra småbilmarkedet.

Fiesta forsvant altså fra utvalget til Ford i 2021:

– Men vi har hatt leveringer i 2022, av Fiesta-eksemplarer som ble bestilt i fjor. Det er nå noen få biler igjen hos forhandlerne våre, forteller Sønsteby som legger til at den norske importøren opp gjennom årene har solgt og levert ut totalt 64.226 eksemplarer.

Feiret 40 år – her er mer om Fiesta-historien

Ford Fiesta da den fylte 40 år, syv generasjoner og 17 millioner produserte biler.
Ford Fiesta da den fylte 40 år, syv generasjoner og 17 millioner produserte biler.

Mange hundre biler på bruktmarkedet

– Har Ford planer om en elbil på Fiesta-størrelse?

– Fords bestselgende personbil i Europa, den kompakte crossoveren Puma, blir tilgjengelig i helelektrisk versjon fra 2024. Denne modellen vil bli produsert i Craiova i Romania, forteller Sønsteby.

At Fiesta har vært en salgssuksess i Norge, vises også tydelig på bruktmarkedet. I skrivende stund er det 440 eksemplarer til salgs, med et solid spenn i både alder og pris.

Ford Fiesta ST: Denne bilen kan du bli kvalm av

Ford Fiesta i tøff XR2 utgave. Definitivt en klassiker allerede, selv om den ikke er av de eldste modellene.
Ford Fiesta i tøff XR2 utgave. Definitivt en klassiker allerede, selv om den ikke er av de eldste modellene.

Morobil med 200 hestekrefter

Den eldste akkurat nå, er en 1979-modell som har prisforlangende på 49.000 kroner. Da snakker vi samlerbil, som for lengst har passert prisbunnen.

Godt brukte eksemplarer får du fra litt over vrakpant. Da gjerne biler fra 2000-2005. Noen av disse kan ha overraskende lav kilometerstand og bære preg av pen bruk som bil nummer to. Dermed kan det også være mye bil igjen.

I motsatt ende av skalaen finner vi entusiastmodellen ST fra 2019/2020. Med 200 hestekrefter under panseret, er den en liten kruttønne. Her ligger prisene nå på litt i overkant av 300.000 kroner.

Vi prater om Fiesta som forsvinner og mye mer i Broompoddens påskespesial. Link til den finner du under:

LES MER: Her tok vi farvel med Ford Mondeo

Video: Dette ble den siste Fiesta-generasjonen i Norge