Rundt 4.000 biler brant og sank til bunns i Atlanterhavet for en måneds tid tilbake, deriblant 85 modeller fra Lamborghini. Foto: Scanpix
Rundt 4.000 biler brant og sank til bunns i Atlanterhavet for en måneds tid tilbake, deriblant 85 modeller fra Lamborghini. Foto: Scanpix

Tar grep etter katastrofe-brannen – kundene jubler

4.000 biler brant, så sank båten.

18. februar kom de første meldingene om brann i transportskipet Felicity Ace, på vei fra Tyskland til USA.

Om bord var det rundt 4.000 biler fra VW-konsernet.

Den etterhvert voldsomme brannen skal ha startet i et lasterom og spredte seg så raskt.

Felicity Ace sto i brann i to uker, før det sank i Atlanterhavet. Foto: Scanpix
Felicity Ace sto i brann i to uker, før det sank i Atlanterhavet. Foto: Scanpix

Skipet brant nesten to uker, før det til slutt sank i Atlanterhavet, nært den portugisiske øygruppen Azorene.

Samtlige biler om bord er naturligvis umulig å redde. Det er deriblant 1.100 modeller fra Porsche, samt mange biler fra både Audi og Volkswagen.

I tillegg sank 189 modeller fra Bentley og 85 Lamborghinier til bunns i Atlanterhavet.

Uerstattelige

I etterkant av den katastrofale brannen har spesielt 15 Lamborghini-kunder i USA vært svært spente på hva som vil skje med bilene sine.

15 av de 85 Lamborghini-modellene var nemlig Aventador LP 780-4 Ultimae. Dette er den aller siste versjonen av modellen, før Aventador takket av etter 10 år på markedet i fjor.

Og ikke bare det: Ultimae-versjonen ble kun bygget i 600 eksemplarer – før hele produksjonslinjen av Aventador ble avsluttet.

De 15 bilene som sank er dermed uerstattelige.

Test Lamborghini Huracan: – Noen biler tar pusten fra deg!

Dette er Lamborghini sin aller siste modell med ren V12 bensinmotor. 6,5-literen yter rekordsterke 780 hestekrefter.
Dette er Lamborghini sin aller siste modell med ren V12 bensinmotor. 6,5-literen yter rekordsterke 780 hestekrefter.

Gjør grep

Ikke helt uventet tar Lamborghini grep for å løse situasjonen. Nå gjenopptas nemlig produksjonen av Ultimae, noe som er ganske så unikt.

15 nye modeller skal bygges på fabrikken i Sant'Agata Bolognese og disse skal få høyeste prioritet. Kundene i USA jubler naturligvis for den gode nyheten, selv om leveringstidspunktet ikke akkurat ble helt som ventet.

Aventador LP 780-4 Ultimae er forresten også den siste Lamborghini-modellen i historien som får en selvpustende V12-motor, før ulike hybridløsninger vil innføres de neste årene.

Les mer: Blir den siste med ren V12-bensinmotor

Stephan Winkelmann er øverste sjef hos Lamborghini. Nå har han bestemt at de skal gjenoppta produksjonen av 15 nye Aventador LP 780-4 Ultimae.
Stephan Winkelmann er øverste sjef hos Lamborghini. Nå har han bestemt at de skal gjenoppta produksjonen av 15 nye Aventador LP 780-4 Ultimae.

Ikke første gang

Dette er ikke første gang et biltransportskip brenner. Tilbake i 2019 oppsto den en stor brann på skipet Grande America, som senere sank med over 2.000 biler om bord. Også den gangen var det snakk om modeller fra Porsche og Audi.

Brannen i Felicity Ace er ekstra uheldig fordi Volkswagen-konsernet er en av mange bilprodusenter som sliter med begrenset produksjon, på grunn av mangel på såkalte halvledere.

Derfor har det blitt leveringsutfordringer og lange ventelister på mange modeller. Å miste så mange biler som er på vei til kunder, skaper naturlig nok ekstra store problemer.

Båt med over 4.000 biler begynte å brenne – nå har den sunket

Blålysene dukker opp når vi inviterer Erna Solberg på tur i Lamborghini-beistet: