Dette var den siste – så forsvant modellen ut

Lite nytt over lang tid ble kroken på døra for Prelude.

Honda Prelude var en linjelekker og elegant sportscoupé. Foto: Honda
Honda Prelude var en linjelekker og elegant sportscoupé. Foto: Honda

Frank Williksen er veteranen i Broom-redaksjonen. Han har jobbet som biljournalist i over 50 år og har testet et stort antall biler i inn- og utland.

Noen biler husker han bedre enn andre. Nå deler Frank minnene med alle Brooms lesere. Denne gang handler det om Honda Prelude 1997, en linjelekker 2-dørs coupé.

I en lang, lang rekke biler gjennom et langt liv, har det også blitt noen Honda-modeller. Den vi kanskje husker best av dem, er vår 1997-modell Prelude 2,0i, som var den ene av familiens to biler et par år på slutten av 1990-tallet.

Prelude hadde rene, lekre linjer i et harmonisk design, og var en av flere Honda-modeller som skulle gi merket et litt sportslig tilsnitt også for mannen i gata. Og visst var bilen flott å se på, med den typiske sportscuopé-formen med et langt, lavt panser og en kort, litt avkuttet hekk.

Spanderte automatgir

På den tiden var hjulutrustningen ganske moderat, i alle fall målt etter dagens krav og spesifikasjoner. Men selv om det ikke var grovere dimensjon enn 195/60 på 15-tommers felger, var dette nok til at det faktisk tok seg godt ut på bilen.

På ytelser var nok denne årgangen av Prelude med 2,0 liter 4-sylindret rekkemotor på 133 hk langt mer et får i ulveklær enn det motsatte. Toppfarten bikket riktig nok så vidt 200 km/t, men akselerasjon 0-100 km/t på 9,2 sekunder var temmelig beskjedent. I dag leverer selv en rimelig SUV såpass til fraspark.

Prelude hadde et svært stilig design.
Prelude hadde et svært stilig design.

Kapasitet til mer

Bilen var imidlertid tilgjengelig med noe skarpere motorer, men det var dette med pris, da... For oss fikk det derfor holde med 2,0-literen, men vi spanderte da automatgir, i det minste!

Litt synd, for bilen hadde kapasitet til atskillig heftigere kraftkilder med sine uavhengige oppheng rundt om og skivebremser på alle hjul. Som det nå en gang var, kunne gledene ved litt inspirert kjøring helst nytes på svingete norske lokale veier.

Erik ble skilt - da kjøpte han drømmebilen

Lite bagasjeplass

Om det var moderat med sportslige ytelser, så avslørte Preluden seg fort som en fin bil å dra på langtur med. Det fikk vi ikke minst oppleve under en ferietur til Sør-Frankrike og Nord-Italia. Lang akselavstand, en ikke altfor stiv fjæringskarakteristikk og god støyisolasjon sørget for at vi kunne gjøre rimelig lange dagsetapper uten å bli utslitt.

På tyske veier med fri fart cruiset vår Prelude svært så komfortabelt i hastigheter rundt 160 – 170 km/t, og det går jo unna da også!

Den største utfordringen på en sånn to ukers ferierunde, var plassen i bilen. Bagasjerommet i Prelude var lite, ingen tvil om det, men så lenge vi var to i bilen, kunne også baksetet brukes til avlastning.

Også rett bakfra tok bilen seg godt ut. Foto: Honda
Også rett bakfra tok bilen seg godt ut. Foto: Honda

Sveits-transitt

Det ble for øvrig en ganske lang og avslappet bilferie, med en kjørerute som absolutt kan anbefales. Vi tok båt til Kiel, og kjørte derfra gjennom Nederland og Belgia til vi kom inn i Frankrike ved Valenciennes. Derfra skrådde vi ned til Dijon og Lyon, før vi fulgte Rhônedalen ned til kysten. Etter fire dager her, i trivelige omgivelser i Perpignan, Béziers, Montpellier og Nimes, satte vi kursen mot Italia. Og selvsagt fulgte vi kysten, forbi Marseilles, Toulon, Antibes og Monaco til vi kom inn i Italia ved San Remo.

Et par dager ble det i Savona og Varazze, før vi satte kurs nordover til Torino og derfra opp den utrolig vakre Aostadalen til Sveits.

Besøket i alpelandet ble en ren transittøvelse, forbi Montreux, Bern og Basel før vi igjen durte ut på Autobahn med kurs for Kiel.

Et blikk inn til en vellykket førerplass.
Et blikk inn til en vellykket førerplass.

God oversikt

Det ble en overnatting underveis, på det som den gang het Sporthotel Göttingen – et kjempebra hotell litt utenfor sentrum. Og selvsagt en siste natt på Conti Hansa i Kiel, da – det hørte med når vi var på tur.

Noe er allerede sagt om langturegenskapene til Honda Prelude. Det bør tilføyes en viktig faktor til, nemlig førerplassen. Den var rett og slett meget bra. Man satt godt og hadde god sikt i et miljø der alt var lagt til rette for at nettopp føreren skulle ha en mest mulig uanstrengt opplevelse. Sportskupéen hadde dessuten store vindusflater rundt om, så her var det mulig å ha god oversikt!

Her var det ryddig og oversiktlig, med nøkkelinformasjon godt synlig - og kassettspiller integrert i radioen til høyre. Foto: Honda
Her var det ryddig og oversiktlig, med nøkkelinformasjon godt synlig - og kassettspiller integrert i radioen til høyre. Foto: Honda

826.000 Prelude

Honda lanserte sin første Prelude i 1978. Vår 1997-modell var femte generasjon av modellserien, og ble også den siste. Mot slutten av 1990-årene falt salgstallene markant, trolig mest på grunn av svært lite fornyelse fra generasjon til generasjon. Riktig nok fikk 1997-modellen nytt karosseri med flere nye detaljer, men motorer og girkasser var det samme. Det ble rett og slett for få nyheter og for mye av det samme for kundene, og dermed gikk det som det måtte gå – Prelude ble tatt ut av produksjon i 2001.

Litt av skylden hadde nok Honda selv, siden fabrikken også hadde lekre coupéversjoner av flere andre modeller – noen av dem dessuten med betydelig skarpere ytelser.

Noen fiasko kan Prelude neppe kalles uansett. Det ble produsert over 826.000 biler av modellen gjennom 23 års produksjon.

Simen har reddet en sjelden luksusbil

Honda Prelude 2,0i 1997 – noen tall:

Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2,0 liter. 133 hk, 179 Nm

Drivverk: Forhjulsdrift, 4-trinns automatgir

Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS blokkeringsfrie bremser.

Lengde x bredde x høyde: 4,54 x 1,75 x 1,32 m

Akselavstand: 2,58 m

Egenvekt: 1.240 kg

Tillatt totalvekt: 1.680 kg

Bagasjerom: 284 l

Akselerasjon 0-100 km/t: 9,2 sek

Toppfart: 201 km/t

Bensinforbruk, blandet kjøring: 0,92 l/mil

Bensintank: 60 l

Video: Kjøpte usett fra Polen – her får Øyvind møte Hondaen sin